Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Halland Fjällko, jerseyko eller liknande sökes! Småland/Halland med omnejd  (läst 1279 gånger)

claesagården

• Halland
Hej!  :D

Söker en mjölkko, gärna fjällko eller Jersey! Eller annan ko som passar som hushållsko.
Kon bör vara van vid människor och att bli handmjölkad.   ::)

Kom med förslag! Vi är öppna för allt möjligt. :)

Småland/Halland med omnejd. Vi är beredda att köra en bra bit då vi letat länge.

Även ko med kalv eller dräktig ko kan vara intressant!

Hör av er på 072-368 20 58, 070- 519 47 38 eller 073- 4348415. Går också bra att maila till: amandassweets@hotmail.se eller kennethnielsen@live.se  Ni kan också kommentera här!  :D

Med vänliga hälsningar,
Amanda Nielsen
Långaryd

Halte

• Östergötland
Min granne lägger ned mjölkproduktionen nu, de sista korna har han nu med korsningskalvar. Efter sommaren går de till slakt. Så de går nog att köpa för slaktpriset då. Jersey, så slaktpriset är ju inte så vansinnigt högt
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Nina W

• Värmland
Vanliga produktionskor är inte lätta att vänja vid handmjölkning. Skulle du inte kunna tänka dig att spannmjölka? Bonden som lägger ner har troligen en mjölkspann med tillhörande mjölkaggregat pga då någon är antibiotikabehandlad måste den mjölkas separat. Hans mjölkpump kanske är onödigt stor för en ko, men finns kanske en någon annanstans.Samma om den har blod i mjölken för att den blivit stångad eller så. Ni blir mindre bundna om ni spannmjölkar för det är inte många som kan handmjölka. Det är stor skillnad mellan en jersey och en fjällko, särskilt en fjällnära fjällko. Jersey är verkligen högproduktiva om man ser till kroppsstorlek - dom är bättre foderomvandlare än de stora mjölkkorna. MJölken är fet -6 % är vanligt, och proteinhalten är också bra. Om man räknar om det i "antal liter 4% mjölk" så inser man att storkorna mjölkar mycket vatten! Vi tyckte mjölken var för fet att dricka och skummade den.  Jag vet inte hur pass bra Jerseykorna funkar i ekologisk produktion, alltså jag funderar på om dom inte måste ha kraftigt kraftfoder för att inte "mjölka ut sig". Om dom blir undernärda så blir dom lätt sjuka. Dom är rätt känsliga oavsett. Jag vet för min pappa hade jerseykor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

317 gäster, 10 användare (3 dolda)
uzie, Rt455, antlina, Niklas Nyström, Pontus Carlsson, kreutner, tant gul

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser