Tipsa på plocksidan i nästa Åter!
Goda nyheter, smarta självhushållarknep och roliga händelser.
Maila petter@alternativ.nu Gärna med bild.
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Östergötland Likasinnad förvirrad?  (läst 1411 gånger)

Hannahyesman

• -
    • Vägen till min frihet
Östergötland Likasinnad förvirrad?
« skrivet: 19 maj-16 kl 21:34 »
Det är jobbigt att vara en förvirrad själ i ett prestations-, yrkes- och pengafokuserat samhälle. En som inte för fem öre vet vad det är meningen att hon ska göra. Måste jag veta? Måste jag göra nåt specifikt? Måste jag passa in? Måste jag egentligen någonting alls? Jag kan ibland sakna att vara passionerat fokuserad och intresserad av något specifikt, jag kan längta efter att vara riktigt riktigt bra på någonting och ha ambitionen att göra något av det - något som genererar inkomst, något som man ju faktiskt verkar vara tvungen att ha för att kunna leva. Jag kan hata att jag inte passar in, samtidigt som jag älskar det. Jag har svårt att acceptera att samhällsstrukturen ser ut så, och jag undrar: måste jag det? Måste jag acceptera samhället för vad det är för att kunna överleva i en värld som denna? Är det den enda lösningen?

jörmundur

• Medelpad
SV: Likasinnad förvirrad?
« Svar #1 skrivet: 19 maj-16 kl 22:27 »
systemet är på det viset, passar egentligen ingen. men eftersom det är pengar som styr "måste" vi "anpassa" oss när vi är där ute o jobbar.

lägg inte energi på att se dig själv som en 4-kantig kugge i en värld an O-formade kuggar, det tar ju bara tid o ork från sånt du verkligen gillar ock ditt verkliga unika jag:).

om jag var ledig o fri som fågeln skulle jag sälja allt, köpa en segelbåt, fylla den med mat o en vovve o sen segla jorden runt på obestämd tid...

vi är de enda varelserna på jorden som arbetar o betalar för att leva, systemet är inte fel, det är byggt så!
kan man omforma tillvaron till ngt som passar en bättre blir man nog per automatik gladare o lyckligare... tja. mina tankar för dagen.

må så gott.
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, MF165, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

lommeland

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 20 maj-16 kl 14:14 »
Hej Hanna
Vi är utrustade med fri vilja, så du måste inte gjöra annat enn det du vill. Ett jobb som är underskattat, är att hitta tillbaks till kärleken till sej själv. Det gjör du ved att ta itu med dom redslor som dyker opp framför dej. Det är ett innre arbete som ingen annan en du kan fixa. Resultatet är en obeskrivlig god kennsla, och du kommer få svar på många andra frågor på resan också.
Remi
Gjör som du vill,men inte på andras bekostnad.

kruse

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 21 maj-16 kl 07:50 »
Hanna, de där känslorna har jag också. På många sätt står jag utanför samhället men jag besiktigar fortfarande bilen, och annat som krävs när man går på gatorna. Men bor inte i uppvärmd lägenhet med alla bekvämligheter.

Man behöver inte tänka eller vara som de flesta, och det är ingen lag på att följa modet eller att utöva vissa aktiviteter som är status och "inne". Gränserna till ens självständighet går på ett annat plan: när man drar nytta av t ex sjukvården och mobilnätet har man ingått ett slags kontrakt med samhället man bor i.

Tova09

• -
« Svar #4 skrivet: 31 maj-16 kl 11:14 »
Känner igen dina frågor, mycket väl. De kommer med jämna mellanrum till mig.
För mig behöver de utvärderas, och svaren omprövas med jämna mellanrum, för att stämma av min kurs i livet. Jag vet att jag inte behöver något alls, i princip. Jag kan nog välja bort det mesta. Men frågan är vad jag vill ha av systemet. Vill jag ha del av sjukvården, av rätten att "äga" en bit mark, vill jag ha en försäkring, behöver jag resa någon stans utöver vart mina fötter bär mig, vill jag få hjälp av en elanslutning för att utföra div tjänster, vill jag ha pengar för att byta mot tjänster o varor jag inte själv kan skapa? Nja, jag vet inte alltid. Ibland vill jag, ibland längtar jag bara bort. Men jag landar oftast i svaret att jag tänker fortsätta samla kunskap (och vissa praktiska prylar) så länge systemet finns, och så länge jag uthärdar. Men jag måste alltid ha en bakdörr på glänt, för att kunna kliva ut när behov uppstår. Timring och skinnberedning är ny kunskaper som står är högt prioriterade just nu.

Hoppas du finner dina svar på var du står och vad som är din kurs. Det är ett oändligt intressant ämne, vill du utbyta mer tankar så är du välkommen att höra av dig.
Lycka till!

Parsifal

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 05 jun-16 kl 11:05 »
Jag känner också igen mig. Jag är bra på att anpassa mig till samhällets krav men samtidigt kommer den där känslan över mig titt som tätt att det är något som inte stämmer. En längtan efter ett annat liv. Jag tror inte det behöver vara antingen eller utan båda sidorna ryms i en människa men inte alltid man får utlopp för det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser