Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Lappland Sinusomvandlare 24 volt till 230 volt. Större modell  (läst 2487 gånger)

Skogsvilde

• Raka puckar!
    • -
Lappland SV: Sinusomvandlare 24 volt till 230 volt. Större modell
« Svar #20 skrivet: 22 feb-16 kl 20:49 »
Om jag köper någon sån där Kina variant så brukar jag räkna att minst det dubbla för manicken som skall drivas och lite marginal.
En hel del microugnar drar hiskeligt i starten och sedan så ligger den på vad det står på etiketten.

Du kan även spana efter en generator som ger 220v, kompisen har en sådan i sin hästbuss då han alltid har landström när han landar.
Om du skall ut och gå i mörker längs våra vägar utan reflex så kan du fortfarande rädda liv!
Anmäl dig till donationsregistret redan i dag!

ensamhet

• Lappland
SV: Sinusomvandlare 24 volt till 230 volt. Större modell
« Svar #21 skrivet: 27 mar-16 kl 19:58 »
Nu har jag köpt en buss och den är utrustad med.
2 st inverter med ren sinusvåg på 300 W/st.
1 st laptopsinverter som ställer in spänningen själv, beroende på vilken kontakt man ansluter.
Flera omformare 24 V till 12 V.

Jag fick även med 2 st omformare (tror det är modifierad sinusvåg) på 12 V, 1000W
2 st batterier på 230 Ah
10 st 12 V generatorer, mest 55 Ah, men några större på runt 100 Ah.
Funderar på om jag ska använda de sakerna till ett extra system på 12 V (bussen har 24 V)
Vissa saker är lättare att få tag på för 12 V, än 24 V

ensamhet

• Lappland
« Svar #22 skrivet: 27 apr-16 kl 10:40 »
Nu har jag provat de som inte har REN sinusvåg.
Jag provade
Vanlig glödlampa = Inget problem.
Våffeljärn = Funkar, men tjuter.
Spisfläkten = Fungerar, men det blir ett tjutande ljud från fläkten.
Gammalt kylskåp = Fungerar än så länge.

Någon av de som skrivit att man INTE behöver REN sinusvåg till det mesta, som kan förklara varför fläkten och våffeljärnet låter konstigt?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #23 skrivet: 27 apr-16 kl 11:58 »
Märkligt att det låter om våffeljärnet. Kan det vara något järnföremål som sitter löst i det och kommer i resonans pga övertonerna? Eller någon termostat, överhettningsskydd etc som är i dåligt skick och ger en aning gnistbildning, som det låter om vid fyrkantvåg men inte vid sinus?

Köksfläkten skulle jag tro låter pga "magnetiska" oljud från motorn, men det är nog inga problem att köra den vidare på samma sätt. Prova gärna andra små skärmpolmotorer (fläktar, avloppspump från tvättmaskin, grammofonverk av äldre modell mm) på spänning från samma växelriktare och kolla om alla låter.  Du skulle också kunna kolla om ljudet från köksfläkten ändrar sig om du dessutom kopplar in en resistiv last (typ glödlampa eller värmeelement) till växelriktaren.

Vet du hur kurvformen ser ut? Har du möjlighet att koppla in oscilloskop och se efter?

ensamhet

• Lappland
« Svar #24 skrivet: 29 apr-16 kl 09:53 »
Märkligt att det låter om våffeljärnet. Kan det vara något järnföremål som sitter löst i det och kommer i resonans pga övertonerna? Eller någon termostat, överhettningsskydd etc som är i dåligt skick och ger en aning gnistbildning, som det låter om vid fyrkantvåg men inte vid sinus?

Köksfläkten skulle jag tro låter pga "magnetiska" oljud från motorn, men det är nog inga problem att köra den vidare på samma sätt. Prova gärna andra små skärmpolmotorer (fläktar, avloppspump från tvättmaskin, grammofonverk av äldre modell mm) på spänning från samma växelriktare och kolla om alla låter.  Du skulle också kunna kolla om ljudet från köksfläkten ändrar sig om du dessutom kopplar in en resistiv last (typ glödlampa eller värmeelement) till växelriktaren.

Vet du hur kurvformen ser ut? Har du möjlighet att koppla in oscilloskop och se efter?

Jag har inte tillgång till oscillosop.

Köksfläkten låter inte om jag kör den på vägguttaget.
Det är ingen skillnad på ljud om Köksfläktens lampa är på eller inte.

Våffeljärnet var nytt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser