Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa hus för att hyra ut, är det väldigt lönsamt eller bara väldigt dumt?  (läst 26682 gånger)

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Senaste familjerådet flaggade upp en fundering om att köpa ett billigare torp för att renovera lite lätt för att sedan hyra ut.

Dock saknas kontanta medel i kökskassan så det måste ju finnas en ekonomisk plan som gör att banken får sitt.

Men då dök funderingen upp att involvera det lilla företaget som en lantbruksfastighet kan bli, någon med erfarenhet av liknande utmaningar?

Vi är ju varken snickare eller riskkapitalister så vi vill ju inte göra något helt idiotiskt, men dock utmanande.
Det är aldrig för sent att ge upp.

kurt

Skall det löna sig att hyra ut så måste det ligga i ett attraktivt område. Just nu säljs annars många fritidshus från 1960-talet, de som köper ett mörkt murrigt sådant och målar väggarna vita, och ser till att det finns fungerande avlopp, kan tjäna en hel del på att sedan sälja det igen

Bösahusarn

• Skåne
Ja men alla vill väl komma till Österlen en vecka på sommaren och gå runt i sin halmhatt och äta rökt fisk?

Fast vi tänkte ju inte så mycket på att sälja det inom snar framtid...utan mer som en långsiktig inkomstkälla samt roligt projekt (vi har gott om tråkiga projekt i vårt eget hus..).

Det känns som en svår ekvation att få pengar till bank och underhåll samt hålla en attraktiv hyra..

malarmaster

• Gäst
 jag har hittills köpt in tre torp i gammal stil om ca 55-70m2,min målsättning är att ha 10 torp lagom till pensionen att leva av.Jag  kontantköper alltid mina torp (eller annat).Priser brukar ligga just nu runt 250-300000.mindre om det är förfallet.
Läge. långt inne i skogen. hyresgäster: danskar o tyskar o någon enstaka svensk,uthyres veckovis. inkomst per torp. runt 120000/år. Avgår lite el o underhåll men det brukar bli c:a85-90 över till mig själv/torp. Renoveringar o underhåll sker på de veckor torpet är tomt.
tyskar är noga med hygienutrymmen o att allt är rent o snyggt,danskar är lite mittemellan.

att hyra ut årsvis ger liten om ens någon förtjänst,ett torp i min storleksklass o läge är dessutom svåruthyrda till svenskar. Förslagsvis kan man kanske begära 4-5000 i månaden (kallhyra) .Det ger ungefär 60000 om året minus underhåll som ju blir större vid permanent belastning. har man då lån etc att betala på det ger det väldigt lite tillbaks.Man får i så fall se det som en kapitalplacering för framtida försäljning.

österlen är ju kanonläge men tyvärr kostar väl fastigheter väldigt mycket där? Skall du köpa så räkna väldigt noga på det,en permanent hyresgäst ställer krav och min erfarenhet av hyresgäster är att de i allmänhet är väldigt oaktsamma. en svensk hyresgäst som då är beredd att betala en relativt hög hyra för att få bo i hus hade jag också ifrågasatt. varför köper denne hyresgäst inte ett eget hus som ju lär bli billigare att bo i ?
Svaret är oftast att det saknas kreditvärdighet o då ljuder i alla fall hos mig varningsklockor.
Så nästa steg är ju att kolla upp vem som vill hyra och vilka garantier denne kan ställa.  Ulf

Weasel

• Skåne
Det är lönsamt, utan tvekan. En extremt god affär om man får säga så.

Hittills har vi två uthyreshus men kollar efter fler. Hyr ut dem till folk som vill bo länge, svenskar för det mesta. hyra 4500-5000/månad i kallhyra. De sköter sig i stort sett helt själva, och betalar av våra lån på ett par år.

Man får tjäna typ 50000 per år och hus utan att skatta för inkomsten, och det står ingenstans någon begränsning om hur många hus man får ha.

Det första huset köpte jag när jag flyttade hemifrån, och sen har vi haft hyresgäster sen vi drog vidare till större.

Det andra huset köpte vi för 225 000 förra våren, renoverad under sommaren för ungefär 150 000, och fick det därefter värderat till 575 000. Så bara där var det en god affär. att sen få tillbaka pengarna utan att göra någon ansträngning känns nästan kriminellt, helt otroligt.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Bösahusarn

• Skåne
Det är lönsamt, utan tvekan. En extremt god affär om man får säga så.

Hittills har vi två uthyreshus men kollar efter fler. Hyr ut dem till folk som vill bo länge, svenskar för det mesta. hyra 4500-5000/månad i kallhyra. De sköter sig i stort sett helt själva, och betalar av våra lån på ett par år.

Men ni köper in med lånade pengar?

Weasel

• Skåne
Men ni köper in med lånade pengar?

Jag lade till lite mer text i efterhand om du missade det.

Vi lånar till största delen, men betalar kontantinsats och renovering med egna pengar. Lån är extremt billigt just nu, så det gäller att passa på så länge det är såhär.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Weasel

• Skåne
Men då dök funderingen upp att involvera det lilla företaget som en lantbruksfastighet kan bli, någon med erfarenhet av liknande utmaningar?

Enligt vår revisor så gör man bäst i att ha det privat, av flera anledningar som jag inte kommer ihåg.

Weasel

• Skåne
  har man då lån etc att betala på det ger det väldigt lite tillbaks.Man får i så fall se det som en kapitalplacering för framtida försäljning.

Precis så tänker vi. Vi ska inte ha några pengar i fickan just nu, utan det är vår pension. För vem kan pensionsspara 7-8000 i månaden (som är vår amortering på dessa husen just nu)?
Ha möjligheten att sälja dem och leva gott för pengarna, eller att få in 50 000 i månaden i pension (hyror) 8)

Bösahusarn

• Skåne
Spännande..

Objektet vi funderar på har ju ett utgångspris runt 800000...vilket kan kännas som mycket men om man tänker på att det kanske är dit vi flyttar när vi blir gamla..då är det inte hela världen. Anser vi.

Standarden är dock enkel, vilket kanske inte lockar barnfamiljer från storstan på semester..

Banken är ju med på allt..

Weasel

• Skåne
Spännande..

Objektet vi funderar på har ju ett utgångspris runt 800000...vilket kan kännas som mycket men om man tänker på att det kanske är dit vi flyttar när vi blir gamla..då är det inte hela världen. Anser vi.

Standarden är dock enkel, vilket kanske inte lockar barnfamiljer från storstan på semester..

Bara kör då! Enkel standard kan visst locka barnfamiljer från stan. Att komma till "landet" som jag gissar att det är behöver inte vara toppskick. Räkna dock med att det är en hel del jobb om man hyr ut veckovis. Inte alla som städar efter sig, inte alla som betalar, inte alla som är nöjda och kräver pengar tillbaka/ lägre hyra. Ja, man kollar ju inte upp folk på samma sätt som en man planerar ha i flera år. Gäller att vara extremt noga med att beskriva objektet man hyr ut. I gengäld bör ni tjäna betydligt bättre än vad vi gör med enkel långtidsuthyrning.

kurt

Spännande..

Läget avgör priset, det kan ju bli lite över utgångspriset, eller 3 gånger högre än utgångspriset! Kolla slutpriser på liknande fastigheter i omgivningarna

olivia.k

• Jämtland
Man får tjäna typ 50000 per år och hus utan att skatta för inkomsten, och det står ingenstans någon begränsning om hur många hus man får ha.

jodå, men det gäller ju småhus-tomter. Jag som bor på en jordbruksfastighet kan inte hyra ut den sommarstuga jag har på tomten, 300m härifrån, utan att skatta från första kronan.

Bösahusarn

• Skåne
Ah, fördel med typkod 220 som detta gäller samt att där är plats till några baggar eller lite ensilage. Marknadspriserna på Österlen kan ju variera, gubbar med cab och färgglada byxor bor ju helst vid havet...så jag hoppas att det bara ska budas mot storkrukade keramiker och litauiska byggare..

Neon Knight

• -
Grannen hyrde ut ett hus till strulpellar och höll på att gå i konkurs. Se till att krigskassan är fylld innan några vanvittsaffärer företas.

Norralund

• Småland
hur gick det blev det något köp???

Mvh norralund

Bösahusarn

• Skåne
Nej. Marknaden spårade ur och slutpriset hamnade på miljonen..

Men jakten går vidare...både på att ha handpenningen hemma i madrassen samt ett lagom skruttigt hus.

tropfrog

• Västergötland
Avdraget på hyresintäkter är 40000 om året och gäller som en schablon för de kostnader man har för slitage vid uthyrningen. Utöver dessa 40000 skall man också dra av de direkta kostnaderna, typ egen hyra eller räntor. Om man ser det som att man kan tjäna 40000 kr om året skattefritt så har man tänjt tolkningen långt över vad som kan anses rimligt. Visst kan man med låga kostnader tjäna några kronor skattefritt. Ovan tolkning är dock långt ifrån en laglig tolkning och kan resultera i kännbara restskatter utan preskiberingstid. Dvs alla inkomster tillbaka i tiden kan komma att beskattas vid granskning. Bäst att göra rätt för sig från början.

Mvh
Magnus

Weasel

• Skåne
Avdraget på hyresintäkter är 40000 om året och gäller som en schablon för de kostnader man har för slitage vid uthyrningen. Utöver dessa 40000 skall man också dra av de direkta kostnaderna, typ egen hyra eller räntor. Om man ser det som att man kan tjäna 40000 kr om året skattefritt så har man tänjt tolkningen långt över vad som kan anses rimligt. Visst kan man med låga kostnader tjäna några kronor skattefritt. Ovan tolkning är dock långt ifrån en laglig tolkning och kan resultera i kännbara restskatter utan preskiberingstid. Dvs alla inkomster tillbaka i tiden kan komma att beskattas vid granskning. Bäst att göra rätt för sig från början.

Mvh
Magnus

Du får gärna komma med säkra källor. Vad gäller våra egna husaffärer så har vi erfaren revisor som hjälpt oss, och det har inte varit mågra som helst oklarheter om vad som är lagligt. Jag står fast vid att det är väldigt goda affärer. Men var och en får ju tycka som den vill.
Men visst, vissa kostnader som räknas av har man ju med huset, det går inte att komma undan. Det gäller att komma överens med hyresgästen om vilka kostnader som ska ingå och va den betalar. Om man sätter ett schablonbelopp på säg 7 000 i månaden för hyra inklusive alla kostnader så räknas detta som hyra. Om man däremot sätter hyran på säg 5000, och sen får hyresgästen betala de exakta verkliga kostnaderna som kommer, tex sopor på 600kr/ 3 månader, brunnstömning 2000kr/halvår, mm mm. Då räknas inte detta i hyran och de 40 000 som vi diskuterade, trots att fakturorna står på mig som fastighetsägare. Känns som jag förklarar lite otydligt, men vi är väl pålästa, jag lovar ;)
« Senast ändrad: 14 jul-16 kl 09:06 av Weasel »

FårEtt

• -
Är inte avdraget på 40 000 kr för uthyrning av privatbostadsfastighet?
Och för att det ska räknas som sådan ska man han någon typ av eget nyttjande (eller avsikt till det inom rimlig tid?)
Tänker det skulle vara svårt att få ihop med att ha en handfull fastigheter och att uthyrningen är år efter år?

Dela detta:

* Inloggade just nu

782 gäster, 2 användare
torbjorn, emmsy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser