Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk av isolering. Släckt eller osläckt kalk i ny kutterspånsisolering?  (läst 14106 gånger)

Paradisgården

• Västergötland
Tack ☺. Nä, soda är väl rätt okej, men vi vill helst undvika tillsatser helt om det går. Vill inte riskera att vi får göra om det igen. Det kommer förmodligen någon från vårt försäkringsbolag i nästa vecka och tittar på förödelsen. Då skall vi ta upp detta också. Hampanissarna menar att möss inte gillar hampa, men det kanske är hampafibern som menas då. Skulle de gilla hampaströ bättre än kutterspån menar du?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Nordic Vargtand

• Hälsingland
Vet ej, nej, de äter det inte, men de gillar att få det varmt och ombonat vintertid. Borde inte vara värre än spån hursomhaver.
En grej som är viktig jämfört med tex sågspån, tror jag är att man ser till att man inte stänger in fukt utan att det kan av dunsta om man behöver använda tät brandskyddsduk eller liknande, är osäker på hur den är beskaffad då jag bara hört om den och sett det på bild, men vanlig fiberduk är lätt genomsläpplig, men lägger man täta material direkt mot trä och naturfiber så måste båda sidorna kunna lufta ur ordentligt. (stenull är inte lika känsligt)

Borde inte vara några problem, men personligen är jag litet vaksam på nya material innan de provats i åtminstone 30-40 år på marknaden, det är först då man ser materialens riktiga egenskaper.
Tester som sträcker sig över något eller ett par år hinner inte visa så mycket av vad långtids egenskaper ger på trä i kombination med materialet, även om materialet i sig klarar testerna.

Men, det skall inte vara några problem enligt tester som gjorts i Danmnark. (med kombination halmfiber och skyddsväv)

Har inte hittat så mycket om icke impregnerad fiber och brandskyddstester av större ytor dock...

Men, fönsterdrev och liknande har ju funnits i många hundra år.
Dessa var inte impregnerade över huvud taget vad jag vet förr i tiden och mycket av det håller ännu efter mer än 100 år, sitter kvar rester av lindrev i mitt hus som nog har suttit där sedan huset byggdes och det känns fortfarande frecht och friskt.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Paradisgården

• Västergötland
Vi får använda samma duk som redan sitter, för det går inte att komma åt att byta. Den är avsedd för en konstruktion som andas, så den släpper igenom fukt och luft. Inga täta material. Det tätaste är gipset o väggfärgen. Delvis är det faktiskt vanlig marktäckduk för den "riktiga" tog slut. Men hampa kan väl ändå knappast va nån stor risk. Det är ju växtdelar, och liknande sådana material var ju vad man använde förr. Eller vad menade du m nyare material? Duken?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Nordic Vargtand

• Hälsingland
Brandskydde och impregneringen, men kör på detdär i så fall, det tror jag blir bra.
Fiberduk skall inte vara några problem vad jag känner till.

Vad jag fattat så skall man kunna ersätta den gamla isoleringen ganska rakt av om det redan är gjort arbetet med fack och luftspalter, mm en gång.

Så det är nog bara att fylla som vanligt vad det verkar.

Tror det skall ha ungefär samma packningsgrad också som det gamla hade.

Permission

• Uppland
Spån sjunker ihop med tiden så jag skulle inte välja spån.

Davvve

• -
Skriv gärna en rad om hur det slutar. Jag har själv planerat att isolera med hampfibrer i vårt nybygge, långa i väggarna och korta i bjälklag och på vinden.

Är inte helt säker på det där med luftningen, självklart får det inte bli helt ångtätt, men samtidigt får det inte vara så öppet att det kan blåsa in fuktig luft i isoleringen. Min tanke är att ha utegips på utsidan bakom ordentlig luftspalt och träpanel och ångbroms på insidan.

Nordic Vargtand

• Hälsingland
Lånad bild:

Edit, du lägger gipsen på eller i stället för trämaterialet, beroende på vilken funktion man önskar och reglar upp som vanligt bakom gipsskivorna, kolla relgalavstånd med leverantören, men ofta behöver det vara tätare för gips om den skall vara helt fribärande på en vägg. (billigare kvalitet kan kräva ett solidare bärskikt under, och för vissa typer av brandskydd skall det vara dubbel tjocklek, osv.)
Det finns dock mineralgips och liknande idag som ersätter äldre typer av asbestbetong som är starkare, men detta brukar stå angivet, rekommenderad bärkraft, osv i databladet.

Gips skivor är täta, men de är inte helt täta (undantaget en del våtrums skivor och liknande som måste vara täta, men detta står i databladen, vad som skall vara till vad, eller hör med tillverkaren om det inte gör det).

Fasadmaterial måste alltid ha luftspalt under enligt liknande princip som på bilden om de är täta, annars kan de kondensera ut fukt mot husets stomme om de är felmonterade, dvs regla ut med vertikala och vid behov horisontella reglar så att luft kan passera bakom. Spärrskiktet skall vara på insidan, enligt principen som syns på bilden jag postade ovan.

Edit, en träfasad kan man använda asfaboard och tunnare reglar på yttersidan bakom panelen.

« Senast ändrad: 21 nov-16 kl 14:21 av mizzarrogh »

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Släckt eller osläckt kalk i isolering?
« Svar #47 skrivet: 21 nov-16 kl 17:29 »
Nej, när man talar om soda menar man vanligen natriumkarbonat, Na2CO3 . Den bygger på natrium och inte kalcium, så jag tror inte hussvampen kan ha någon nytta av den.

Vattenfri soda kallas ibland kalcinerad soda, men det uttrycket betyder inte att kalcium ingår i den, det härstammar från att man använder ungefär samma slags process för att framställa kalcinerad soda som för att bränna kalk. https://de.wikipedia.org/wiki/Kalzinierung https://sv.wikipedia.org/wiki/Kalcinering

Vanlig kristallsoda innehåller mycket bundet vatten, mer än halva vikten är bundet vatten.

Paradisgården

• Västergötland
Tror alla oprocessade naturmaterial sjunker. Torv gör så i alla fall, så vi räknar m att även hampaströ kommer göra det. Vi ska sätta plåtar över hålen närmast nocken så att man lätt kan fylla på ☺.

Självklart berättar vi hur d går :D. Helst hade vi nog velat ha den kortfibriga hampaisoleringen. Men han hade bara några säckar kvar. Vi ska kräva ersättning för isoleringen o kostnaderna för att få ut den, få i ny o sätta igen väggarna så då skulle vi ha råd m den. Finns tydligen en till säljare nånstans vid Stockholm också man kan kolla med.

Det där med luft spalten gjordes inte här... O det är liksom lite sent o gö nåt åt nu... Men vi har i alla fall varken dusch eller kök däruppe o god ventilation med utsug m fläkt. Har man bara rena naturmaterial borde d väl kunna andas okej ändå. Det kan ju både ta åt sig och avge fukt till skillnad från glasfiber och stenull. Det finns en massa lufthål under takutsticket och vi har inte särskilt mycket isolering så värmegränsen hamnar utanför eller hur man ska säga.
« Senast ändrad: 22 nov-16 kl 08:54 av Paradisgården »

Davvve

• -
Tror du blandar ihop lång och kortfibrig hampa. Men poängen med den lite dyrare långfibriga är ju att den har en spänst som ska göra att den inte sjunker ihop.  Likt mineralull! Den kortfibriga packar sig själv och är ju mer som spån. Därför bör man ha den ulliga långfibern i väggar/snedtak och kortfibrigt spån i bjälklag och på vind. I innerväggarna är jag även sugen på att blanda i lite cement (hempcrete) för att öka tyngden och därmed förbättra ljudisolering och värmeackumulering.

Paradisgården

• Västergötland
Nej då :). Den långfibriga isoleringen är överhuvudtaget inte aktuell för oss då den inte går att blåsa in, så de jag pratar om är den kortfibriga isoleringen och hampaströ (alltså egentligen avsedd till djurströ). Ströet är som ännu mer finfördelad kortfibrig isolering kan man säga. Den kortfibriga har upp till 5 cm långa flisor samt lika långa fibrer. Filtar sig rätt bra. Fluffigt och fint. Ströet är som småflis, upp till typ 2 cm med lika långa fibrer. Lite mer flis i förhållande t fibrer i ströet än i den kortfibriga isoleringen. Det filtar sig oxå lite och är också ganska fluffig. Luktar trevligt gör de också - bara torkad växt. Lite halmaktigt. Så det lär knappast avge nåt som min förgiftade kropp inte klarar :D. Kan ta kort o infoga bild på dom om ni vill. Har båda sorterna hemma.
« Senast ändrad: 22 nov-16 kl 13:48 av Paradisgården »

Nordic Vargtand

• Hälsingland
Mmm... Jag har hört blandade saker om detdär med luftspalten när det gäller just lösull, men tyvärr har inte jag heller lyckats bringa någon riktig klarhet i detdär, jag är intresserad själv då jag tänkt tilläggsisolera med lösull uppe på vinden, så jag tänkte höra med en fackman om detdär litet längre fram när jag kan träffa honom och snacka litet mer kring saken...

Davvve

• -
Ta gärna en bild!

Var köper ni hampan och vem blåser in den? Den kortfibriga hampan jag har sett är inte ullig... ser mer ut som vassa halmstrå eller tunna träflisor
« Senast ändrad: 22 nov-16 kl 20:16 av Davvve »

Paradisgården

• Västergötland
Här: http://hampaprodukter.se/wp/

Ja, den är som flisig halm med fiberstrån/hår i liksom. Inte alls som den långfibriga som är som trassel eller ullig drev liksom. Ska se om ja lyckas få med bilderna...

Hmm.. De va för stora. Får försöka ladda upp dom på sånt där konto o länka t för ja vet inte hur man förminskar i mobilen...

Så...

« Senast ändrad: 23 nov-16 kl 11:27 av Paradisgården »

Paradisgården

• Västergötland
Ska fresten rätta till ett fel också. Isoleringen vi hade var inte Ekofiber, som vad jag vet bara innehåller ammoniumpolyfosfat. Det är lösull från iCell vi blivit sjuka av. Den innehåller ammoniumpolyfosfat, ammoniumsulfat och aluminiumtrihydrat. Samtliga har vi hittat säkerhetsdatablad som visar att det kan vara skadligt att inhalera. Vi har också hittat forskningsrapporter som visar att de kan vara hälsofarliga. Att ämnena blandas kan säkert också påverka. Vem vet hur de reagerar med varandra. Syntetiskt framställda substanser är inte att leka med...
« Senast ändrad: 23 nov-16 kl 19:41 av Paradisgården »

Davvve

• -
Intressant,  men kommer de spruta till en densitet av 125 kg/m3 som det står på hemsidan? Vad får ni betala?

Tänker att det bli tungt för takstolarna.? Vanlig isolering väger ju 15kg/m3

Tack för bilderna!

Paradisgården

• Västergötland
Det vet jag inte. Har ja missat att det står. Men spån skall inte vara några problem - inte här i alla fall - och säckarna med strö väger inte mer än kutterspån på säck, inte mycket mer i alla fall. Då menar jag att två st väger ungefär som en spånsäck, för de är hälften så stora. Spånet skulle väl bli något fluffigare förstås så lite tyngre blir det kanske. Vi har inte räknat på det än, men hampaströ är ungefär dubbelt så dyrt som spån i säck. En säck hampaströ kostar 100 kr. Om man köper pallvis kostar de 89 tror jag det var. Köper vi kutterspån direkt från en såg kostar det typ 1000 kr för hela övervåningen. Byggytan är på 62 m2 o det är väggar och snedtak som skall fyllas. Bara ca 15-20 cm isolering.

Davvve

• -
Bra pris. Verkar vara bättre än det officiella på hemsidan! 15-20 cm. Hur värmer ni upp det?

Paradisgården

• Västergötland
Det är samma pris som på hemsidan, 4 kr/kg. Glöm inte att det är ströet jag pratar om och inte isoleringen ;). Isoleringen kostar mycket mer. Vi har två luftvärmepumpar på norrsidan (en på varje våning) och ett oljefyllt element som stöd i rummen på södersidan dit värmen inte når så bra. Huset ligger med ena gaveln i nordost och andra i sydväst, med rummen på rad efter varann. Och så eldar vi i kamin i mittenrummet på nedervåningen. Vi har även vedspis i köket, men där eldar vi bara när det är riktigt kallt. Vi borde elda mer... men orken räcker inte så långt när man är sjuk  :-\. Nu kommer ju hampa eller spån ha lite sämre isoleringsvärde än giftcellulosan, men den höll värmen väldigt bra. I övrigt är huset i timmer o bättre än timmer blir det ju, så det duger för oss. Det är inte nån jättetjock sort på timmret här o vi har 2,90 i takhöjd nete så det går åt en hel del värme o mysiga yllekläder o fårskinnstofflor på vintern.. Mycket lättare att hålla värmen uppe där luftvolymen är mycket mindre.

Davvve

• -
Hej! Hur har det gått?

Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 1 användare
Dormanepo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser