Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Småland Gårdskollektiv  (läst 2455 gånger)

made68

• Småland
Småland Gårdskollektiv
« skrivet: 09 feb-16 kl 12:33 »
Hoppas jag kan hitta några likasinnade här :)
Jag vill gärna starta gårdskollektiv och håller på att ta över en gård efter mina föräldrar nu.
Man skulle i så fall självklart odla tillsammans, så småningom ev bygga fler hus ( finns redan 2 bostadshus, ett från 1842 och det andra från 1890, och ett ännu äldre hus till som man kan renovera) och fixa ännu en stor damm.
Finns möjlighet att öppna lanthandel/ cafe på gården och/eller på ett mysigt ställe i Hovshaga i Växjö. ( En gammal renoverad lada med trädgård utanför)
Gården är ca 5 mil norr om Växjö men har hus i Växjö så man kan övernatta där om man tex skulle kombinera med att läsa på distans. Detta är något jag har tänkt på länge och inte kunnat släppa, därför kollar jag lite intresse nu!.. Har erfarenhet av odling i växthus och på friland.

marhe

• -
SV: Gårdskollektiv
« Svar #1 skrivet: 22 feb-16 kl 21:29 »
Hej!
Intressant! Skulle vilja ha kontakt och fortsätta dessa tankegångar. Vi är 2 kvinnor med liknande funderingar. Har även svarat på ditt inlägg i Kollektiv24.
Hälsningar M och M

made68

• Småland
« Svar #2 skrivet: 26 feb-16 kl 03:20 »
Hej! Jag skickar  PM till er! Vi har kommit fram till  att  detta i första hand ska vara ett kvinnligt kollektiv, en fristad för tjejer/ kvinnor/ tanter. Vissa av oss vill helt enkelt hoppa av ekorrhjulet, andra återhämtar sig  efter utbrändhet, jag själv vill leva närmare naturen, odla, renovera, laga mat, umgås  med  kollektivsystrar ☺ Än är inte kollektivet  igång, men hoppas på att starta i augusti.

else-marie

• Småland
« Svar #3 skrivet: 02 mar-16 kl 11:17 »
Hej.
Jag är en "tant" på 63 år. Blev lite nyfiken o sugen på att ev hänga på ditt kollektiv. Var är det beläget och har du några tankar kring hur
det ska organiseras ekonomi osv.  Jag jobbar nu som undersköterska gillar ekologisk odling friluftsaktiviteter mm. Jag bor just nu i Vaggeryd
i min sons hus, egen läg. på andra vån. Han o hans fam. bor på första vån. men inom 2-3 år kommer de att behöva hela huset så jag måste då flytta, därför har jag börjat se mig om efter olik alternativ.

Varma hälsningar   Helen

made68

• Småland
« Svar #4 skrivet: 02 mar-16 kl 21:24 »
Hej Helen!
Ska svara på ditt brev imorgon, blir lite sent ikväll. Mvh Maria

Runesmith

• Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 05 mar-16 kl 22:40 »
Hej!  Vi är två, nu tre, sökande bostad, men kanske borde vi sätta våra pengar för att förbättra en plats som ditt.  Se min annons http://www.alternativ.nu/index.php?topic=180983.0
Anthony Hilbert
www.runesmith.co.uk

made68

• Småland
« Svar #6 skrivet: 06 mar-16 kl 22:57 »
Hej! Hör av mig till er imorgon, har varit upptagen i helgen :)

maria63

• Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 16 mar-16 kl 19:29 »
Hej!
I am very interested. Would you consider a foreigner as part of your kollektiv? As a nurse I have been working in nursing homes for many years but would like to change my way of life. My dream is to live in a community or ecovillage and share your ideas. Since 2011 I am studying Swedish on my own but it would be nice to have somebody to help me practise it. I am writing in English as it is easier for me and my English keypad does not have some of the Swedish letters.
It would be lovely to hear from you.
Vanliga halsningar
Maria

made68

• Småland
« Svar #8 skrivet: 18 mar-16 kl 06:43 »
Hi Maria! I am a nurse too ;D We may be interested, but we dont have much space at the moment if the people now interested actually move in. But I will contact you if there are space later.

maria63

• Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 18 mar-16 kl 19:33 »
Tack!

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser