Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Julas kvistborr  (läst 6295 gånger)

Humle

• Västerbotten
Julas kvistborr
« skrivet: 16 maj-16 kl 21:22 »
Hej köpte ett set av Julas kvistborr som gav mig lite insikt tänkte jag skulle dela med mig av :). Borrarnas finish är helt makalöst dålig, som om nån gjort slutpoleringen med en vinkelslip. Ironin med en fin trälåda och eggskydd, som om det fanns något värt att skydda! :D Visst de var billiga och jag förväntade mig dålig kvalite men såhär dåligt trodde jag ändå inte att det va. Men jag ska slipa upp dem!

Borren helt ny och oanvänd! I detta skick är alla borrarna.

Välskyddade borrar, som att det fanns något att skydda...

Förstår det är många nu som bara inte kan vänta med att köpa dessa fantastiska borrar så här är länken http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/borr/borr-for-tra/kvistborrset-188301/ :p.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Julas kvistborr
« Svar #1 skrivet: 16 maj-16 kl 22:14 »
Jula har fortfarande rätt ojämn kvalitet på grejerna, Biltema har sorterat bort det mesta. Misstänker att det inte bara är bearbetningen utan också stålet som är sopigt.

Jämför Biltemas  http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Traborr/Cylinderborr-2000016848/  Jag har några sådana och de är helt ok.

Jula har en del grejer som inte finns på Biltema, men man får granska grejerna noga...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 16 maj-16 kl 22:43 »
Jag känner igen det där. Min uppfattning om billiga borrar är att det bara är i verkliga undantagsfall som stålet är av dålig kvalitet, det brukar vara dålig slipning som gör dem undermåliga.

Två fall är kända av verkliga materialfel. Det ena var en lång plattborr för trä som jag köpte på Biltema för ca 15 år sedan, det visade sig att skaftet på den var skarvat, och svetsfogen sprack när jag råkade böja lite på borren under användning (tog upp ventilationshål i en takfot, trångt och svåråtkomligt).  Och det andra var en spiralborr, ca 3-4 mm som följde med på köpet med en mycket billig skruvdragare, den var så mjuk att när den högg fast i arbetsstycket rätades spiralen ut!

malarmaster

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 maj-16 kl 07:55 »
köper bara proffsgrejor,det skall hålla länge. Kostar givetvis men du har grejorna för livet. Billigt borr= uruselt material= Kina,finns inga garantier för vad de använt vid tillverkning.
Hörde en story av en penselförsäljare,(sålde för Sveriges största penselföretag). Deras inköpare for till kina,kommer in till en stor tillverkare o ser ut ett sortiment av penslar med hög kvalitet=proffspenslar.Kommer överens om utförande,borst m.m . Alla är nöjda. Tillverkaren nämner ett pris som denne vill ha. inköparen nämner ett pris denne vill ge.Man möts någonstans o en beställning görs.
Penslar anländer till Sverige o det är bara penslar av sämre kvalitet som packas upp.motsvarade alltså inte beställningen . kontakt tas med tillverkaren som hänvisar till att eftersom ursprungligt pris inte accepterats så har man justerat penslarna till det pris som överenskommits,dvs sämre borst o skaft m.m.
Man prutar nämligen inte i Kina,lagt pris från tillverkaren gäller.
Sändningen fick alltså degraderas till såppenslar (penslar du stoppar i en påse som set o säljer billigt)
tror nog det går till likadant med verktyg o annat,man får vad man betalar för.
det finns ju ingen anledning att kineserna inte skulle kunna fixa bra grejor om man vill,de har ju tillgång till moderna tillverkningsmetoder o material men inköpspriset sätter standarden.
När det gäller Jula,biltema m.fl så undviker jag vissa märken. Meec o hardhead är lågprisprodukter från kina.köps av den som bara använder prylen någon enstaka gång o då kan det funka.för den som använder prylen/maskinen yrkesmässigt finns bara proffs om man nu inte ständigt vill köpa in nytt . men kostnaden för det når snabbt upp till vad proffsgrejen kostar.
Jag har en stor maskinpark,i stort en komplett byggfirma som jag alltså byggt upp under en tjugoårsperiod. aldrig att jag skrotat någon maskin pga att de varit utslitna trots stor användning.min slipmaskin som användas dagligen (Festo) kräver ibland ett nytt kardborrfäste men själva maskinen har ju gått tusentals timmar.
En billig maskin brukar hålla 1-2 timmar innan lager (om det är några) ger upp.
tyvärr innebär ju denna lågprisimport att kvalitetsmaskiner slås ut,marknaden krymper för dessa o tillverkare slår igen.Så utbudet krymper även för proffset och det finns endast några få märken att köpa.
innebär givetvis dålig priskonkurrens och dyra priser.
har en black o decker borrmaskin från 70-talet,funkar fortfarande och används då o då. Är av mkt hög kvalitet jämfört med dagens borrmaskiner som man kan köpa för runt 100-200 kr.trots det räknades just B&D till hobbymaskiner o gör det fortfarande men kvaliten var så mkt högre än dagens billiga.
Ulf

Humle

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 17 maj-16 kl 08:24 »
Ja själv håller jag det på hobbynivå men förstår det ställer till det för proffsen också. T.ex. finns ju dessa carbid-borrar från Famag men de kostar nästan exakt 10 ggr mera :). http://www.fine-tools.com/bormax-hm.html

Neon Knight

• -
« Svar #5 skrivet: 17 maj-16 kl 09:03 »

Humle

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 17 maj-16 kl 09:06 »
Sådär har slipat upp borren på bilden. Inte perfekt, gäller ju få vinklarna lika också och inte bara vasst. Provborrade i gran och den funkar ok nu :).

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 17 maj-16 kl 14:38 »
Det finns en gräns när det inte går att göra bra grejer längre, men det finns också ett ruskigt påslag hos vissa handlare. Biltema har sänkt priset på t ex kvalitetsrep, rostfritt och kvalitetsoljor något enormt sedan de gick in i det segmentet. Och jag tror inte att barnarbetarna i Kina får sämre betalt vare sig grejen kostar 100 kr/kilo hos Biltema eller 1000 kr/kilo hos värsta snobbkonkurrenten.

Men man får se upp, är det billigt kan det vara skit. Jag har ett exempel som inte är så gammalt. Jag använder tunna linor från Biltema, i detta fall den här http://www.biltema.se/sv/Bat/Rep/Tagvirke/Polypropylenlina-2000034028/ som är riktigt bra och prisvärd. Min bror fick syn på dem i min bil och sade att de var skit för han hade likadana som hade gått av för lite vind i en presenning. Jag sade givetvis emot och tog fram kniven för en koll. De linor han hade var fyllda med ludd och endast hängde ihop med hjälp av ytterflätan medans mina hade styrkan inuti och flätan som väder/nötningsskydd. Han hade köpt sina på Rusta, och till i stort sett samma pris som de tar på Biltema.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #8 skrivet: 17 maj-16 kl 20:11 »
Det finns en gräns när det inte går att göra bra grejer längre, men det finns också ett ruskigt påslag hos vissa handlare. Biltema har sänkt priset på t ex kvalitetsrep, rostfritt och kvalitetsoljor något enormt sedan de gick in i det segmentet. Och jag tror inte att barnarbetarna i Kina får sämre betalt vare sig grejen kostar 100 kr/kilo hos Biltema eller 1000 kr/kilo hos värsta snobbkonkurrenten.

Men man får se upp, är det billigt kan det vara skit. Jag har ett exempel som inte är så gammalt. Jag använder tunna linor från Biltema, i detta fall den här http://www.biltema.se/sv/Bat/Rep/Tagvirke/Polypropylenlina-2000034028/ som är riktigt bra och prisvärd. Min bror fick syn på dem i min bil och sade att de var skit för han hade likadana som hade gått av för lite vind i en presenning. Jag sade givetvis emot och tog fram kniven för en koll. De linor han hade var fyllda med ludd och endast hängde ihop med hjälp av ytterflätan medans mina hade styrkan inuti och flätan som väder/nötningsskydd. Han hade köpt sina på Rusta, och till i stort sett samma pris som de tar på Biltema.

Biltema har ryckt upp sig rejält dom sista åren när det gäller kvalitén.
Just oljorna köper dom in en stor del från en tillverkare i Storbritannien som har bra anseende.
Tyvärr minns jag inte vad dom heter, men då jag kört en hel del sånt till deras lager och jag såg leverantörsnamnet så passade jag på att undersöka det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #9 skrivet: 17 maj-16 kl 22:04 »
För 15-20 år sedan kom Biltemas och Statoils smörjoljor från samma raffinaderi i Stenungsund (eller var det Uddevalla?). Sedan var det en tid då Biltemaoljorna tycktes komma från en italiensk leverantör, åtminstone var flaskor och dunkar tillverkade av en italiensk plastfirma enligt märkning i botten. Men jag har inte kollat så noga de senaste åren, nöjt mig med att oljorna verkar fungera bra och kanske muttrat lite inombords över att de verkar krypa uppåt i prisläge med tiden.

Neon Knight

• -
« Svar #10 skrivet: 17 maj-16 kl 22:05 »
Just olja är en produkt som Biltema har haft av bra kvalitet i åratal.

Tännlappen

• -
« Svar #11 skrivet: 18 maj-16 kl 00:38 »
 ...Så fort något börjar sälja bra så höjer B-tema priset snabbt...Det är en känsla man har...Köper man billiga borr så är det lätt hänt att dom är böjda  :D...Man tycker det liksom vobblar lite väl mycket...

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #12 skrivet: 15 jun-16 kl 21:31 »
För 15-20 år sedan kom Biltemas och Statoils smörjoljor från samma raffinaderi i Stenungsund (eller var det Uddevalla?). Sedan var det en tid då Biltemaoljorna tycktes komma från en italiensk leverantör, åtminstone var flaskor och dunkar tillverkade av en italiensk plastfirma enligt märkning i botten. Men jag har inte kollat så noga de senaste åren, nöjt mig med att oljorna verkar fungera bra och kanske muttrat lite inombords över att de verkar krypa uppåt i prisläge med tiden.

Biltema har som bekant inte egna fabriker och tillverkare av sina produkter. Med tillräckliga volymer får de sin logga på produkten från annan tillverkare...

Jag hörde om just Biltemas oljor nu för nåt år sedan att de tillverkas av Castrol? De har ett gott rykte hur som helst, så det är inte tungmetaller från Indien direkt i dunkarna.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser