Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  alternativ för att isolera golvet.  (läst 7748 gånger)

eriklundberg

• Skåne
alternativ för att isolera golvet.
« skrivet: 12 nov-16 kl 21:15 »
Hej. Vi har ett kallt och dragigt golv i vårt Åretrunt hus som är en sommarstuga från 50 talet. Nu är jag föräldraledig och skall inte göra en massa saker utan koncentrera mig på dottern. Skönt.

Så vi har tagit in offert från olika håll på att isolera golvet underifrån.

Byggnaden är 4 m bred. Överst ligger slipad råspont. Under den ligger 50mm reglar med isolering imellan. Under reglarna är spikat brädor som bär brädorna som isoleringen ligger på. (kan man skriva så)

Så 22mm brädor 50mm isolering 22 mm brädor. Under finns mellan 30 och 70 cm luft sedan mycket torr sand. Grunden är snart igenmurad Med ett par luckor och ventiler.

Det bästa hade väll varit att riva upp golvet och isoleringen och lägga reglar och isolering först på andra hållet och sedan på med ny isolering i den befintligas plats. Men vi har ingen annanstanns och bo. Och när tempen kryper ner under 10 grader kommer det att bli snorkallt att krypa runt här.

Ett förslag var någon sorts fogskum som sprejas på underifrån som bygger 10 cm. Men enligt snickaren motsvarar 20 cm mineral ull.
- Men är det inte lite lebbigt att sätta något som är plast och tätt under mineralullen? Det blir liksom fel ordning?

Nästa snickares förslag är att skruva fast något som heter klimatskivor rakt in i brädorna.
-Jag har aldrig hört talas om sådana tidigare, med det verkar vara likt det vi kallar för elefanthud? Den verkar det kunna blåsa igenom, men så mycket vind är det inte i en grund som är igenmurad. Det blir dessutom billigare än vad jag trodde. Men vad tror ni?

Har någon en annan fantastisk ide?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: alternativ för att isolera golvet.
« Svar #1 skrivet: 12 nov-16 kl 21:32 »
Det finns alltså gott om kryputrymme under golvet, och isoleringen är i tunnaste laget.  Jag skulle föreslå följande:
Plocka bort några trossbotten/blindbottenbrädor underifrån och kolla mer i detalj hur det ser ut - att golvet verkligen är fyllt med mineralull och inte finns en glipa mellan isoleringen och de övre golvbrädorna som kan ge fritt spelrum för kalldrag.
Det känns klent med 50 mm höga golvåsar ( " reglar" ) när spännvidden är 4 m , blir inte golvet ganska svajigt?
Man kanske kan bygga på golvåsarna med t ex stående 45 x 95 mm reglar under, så man får plats med totalt ca 150 mm isolering. Sen kan man hålla den på plats underifrån med hårdare mineralullsskivor, s k fasadskivor, som får ersätta den gamla trossbotten. Fasadskivorna sätter man fast med skruvar underifrån upp till golvåsarna och stora brickor av t ex masonit.

tomtefrej

« Svar #2 skrivet: 13 nov-16 kl 10:14 »
Hej. Jag hade samma problem. jag la in 5 cm hård frigolit på golvet och 22 mm golvskivor  med spår till golvvärme .

Thomas_

• Biodlare sedan -91. Finsnickare sedan -97.
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 13 nov-16 kl 20:08 »
Hej. Jag hade samma problem. jag la in 5 cm hård frigolit på golvet och 22 mm golvskivor  med spår till golvvärme .

Den bästa isoleringen ska givetvis vara den yttersta/understa i ett hus. Tilläggsisolering görs ju inte för inte på husets UTSIDA. 50 mm cellplast högst upp är ungefär det som isolerar i ditt exempel om det därunder är gammalt...

Golvvärme kräver minst 300mm cellplast under om man inte ska få fuktproblem vid årstidsväxlingarna. Det är som bekant inte isoleringen som kostar, utan de vackra kronor och ören man sparar de kommande 40 vintrarna.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare SLU.

eriklundberg

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 13 nov-16 kl 21:09 »
Intressant detta om golvvärme. Vi har golvvärme i badrummet som vi kör nu på vintern. Hur yttrar sig problemen?

Golvreglarna bärs av på mitten av en bamsing, så det varken svajjar eller gnisslar :)

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #5 skrivet: 13 nov-16 kl 21:35 »
Jag har hunnit med 3 hus med sådana dragiga gamla golv med visst golvrenoveringsarbete men bor sedan 4 år i en skånelänga från 1860 där förre ägaren tog sig omaket att gräva ut och gjuta golv (med isolering). Nu vet jag att jag tycker gjutna golv är bättre.

ensamhet

• Lappland
« Svar #6 skrivet: 14 nov-16 kl 10:33 »
Den bästa isoleringen ska givetvis vara den yttersta/understa i ett hus. Tilläggsisolering görs ju inte för inte på husets UTSIDA. 50 mm cellplast högst upp är ungefär det som isolerar i ditt exempel om det därunder är gammalt...

Golvvärme kräver minst 300mm cellplast under om man inte ska få fuktproblem vid årstidsväxlingarna. Det är som bekant inte isoleringen som kostar, utan de vackra kronor och ören man sparar de kommande 40 vintrarna.

Var uppstår fuktproblem om det är under 300 mm. isolering?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 14 nov-16 kl 11:51 »

Sådana eventuella fuktproblem har nog snarare att göra med konstruktioner som är olämpliga på något annat sätt, än med för tunn isolering. Risken för fuktproblem blir ju alltid större om man blandar in icke fuktgenomsläppliga material som t ex cellplast eller mineralull. Jag skulle också tro att våtrum byggda enligt modern standard med tätskikt mm faktiskt ökar risken för skador, jämfört med ett välbyggt våtrum enligt 80-90-talsstandard.

Thomas_

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 14 nov-16 kl 19:59 »

Om man stänger av golvvärme på våren, och har för lite isolering under denna, så får man en enorm fuktansamling just under isoleringen under försommaren. Med 300 mm cellplast under golvvärmen så finns ingen risk för detta problem. Fråga en valfri byggare vetja, som varit med och rivit ett golv som haft för lite isolering under värmeslingorna....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare SLU.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #9 skrivet: 14 nov-16 kl 21:51 »
Och om man använder fuktgenomsläpplig isolering så kommer det knappast att samla sig något alls.
Jag kan inte påminna mig en enda golvvärmeinstallation som har cellplast under.  Betong, mineralull och sågspån vet jag förekommer i installationer som har klarat många år utan problem.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 15 nov-16 kl 14:21 »
Om man stänger av golvvärme på våren, och har för lite isolering under denna, så får man en enorm fuktansamling just under isoleringen under försommaren. Med 300 mm cellplast under golvvärmen så finns ingen risk för detta problem. Fråga en valfri byggare vetja, som varit med och rivit ett golv som haft för lite isolering under värmeslingorna....

Men det spelar väl ingen roll om den tvättade singlen blir fuktig, och det blir den oavsett om du har 100 eller 300mm skumplast ovanför. Markkylan stannar kvar ett bra tag vilket som. Har du däremot luftförflyttning mellan betongplattan och cellplasten så får du farlig fukt där, mer ju tunnare cellplastisolering du har mot kylan där nere.

ensamhet

• Lappland
« Svar #11 skrivet: 15 nov-16 kl 21:56 »
Men det spelar väl ingen roll om den tvättade singlen blir fuktig, och det blir den oavsett om du har 100 eller 300mm skumplast ovanför. Markkylan stannar kvar ett bra tag vilket som. Har du däremot luftförflyttning mellan betongplattan och cellplasten så får du farlig fukt där, mer ju tunnare cellplastisolering du har mot kylan där nere.

Hur ska luften förflytta sig om betongen ligger på markisoleringen?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 15 nov-16 kl 23:21 »
Precis. Där skall det inte finnas luft, och därmed inget problem. Om det är rätt byggt.

Det gäller också att använda cellplast med slutna celler, annars kan huset stå på en blöt svamp.

Idd

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 16 nov-16 kl 07:12 »
Jag läste på ett ställe att det behöver läcka ner lite värme i en torpargrund, för att den ska hålla sig ordentligt torr. Det skulle vara bättre att isolera muren som huset står på, från insidan då. Platonmatta på utsidan muren och isolering på insidan.
Någon van byggare som har några åsikter om det?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #14 skrivet: 16 nov-16 kl 07:23 »
Det finns ju hus med torpargrunder och liknande konstruktioner som används till annat än boningshus, som aldrig eller sällan hålls uppvärmda på vintern, och som ändå klarar sig bra.
Framför allt är det ju viktigt att ha bra ventilation i grunden och att ha god koll på markförhållanden, dränering och mikroklimat omkring huset. Åtgärder på grunden som är bra på ett ställe med vissa markförhållanden kan vara en ren katastrof i en annan del av Sverige. Man ska vara försiktig med att tillämpa goda råd om man inte vet hur förhållandena ser ut på den plats där just de råden har visat sig fungera.

Thomas_

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 16 nov-16 kl 19:18 »
Jag kan inte påminna mig en enda golvvärmeinstallation som har cellplast under.  Betong, mineralull och sågspån vet jag förekommer i installationer som har klarat många år utan problem.

Bor du på en annan planet än Tellus? Jag kan berätta om hundratals villor som har exakt samma konstruktion för golvvärme som min, spelar ingen roll om det är vattenburen eller med elslingor. Det är helt enkelt eftersom det är så man bygger, och har byggt åtminstone de senaste 10 åren.

Om ett par veckor ska jag vara med ute på ett bygge där vi ska sätta upp ett Attefallshus - än en gång. Hur tror du att vi ska göra med marken, isoleringen, betongsulan eller värmeslingorna? Exakt som i mitt exempel ja...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #16 skrivet: 16 nov-16 kl 20:34 »
Bor du på en annan planet än Tellus? Jag kan berätta om hundratals villor som har exakt samma konstruktion för golvvärme som min, spelar ingen roll om det är vattenburen eller med elslingor. Det är helt enkelt eftersom det är så man bygger, och har byggt åtminstone de senaste 10 åren.

Om ett par veckor ska jag vara med ute på ett bygge där vi ska sätta upp ett Attefallshus - än en gång. Hur tror du att vi ska göra med marken, isoleringen, betongsulan eller värmeslingorna? Exakt som i mitt exempel ja...

Hus med betongplatta brukar ju ha golvvärmeslingorna ingjutna i plattan, ingen isolering emellan. Sen kan det förstås ibland finnas någon form av markisolering under plattan (åtminstone närmast kanterna), men det är en helt annan sak som ju egentligen inte har med golvvärmen att göra. Ev markisolering skulle ju ha lagts ut även om huset hade försetts med ett annat värmesystem.
De vattenburna golvvärmeinstallationer jag har kommit i kontakt med har gjorts i befintliga träbjälklag, och då har det aldrig varit tal om att byta ut den befintliga isoleringen, vad den är av för slag, mot cellplast. Ett betongplattefall har jag varit inblandad i, men då var det elektrisk golvvärme. Byggherren hade råkat komma över en värmekabel som man i sista stund innan gjutningen lade ner och najade fast vid armeringsjärnen.

Landet

• Västerbotten
« Svar #17 skrivet: 16 nov-16 kl 21:04 »
"Traditionell" platta på mark görs med 200-300mm cellplast sedan om man har golvvärme lägger man denna på cellplasten och fäster den där i eller inunder eller ovan armering. Att någon skulle kunna känna skillnad på om golvvärmeslangen ligger mot cellplasten eller ovan armering finner jag otroligt. Om du sedan har 100 eller 300 mm cellplast har eg ingen betydelse för fukten för får du fukt i plattan har du slarvat med kapillärbrytande skikt, dränering eller något annat. Att man väljer 300 mm cellplast istället för 100 är för att du isolerar bättre och får således tillbaka mer av golvvärmen, mindre går ner i backen.

Att sedan använda cellplast i ett bjälklag tycker jag är dumt/onödigt då det brinner bättre (understatement) inte har bättre isolervärde och är mycket svårare att få tätt eftersom det inte anpassar sej.

Thomas_

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 18 nov-16 kl 19:30 »
Att någon skulle kunna känna skillnad på om golvvärmeslangen ligger mot cellplasten eller ovan armering finner jag otroligt.

Jag har faktiskt två stycken erfarenheter av en markant skillnad i värmen på golven mellan slingorna eller just över slingorna, i båda fallen låg dessa överst i betongsulan. För mig är det självklart att lägga slangen direkt ovanpå cellplasten/underst i betongen.

Landet

• Västerbotten
« Svar #19 skrivet: 19 nov-16 kl 12:06 »
Och det var samma värme i slangen? Samma diameter på slangen? Samma tjocklek på isoleringen? Samma avstånd mellan slangen? Och så vidare.
För att kunna jämföra så måste ju allt annat vara lika. Känns spontant som att man vill ha upp värmen och värma så lite betong som möjligt, systemet borde också bli mindre trögt ju närmre ytan slangen ligger. Själv har jag varit med om att lägga slangen på båda sätt och båda har sina för och nackdelar. När man la slang i t ex badrum under en golvgips med klinker ovanpå har inte jag reflekterat över att det är någon stor skillnad där det ligger slang eller ej. Iofs har man då plåt som fördelar värmen men avståndet från slang till undersida fot är bara 2-3 cm allt inräknat.

Ska du också lägga själv där du ska gjuta så blir det en besparing att naja slangen i armering jämfört med hållare i cellplast. Risken att göra hål på slangen torde också minska då man inte behöver vara och gå eller skava på slangen med armering.

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 2 användare (1 dolda)
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser