Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Borrskruvdragare  (läst 3035 gånger)

Pirella

• Östergötland
Borrskruvdragare
« skrivet: 25 dec-15 kl 18:07 »
Jag behöver en borrskruvdragare, men vilken ska jag välja...? Det finns ju en miljon olika. Jag vill inte lägga nån stor peng, så finns det nån i budgetklassen som ändå fyller sin funktion?

Halte

• Östergötland
SV: Borrskruvdragare
« Svar #1 skrivet: 25 dec-15 kl 18:15 »
Jag behöver en borrskruvdragare, men vilken ska jag välja...? Det finns ju en miljon olika. Jag vill inte lägga nån stor peng, så finns det nån i budgetklassen som ändå fyller sin funktion?
Fyller sin funktion gör de nog i alla prisklasser. Allt beror ju på vad det är man eftersträvar.. :)
Så vilka krav har du?
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Pirella

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 25 dec-15 kl 18:25 »
Jag vill kunna borra hål, kanske inte nödvändigtvis i betong, men i trä och andra lite mjukare material. Och jag vill kunna dra i skruv. Sladdlöst ska det vara. Laddningstid och lyse och sånt bryr jag mig mindre om. Finns det något jag borde bry mig om, som jag inte har tänkt på?

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 25 dec-15 kl 18:34 »
Köp något känt märke, så batterierna passar till andra apparater också. Ryobi som marknadsförs av bauhaus och k-rauta vet jag flera som är nöjda med. Lite enklare grejer men för de allra flesta duger det gott.

Klasb

• Gotland
« Svar #4 skrivet: 25 dec-15 kl 18:41 »
Batteriet är det absolut viktigaste. står du och väljer så välj den med högst volt antal och flest AH

Halte

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 25 dec-15 kl 18:43 »
Jag vill kunna borra hål, kanske inte nödvändigtvis i betong, men i trä och andra lite mjukare material. Och jag vill kunna dra i skruv. Sladdlöst ska det vara. Laddningstid och lyse och sånt bryr jag mig mindre om. Finns det något jag borde bry mig om, som jag inte har tänkt på?
Tycker det är svårt att ge något generellt råd egentligen. Jag köper oftast billiga "slit-och-släng"-skruvdragare som jag kan ha utomhus till gårdsarbetet. De funkar ju bra till det mesta även fast de bara kostar ett par hundra. Problemet med dem brukar vara batteritiden, speciellt efter ett gäng laddningar.

Men det är klart att vill man ha något starkt, smidigt och bekvämt då är det ju inte de maskinerna man ska ha. Vill man ha en lite bättre maskin tycker jag man behöver komma upp i 1000-1500 spänn iaf. Ryobi eller den gröna Bosh:en är väl bra tycker jag.
En som har med ett extra batteri skulle jag nog försöka köpa om jag köpte en idag. Det är så sjukt irriterande att bli stående med ett tomt batteri
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 25 dec-15 kl 18:57 »
Här är ett ganska prisvärt kit, maskin med laddare och två batterier för 899kr

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/erbjudanden/borrskruvdragare-ryobi-12v-lsdt12022

Visst, 12V och 1,2Ah är inte så mycket, men för de flesta räcker det. Att dra i skruv går utmärkt, och att borra vanliga hål. Problemet kommer när man skall borra större hål med spiralborr på 20+mm eller hålsåg, sådant kräver mycket kraft.

Pirella

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 25 dec-15 kl 19:01 »
Tack för goda råd!
Det blir nog en tur till shoppingkvarteren i helgen. Och nåt vettigt ska jag nog kunna hitta.

Tännlappen

• -
« Svar #8 skrivet: 25 dec-15 kl 19:10 »
...Gynna inte slit och slängmarknaden för mycket...Snabb laddtid är ett måste annars blir det som man använder skruvdragen som en manuell skruvmejsel...Följer det med två batterier så kan man möjligtvis tolerera längre laddtid... Två växlar är inte helt fel om man även ska borra...Köper man lågprismaskin så är risken stor att det inte går att få tag i batterier efter något år eller att batteriet kostar mer än maskinen...

Neon Knight

• -
« Svar #9 skrivet: 25 dec-15 kl 19:31 »

På den tiden jag var ung och fattig köpte det billigaste skit jag kunde komma undan med. Har man inget val så har man inte. Det gick att skruva med de apparaterna också, fast inte så länge, och de var tunga och klena.

När jag blev lite mindre ung och fattig köpte jag mig en blå Bosch och skillnaden är som natt och dag. Den är så gammal att den har NiMH-batterier och när de är slut tänker jag köpa nya istället för att köpa en ny skruvdragare. Så köp blå Bosch, det är mitt tips. Någonstans mellan ett och två tusen borde det gå på.

Du vill absolut ha minst två batterier. Det är frustrerande med ofrivilliga pauser för att det enda batteriet är urladdat. Det är mycket viktigare att ha flera batterier än att ha ett stort batteri.

Slagfunktion i skruvdragare är oftast inte särskilt bra. Det är bättre att ha en separat maskin till det.

kackelmann

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 25 dec-15 kl 19:40 »
Håller med föregående, köp inget slit-och-släng på Rusta eller Biltema, man blir bara less på dem. De går ju aldrig sönder när de ligger på hyllan utan när man använder dem. Dessutom inte så roligt att bidra till sopberget genom att medvetet köpa billigt skit. Har gjort detta i många år och ångrar allt, men ofta har det väl varit panik med inköpet och så har man råkat passera nåt billighetsställe.

Har också en blå Bosch, en GSR18V-LI som jag är grymt nöjd med. God kvalitetskänsla, grymt vrid (backar inte för franskbult i ek, det är man själv som börjar snurra..).
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 25 dec-15 kl 19:49 »
Köp en skruvdragare med litiumjonbatteri, de håller mycket längre än de NiMH-batterier som de allra mest tvivelaktiga modellerna har. Batteriets livslängd och allmän kvalitet är naturligtvis bättre om man köper en maskin av känt märke, men även billighetsmaskiner med litiumjon brukar klara sig minst 4-5 år om man bara använder den för hobbybruk.
Även om det kan vara svårt att få tag i komplett batteripaket som reservdel till en billighetsmaskin, så brukar det nästan alltid vara lätt att ta isär paketet och byta cellerna, som vanligtvis är av standardtyp.
NiMH-batterier håller sällan mer än ett halvår på maskiner av lågprismärken (ofta pga ointelligenta snabbladdare som inte stänger av då batteriet är fulladdat utan kräver att man passar laddaren och stänger av själv då en lysdiod ändrar färg eller nåt sånt, stänger man inte av i tid så blir batteriet inte långlivat). På den tiden dyrare maskiner hade NiMH så brukade även deras batterier sällan klara sig längre än 1-2 år.

Att ha flera batterier och/eller möjlighet till snabbladdning är bra om man ska använda den för större byggprojekt där man t ex tänker skruva gipsskivor oavbrutet en hel dag. Ska man bara använda den för mindre jobb spelar det såklart ingen roll.

Använder man inte maskinen så mycket så har man kanske inte så mycket glädje av den bättre kvaliteten hos en dyr märkesmaskin.

Jag instämmer i att det är bra att ha en tvåväxlad maskin, förutom att den blir mycket mer användbar för borrning på det sättet så är högväxeln också bra om man använder den för att t ex gänga loss fingängade skruvar som ska skruvas många varv. Ett typexempel är när man byter hjul på bilen - använder fälgkors för att lossa och dra åt hjulmuttrarna men skruvdragaren på högväxel för att skruva alla de varv som går lätt.

Jag har själv en grön Bosch, kommer inte ihåg typbeteckningen just nu men den är ca 10 år gammal, första årsmodellen då litiumjonbatteri kom på de billigare gröna maskinerna, och batteriet är fortfarande i fullt användbart skick.

Neon Knight

• -
« Svar #12 skrivet: 25 dec-15 kl 20:23 »
På den tiden dyrare maskiner hade NiMH så brukade även deras batterier sällan klara sig längre än 1-2 år.

För referens är batterierna på min gamla maskin långt äldre än så. Nu är det tämligen ointressant då det knappast säljs några nya skruvdragare av bättre sort med NiMH-batterier.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 25 dec-15 kl 20:52 »
Det var först sedan jag skaffade Makitan som jag slutade använda de vanliga sladdborrmaskinerna till "vanlig" borrning.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #14 skrivet: 25 dec-15 kl 21:45 »
Det var först sedan jag skaffade Makitan som jag slutade använda de vanliga sladdborrmaskinerna till "vanlig" borrning.
Jag använder också min makita till all normal borrning men de är ju relativt dyra proffsmaskiner. Den som bara smågrejar lite hemma klarar sig med enklare maskin

Pirella

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 02 jan-16 kl 17:51 »
Nu har jag skaffat mig en borrskruvdragare. Det blev en av Julas maskiner. 18V, 32 Nm, 1,3 Ah, tvåväxlad med lyse. Den kändes lagom bra och var dessutom nersatt till 299:-. Visar det sig att det är skräp, så har jag i alla fall inte förlorat så mycket pengar, och så köper jag en lite mer rekorderlig bästa gång

Neon Knight

• -
« Svar #16 skrivet: 02 jan-16 kl 19:53 »
Du kan köpa ett reservbatteri för 279 kronor, eller så köper du en komplett maskin till för 20 kronor mer. :D

Pirella

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 02 jan-16 kl 23:53 »
Fast först kanske jag ska undersöka om maskinen ifråga fyller sin funktion.

DennisCA

• Finland
« Svar #18 skrivet: 03 jan-16 kl 10:06 »
Jag tror starkt på mina Makitas. Men dom var dyra, ett sett med 18V 4AH batterier som jag skaffade då vi byggde huset. Används dagligen. Jag hoppas dom ska hålla många år till. Borstar och batterier kan ju bytas.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #19 skrivet: 03 jan-16 kl 10:25 »
Jag tror starkt på mina Makitas. Men dom var dyra, ett sett med 18V 4AH batterier som jag skaffade då vi byggde huset. Används dagligen. Jag hoppas dom ska hålla många år till. Borstar och batterier kan ju bytas.
På min gamla 18V makita skruvdragare var det växellådan som havererade först, så det gick inte att fixa. Men det krävdes fyra eller fem års misshandel på jobbet innan det skedde.

Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser