Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Lappland Sinusomvandlare 24 volt till 230 volt. Större modell  (läst 2597 gånger)

ensamhet

• Lappland
Lappland Sinusomvandlare 24 volt till 230 volt. Större modell
« skrivet: 19 feb-16 kl 19:34 »
Jag söker en omvandlare 24 volt till 230 volt med ren sinusvåg.
På runt 5000 watt.
Någon som vet var man får tag i en sån till bra pris?

Hur stor generator behövs för att orka med en sån?

torbjorn

• Medelpad
SV: Sinusomvandlare 24 volt till 230 volt. Större modell
« Svar #1 skrivet: 19 feb-16 kl 23:18 »
Hur kraftig generator som behövs beror ju helt och hållet på hur mycket du tänker belasta växelriktaren med och hur mycket buffertbatteri du tänker hålla dig med.  Ska du belasta den fullt och inte har något buffertbatteri alls, så måste ju generatorn också kunna lämna 5 kW.
Som regel är det inte lönsamt att skaffa en stor sinusväxelriktare, en som lämnar trappstegsspänning får både bättre verkningsgrad och är billigare, dessutom är den mer driftsäker i och med enklare konstruktion.
Komplettera eventuellt med en liten sinusväxelriktare om du har något belastningsobjekt som absolut inte trivs med trappstegsspänning och som inte går att ersätta.

ensamhet

• Lappland
« Svar #2 skrivet: 20 feb-16 kl 08:59 »
Vad är skillnaden på omvandlare, växelriktare och inverter som nämnts i en annan tråd? Googlar man på dem får man upp samma sak?

Det behövs ren sinusvåg till det mesta jag ska köra.

Modifierad sinusvåg har jag redan några som ger. Är det sån du kallar trappstegsspänning?

Om jag fattat rätt så behöver generatorn ge drygt 200 A om jag har en "sinusgrunka" på 5 kW och belastar den fullt utan så mycket batterier?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 20 feb-16 kl 09:30 »
Vad är skillnaden på omvandlare, växelriktare och inverter som nämnts i en annan tråd? Googlar man på dem får man upp samma sak?

Eventuell skillnad mellan uttrycken är ganska oprecis och beror nog mer på skillnader mellan de personer som använder dem än på skillnader mellan prylarna man syftar på. En inverter är dock det bredaste begreppet, det kan även innefatta t ex en vanlig switchad nätdel som kallas för inverter inom vissa branscher (t ex elsvetsning).  Utrustning för att varvtalsstyra asynkron- eller synkronmotorer, t ex i värmepumpar, brukar också kallas inverter.

Omvandlare kan ibland även användas då man menar en pryl som omvandlar från en likspänning till en annan eller en anordning som separerar två likspänningsnät galvaniskt från varandra fastän det är samma spänning på båda sidor.

Växelriktare syftar dock alltid på en apparat som gör om elektrisk energi från likspänning till växelspänning, och som bygger på "statisk" teknik, dvs inga roterande maskiner.

Citera
Det behövs ren sinusvåg till det mesta jag ska köra.
Säker på det? Vad är det för märkliga prylar? De enda fall jag vet av där man verkligen behöver ren sinusvåg är dels fasvinkelstyrda spänningsregulatorer (billiga dimmers, en del elverktyg och symaskiner med hastighetsreglering etc), och dels en del audioutrustning av det mer tvivelaktiga slaget som saknar filtrering mot störningar från elnätet (sådana prylar brukar som regel inte ens klara kraven för CE-märkning).  Möjligen kan en del enfas asynkronmotorer brumma lite mer än nödvändigt och få lite sämre startmoment på trappstegsspänning, men det brukar inte vara några allvarliga problem.

Citera
Modifierad sinusvåg har jag redan några som ger. Är det sån du kallar trappstegsspänning?
Just det. Modifierad sinus är ett uttryck som bara används av växelriktarnasare för att det ska låta lite bättre.
Trappstegsspänningen är i alla fall många gånger bättre än ren fyrkantvåg, som man kan råka ut för på en del riktigt gamla och primitiva växelriktare från 70- och 80-talet.
Man ska ha klart för sig att spänningen i det vanliga elnätet ofta inte är mycket mer sinusliknande än spänningen från en trappstegsväxelriktare. Speciellt inte i områden där många av belastningsobjekten sprider övertoner omkring sig (t ex i kontorsfastigheter med mycket lysrörsarmaturer, okompenserade datornätdelar mm).

Citera
Om jag fattat rätt så behöver generatorn ge drygt 200 A om jag har en "sinusgrunka" på 5 kW och belastar den fullt utan så mycket batterier?
24 x 200 blir ju 4800, så det stämmer ganska bra.
Men tänk på att en generator av bilgeneratortyp är beroende av att ha ett batteri parallellkopplat som buffert för att fungera bra. Utan batteri får generatorn obönhörligen problem vid snabba belastnings- eller varvtalsändringar. Om man plötsligt slår på en tung last får man vara beredd på att spänningen först sjunker nästan till noll och, om inte växelriktaren hinner stänga av sig, så tar det några sekunder innan den hinner reglera upp till full spänning igen.  Och, omvänt, vid plötsligt lastbortfall får man en kraftig spänningstopp som kan förstöra elektronikkomponenter i både generator och växelriktare (s k load dump) om det inte finns ett batteri parallellt som kan svälja energin tills laddningsregulatorn har lyckats avmagnetisera generatorns fältlindning.
Kom ihåg att en bilgenerator har bäst verkningsgrad om man belastar den med ungefär 30-50 % av märkströmmen och kör den med "lagom" högt varvtal. Man skulle kunna prova ut det varvtal där den just så pass orkar hålla spänningen uppe vid aktuell last, och så kör man den på dubbla det varvtalet.

ensamhet

• Lappland
« Svar #4 skrivet: 20 feb-16 kl 09:51 »
Jag menade inte utan batterier med "inte så mycket batterier"

Kommer förmodligen att ha 4 st på 230Ah/st

ensamhet

• Lappland
« Svar #5 skrivet: 20 feb-16 kl 10:11 »
Säker på att det behövs ren sinusvåg kan man aldrig vara.

Mikrovågsugnarna som jag testat går inte på de omvandlare jag har.

När jag läst i en katalog så står det att dessa behöver det.
Vissa kaffebryggare.
Espressomaskin.
Audio/videoenheter.   Antar att de menar TV.
Bärbara datorer.

Kommer att ha behov av att driva flera tv och datorer.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 20 feb-16 kl 11:15 »
Säker på att det behövs ren sinusvåg kan man aldrig vara.

Mikrovågsugnarna som jag testat går inte på de omvandlare jag har.

När jag läst i en katalog så står det att dessa behöver det.
Vissa kaffebryggare.
Espressomaskin.
Audio/videoenheter.   Antar att de menar TV.
Bärbara datorer.

Kommer att ha behov av att driva flera tv och datorer.

Anledningen till att det inte går att köra mikrovågsugn på växelriktare är inte problem med kurvformen, utan det är att växelriktaren inte klarar av mikrons höga startström.  Många växelriktare tycker inte heller om att en mikro drar olika mycket ström under positiv och negativ halvperiod av nätspänningen.
Lösningen på det är att välja en mikro som inte har den gamla billiga lösningen med stor transformator + envägs spänningsdubblare, utan skaffa istället en som har switchad spänningsomvandlare (det brukar stå "inverter" tydligt på dem). Bl a har Samsung och Panasonic sådana modeller sedan åtminstone 10 år, de har börjat dyka upp i soprummen och jag har en sådan som härstammar från en elektronikskrotbinge för 2-3 år sedan.

Kaffebryggare och andra värmeapparater bryr sig inte alls om kurvformen hos växelspänningen, om det inte vore för risken för svårsläckta ljusbågar i strömbrytaren skulle de gå lika bra på likström också.

Någotsånär moderna tv-apparater och liknande med switchad nätdel (alltså mindre än 30-40 år gamla prylar) går utmärkt på trappstegsspänning eller till och med fyrkantvåg. Dock ska man vara försiktig med riktigt gamla apparater med nättrafo, seriereglerad nätdel eller "allströmsutförande".
Samma sak med datornätdelar, de bryr sig inte alls om kurvformen hos växelspänningen, den ska ju ändå bara likriktas och sedan hackas upp på nytt.

Den där listan du har hittat är förmodligen hopsnickrad vid skrivbordet av någon totalt tekniskt okunnig person som aldrig har sett vare sig en växelriktare eller något av belastningsobjekten i verkligheten.

ensamhet

• Lappland
« Svar #7 skrivet: 20 feb-16 kl 13:11 »
Listan är i DOMETIC katalogen och deras produkter är av märket WAECO.
Det känns inte ihop snickrat av någon okunnig, men jag kan ju ha fel.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #8 skrivet: 20 feb-16 kl 19:48 »
Det är inte alltid det som står i kataloger och broschyrer representerar det djupaste kunnandet som finns inom företaget.

ensamhet

• Lappland
« Svar #9 skrivet: 20 feb-16 kl 20:18 »
Vilken sorts 230 V jag ska ha, får avgöras senare.

Nu efterlyser jag istället tips om var man kan få tag i alla olika sorters apparater för att få ut 230 volt växelström från 24 volt likström, med en effekt av ca 5 kW och uppåt.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #10 skrivet: 20 feb-16 kl 21:14 »
När du nu rör dig med så hög effekt, vore det inte idé att gå upp i spänning på likströmssidan så du kan hålla ner strömmar och kabeldimensioner, och det hela blir mindre känsligt för spänningsfall?
Reservkraftanläggningar i den storleksordningen brukar oftast arbeta med 48 eller 110 V.

ensamhet

• Lappland
« Svar #11 skrivet: 21 feb-16 kl 08:40 »
När du nu rör dig med så hög effekt, vore det inte idé att gå upp i spänning på likströmssidan så du kan hålla ner strömmar och kabeldimensioner, och det hela blir mindre känsligt för spänningsfall?
Reservkraftanläggningar i den storleksordningen brukar oftast arbeta med 48 eller 110 V.

Nej, det är 24 volt i bussen, som jag ska ha den till.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #12 skrivet: 21 feb-16 kl 11:26 »
Just när det gäller mikrovågsugn, så finns det ju sådana som är gjorda för 24 V-drift.

ensamhet

• Lappland
« Svar #13 skrivet: 21 feb-16 kl 11:57 »
Just när det gäller mikrovågsugn, så finns det ju sådana som är gjorda för 24 V-drift.

Jo jag vet, men de är ganska dyra och jag har redan några fina för 230 V.
Jag är mer intresserad av att lägga pengarna på en "omformare" som även kan användas till annat.

I första hand, så föredrar jag prylar som går på 24 V, för enkelhetens skull.

Skogsvilde

• Raka puckar!
    • -
« Svar #14 skrivet: 21 feb-16 kl 12:24 »
Jag känner det lite som att för att få en vettig prisbild så bör du köpa direkt från china och då välja mindre modeller. Och dela upp kretsarna för att sprida riskerna.
Typ 2500W torde fungera.
Dessutom så behöver man inte lika grova kablar för installationen.

Om du skall ut och gå i mörker längs våra vägar utan reflex så kan du fortfarande rädda liv!
Anmäl dig till donationsregistret redan i dag!

ensamhet

• Lappland
« Svar #15 skrivet: 21 feb-16 kl 13:23 »
Jag känner det lite som att för att få en vettig prisbild så bör du köpa direkt från china och då välja mindre modeller. Och dela upp kretsarna för att sprida riskerna.
Typ 2500W torde fungera.
Dessutom så behöver man inte lika grova kablar för installationen.

Äntligen, ett konkret förslag.
Jag har kollat lite på det, men har lite svårt att hitta rätt och känner mig lite osäker på hur det funkar.
Har du nå tips?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #16 skrivet: 21 feb-16 kl 15:45 »
När det gäller billiga växelriktare av "eBay-kvalitet" så ska man ta effektsiffrorna med en nypa salt. Man ska nog inte belasta dem kontinuerligt med mer än kanske en tredjedel av den effekt som tillverkaren skryter med. Det kan också vara idé att köpa på sig en eller ett par extra och lägga i reserv, de är ju så billiga att man utan vidare kan göra det.

Tänk på att inte försöka parallellkoppla växelriktare på 230 V-sidan, de brukar inte vara gjorda för att kunna fasas ihop och parallellköras. Det är bättre att de får mata var sin del av anläggningen oberoende av varandra.

En annan möjlighet när det gäller att få tag i växelriktare av bra kvalitet är att passa på när någon reservkraftanläggning (typ datahall, telefonväxel, manöverström i vattenkraftverk, larmcentral på större äldreboende) rivs ut. Om växelriktaren är gammal kan den må bra av en del översyn - påbättring av dåliga lödningar, byte av torkade elektrolytkondensatorer, efterdragning av fästskruvar för krafthalvledare mm.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 22 feb-16 kl 16:39 »
Jag tycker att växelriktarna från Nordic Power har fungerat bra, och de är inte så fasligt dyra.

Har funderat på att fixa tre stycken 3 000w och styra dem så jag får 3-fas, men har inte kommit så långt där ännu. Skall man ha färdiga sådana pjäser blir det dyrt har jag i alla fall hunnit kolla.

Känns inte som att man behöver 5 kW enfas.

ensamhet

• Lappland
« Svar #18 skrivet: 22 feb-16 kl 17:08 »
Jag har inte behov av 3-fas i bussen, däremot flera förbrukare på 230 V. Ibland används de samtidigt, därav mitt intresse för en med hög effekt, för att klara topparna.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 22 feb-16 kl 18:01 »
OK, men då kan du köra som skogsvilde föreslog flera mindre. Det blir ju 13 ampere per apparat då och de brukar klara 1,5 eller 2 ggr effekten i startström.

Du skall nog inte sätta uttagen från två växelriktare vid samma bänk, eftersom det kan bli 400 volt om de råkar vara lagom fasförskjutna. Men det är bara så´n där fjollig elsäkerhet  ;D

Skogsvilde

• Raka puckar!
    • -
« Svar #20 skrivet: 22 feb-16 kl 20:49 »
Om jag köper någon sån där Kina variant så brukar jag räkna att minst det dubbla för manicken som skall drivas och lite marginal.
En hel del microugnar drar hiskeligt i starten och sedan så ligger den på vad det står på etiketten.

Du kan även spana efter en generator som ger 220v, kompisen har en sådan i sin hästbuss då han alltid har landström när han landar.
Om du skall ut och gå i mörker längs våra vägar utan reflex så kan du fortfarande rädda liv!
Anmäl dig till donationsregistret redan i dag!

ensamhet

• Lappland
« Svar #21 skrivet: 27 mar-16 kl 19:58 »
Nu har jag köpt en buss och den är utrustad med.
2 st inverter med ren sinusvåg på 300 W/st.
1 st laptopsinverter som ställer in spänningen själv, beroende på vilken kontakt man ansluter.
Flera omformare 24 V till 12 V.

Jag fick även med 2 st omformare (tror det är modifierad sinusvåg) på 12 V, 1000W
2 st batterier på 230 Ah
10 st 12 V generatorer, mest 55 Ah, men några större på runt 100 Ah.
Funderar på om jag ska använda de sakerna till ett extra system på 12 V (bussen har 24 V)
Vissa saker är lättare att få tag på för 12 V, än 24 V

ensamhet

• Lappland
« Svar #22 skrivet: 27 apr-16 kl 10:40 »
Nu har jag provat de som inte har REN sinusvåg.
Jag provade
Vanlig glödlampa = Inget problem.
Våffeljärn = Funkar, men tjuter.
Spisfläkten = Fungerar, men det blir ett tjutande ljud från fläkten.
Gammalt kylskåp = Fungerar än så länge.

Någon av de som skrivit att man INTE behöver REN sinusvåg till det mesta, som kan förklara varför fläkten och våffeljärnet låter konstigt?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #23 skrivet: 27 apr-16 kl 11:58 »
Märkligt att det låter om våffeljärnet. Kan det vara något järnföremål som sitter löst i det och kommer i resonans pga övertonerna? Eller någon termostat, överhettningsskydd etc som är i dåligt skick och ger en aning gnistbildning, som det låter om vid fyrkantvåg men inte vid sinus?

Köksfläkten skulle jag tro låter pga "magnetiska" oljud från motorn, men det är nog inga problem att köra den vidare på samma sätt. Prova gärna andra små skärmpolmotorer (fläktar, avloppspump från tvättmaskin, grammofonverk av äldre modell mm) på spänning från samma växelriktare och kolla om alla låter.  Du skulle också kunna kolla om ljudet från köksfläkten ändrar sig om du dessutom kopplar in en resistiv last (typ glödlampa eller värmeelement) till växelriktaren.

Vet du hur kurvformen ser ut? Har du möjlighet att koppla in oscilloskop och se efter?

ensamhet

• Lappland
« Svar #24 skrivet: 29 apr-16 kl 09:53 »
Märkligt att det låter om våffeljärnet. Kan det vara något järnföremål som sitter löst i det och kommer i resonans pga övertonerna? Eller någon termostat, överhettningsskydd etc som är i dåligt skick och ger en aning gnistbildning, som det låter om vid fyrkantvåg men inte vid sinus?

Köksfläkten skulle jag tro låter pga "magnetiska" oljud från motorn, men det är nog inga problem att köra den vidare på samma sätt. Prova gärna andra små skärmpolmotorer (fläktar, avloppspump från tvättmaskin, grammofonverk av äldre modell mm) på spänning från samma växelriktare och kolla om alla låter.  Du skulle också kunna kolla om ljudet från köksfläkten ändrar sig om du dessutom kopplar in en resistiv last (typ glödlampa eller värmeelement) till växelriktaren.

Vet du hur kurvformen ser ut? Har du möjlighet att koppla in oscilloskop och se efter?

Jag har inte tillgång till oscillosop.

Köksfläkten låter inte om jag kör den på vägguttaget.
Det är ingen skillnad på ljud om Köksfläktens lampa är på eller inte.

Våffeljärnet var nytt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

321 gäster, 8 användare (3 dolda)
bondmorawannabe, Halryd, Gröfre Slissing, Jalbertsson, Liisa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser