Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bovagn sökes!  (läst 2319 gånger)

yllet

Bovagn sökes!
« skrivet: 22 jun-10 kl 13:17 »
Hej!
Jag undrar om någon vet var jag kan få tag på en vagn att bo i. Gärna i ganska bra skick men har inget emot att renovera heller.. Gärna i Skåne eftersom jag bor här eller i närheten. Söker vagn för vårt framtida projekt, nämligen att bo många tillsammans i vagnar kring gemensamma större utrymmen.
Allt gott!

olivoil

• Man med mål att bryta sig ur ekorrhjulet
    • Södermanland
SV: Bovagn sökes!
« Svar #1 skrivet: 22 jun-10 kl 14:28 »
det var ngn som hade en annons inne häromdagen
om en vagn som stod i malmö just nu, med vedkamin.
10 000 kr
Var glad om du får höra att du är udda. Då är du troligen på rätt väg.

Jandi

« Svar #2 skrivet: 01 nov-12 kl 14:31 »
Fick du tag på nån bra bovagn?

Lurar på att skaffa en själv, fast i närheten av Göteborg.

Vore fint att höra dina erfarenheter av sökandet!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #3 skrivet: 01 nov-12 kl 17:38 »
Finns en i närheten av Falkenberg. 3x9,4 Meter, 2 rum å kök, kamin............ En stor en jäkel alltså!
Ny dörr o nya fönster att sätta i följer med. Inga hjul utan en stadig stål-ram under. Flyttas med kranbil och ställs på 4 plintar. Således slipper köparen att ragga runt efter nya däck.  ;D

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=124083.msg1139651#msg1139651

Snacka med Maria C S här på forumet!
http://www.alternativ.nu/index.php?action=profile;u=33270
« Senast ändrad: 01 nov-12 kl 17:44 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Sjaunja

• -
« Svar #4 skrivet: 01 nov-12 kl 18:24 »
Står vagnen inte på hjul så krävs bygglov. Bra att veta om.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 01 nov-12 kl 19:34 »
Då behöver man bara köpa ett par axlar med tillhörande hjul och sätta under. ;)

Beekeepern. :)
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Maria C S

• Småland
« Svar #7 skrivet: 01 nov-12 kl 21:00 »
Hjul eller inte hjul........riktigt så enkelt är det inte. Bygglov kan krävas för t. ex. en husvagn som står uppställd permanent. Hur mycket eller länge har man olika överseende med i olika kommuner. Det som är avgörande är om den är FLYTTBAR, ej ansluten till något nät, etc. En del har fått problem med att ha husvagnen vinterförvarad på den egna tomten. Runt det TiBbetanska Residenset börjar det drälla av olika bodar och byggen   o:)
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Sjaunja

• -
« Svar #8 skrivet: 01 nov-12 kl 23:06 »
Ojdå, är det så bökig i vissa kommuner :o
Här i Umeå är det lättare.

Misse

• nr 9424
« Svar #9 skrivet: 02 nov-12 kl 00:01 »
En kille jag känner som bor någon mil här utanför Wheremountain fick föreläggande med vite för att han hade lastbilssläp stående som folk kunde sova i, trots att han kunde flytta dom när som helst (och gjorde det oxå)
Hade ändå en lastbilsfirma (åkeri)
Räcker att man är lite osmidig så sätter Makten åt sina töntiga sandlådeaktiga tumskruvar :P

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #10 skrivet: 02 nov-12 kl 11:10 »
Misse, jag trodde det hette Pus Mountain  ;D

Citera
fick föreläggande med vite för att han hade lastbilssläp stående som folk kunde sova i,

Jo det är ju faktiskt så, att användningen av en byggnad kan göra det till svartbygge. Sätt igång en svets eller vinkelslip i ett garage med bygglov så har du ett svartbygge. Svartbygget benämns verkstad.

OM man nu skulle vilja placera (inte uppföra) en manskapsbarack (t.ex. för att kunna rasta medan man sköter om sina HOBBYODLINGAR) är det inget som hindrar att man söker sig ett bygglov eftersom boden är tänkt att stå där ett tag. Man är ju inte tvungen att upplysa om att man tänker BOSÄTTA sig där, vilket i sig är en fråga om definition. Postlådan kan man ju ha på annat håll, vatten-o. avlopps-anslutning är det ju inte frågan om, ingen el finns, och då går det väl inte att bo där?  o:)

Förresten, här står en välvårdad Porta-Potti som skulle kunna följa med Marias bod!

« Senast ändrad: 02 nov-12 kl 11:28 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Skalaner

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 16 sep-16 kl 01:18 »
Bygg en egen! :)

Jag håller själv på att bygga en vagn. Siktar på modell riktigt lyxig! Vagnen kommer att ha brutet plåttak (som lutar 10 grader) och råspont på väggarna samt ha måtten 2.6 x 7.5  meter yttermått (3.7 m hög). Väggarna blir isolerade med 10cm glasfiber och golv/tak får vardera 20 cm. Innermått tak blir 2.5 meter i nocken (1.90 m på sovloftet) och 2.18 m vid vägg. Den blir byggd på stommen från en 50 år gammal Amerikansk gödselspridare! Vagnen kommer innehålla kaklat badrum med vattenburen golvvärme (dusch/handfat/mulltoa med urinseparering), fullstort kök med induktionsspis, fullstor kyl/frys (kombo) och både diskmaskin/tvättmaskin, granithäll på bänkytor i köket. Klinkers med vattenburen golvvärme i främre delen av vagnen och trägolv bakåt sovloftet (1.65 x 2.28 m och 60 cm upphöjt). Man kommer in i vagnen genom en pardörr på 1.40 m och landar direkt mellan en vattenmantlad kamin med ugn till vänster och kökssoffan (som även går att bädda ner till en 90-säng) till höger. Denna del har stora fönster längs hela (främre) kortsidan och runt hörnet där sedan köket tar över. Mittemot köket (eller till vänster om kaminen) sitter "servicegarderoberna" innehållandes 500L ack-tank och 180L regnvattentank (med inbyggd uv-lampa). Ack-tanken sitter högt och värms därmed upp via självcirkulation och har inbyggd el-värmeslinga så jag slipper elda på sommaren när solen skiner. Kaminen är på 26 kW varav 20 kW går till tanken (som också innehåller 120 L varmvattenberedare). Hängrännorna är infällda i taket och vattnet leds via rör ner i en vattentank vilken kommer fyllas full på ungefär 10-12 mm regn. Vattnet filtreras sedan först genom ett partikelfilter och sedan genom ett kolfilter size industri, i tillägg sedimenteras en del "bös" i tanken och en del saker flyter  (därför finns det avrinning upptill och kran att tappa ur eventuell bottensats nertill).

När man passerat mellan köket och service-väggen har man badrummet på vänster sida. Och efter kylskåpet på höger sida kommer en altandörr på 90 cm som leder ut på ett 1.2 m djupt trädäck i lärkträ som sitter med gångjärn i nederdelen av väggen (efter hela långsidan). På denna sidan fasaden (som är anpassad för söderläge) sitter solpanel över hela taket (ca 3 fullstora paneler på taket och antagligen fler på väggen) som försörjer 8-10 fritidsbatterier. Batterierna används av vagnen i "autonom-läge", till saker som pumpar och led-belysning mm. Vagnens funktioner drivs i första hand på ett 12V-system men har även en konverter till 220V för apparater som kräver detta. Eventuellt kommer systemet backas upp (kanske nödvändigt en del av vintern) av ett 2000W honda elaggregat med steglöst varvtal. Vagnen kommer även ha luftvärmepump vilket ger möjlighet till AC vid stark sol samt avfuktning av luften när man torkar tvätt. Luften i vagnen kommer från friskluftsintag vid kaminen och i nock på sovloftet och passerar sist ut via fläkten i mulltoan eller via fläkten över induktionsspisen.

Under sovloftet finns utrymme för ett tiotal kartonger storlek flyttkartong och på loftet står en 140 cm bäddsoffa. På väggen i denna "myshörna" finns även tv och ljudanläggning.

Det enda abonnemang som kommer att finnas blir ett trådlöst bredband på 199:- (vilket således blir att betrakta som min hyra hädanefter). Budget på bygget ligger på runt 150.000:- inkl. allt. (det gäller bara att hitta rabatterna). Hittills har projektet kostat ca 40.000 för ramen (inkl. däck) samt material för hela klimatskalet (inkl fönster och dörrar). Värmesystemet kostar runt 25.000:- varav kaminen kostade 11.000:- och acktanken 10.000:-. Köket kommer kosta max 30.000:- inkl. vitvaror. Vagnen kommer att väga kanske 5-6 ton (chassit tål det dubbla) och flyttas med traktor (bred last och LGF).

Sorry för långt inlägg, hoppas jag kunde inspirera! ;)
« Senast ändrad: 16 sep-16 kl 01:31 av Skalaner »

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser