Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Prata off grid, husvagn och andra knasiga ideer?  (läst 6060 gånger)

husbehov

• Gäst
SV: Prata off grid, husvagn och andra knasiga ideer?
« Svar #60 skrivet: 28 feb-16 kl 12:35 »
ska börja med min andra modell nu till sommaren om mina planeringar håller sig :) har tänkt bygga en för flis med . det här är ett nödvändigt ont kommer du förstå sen . även om det blir bra med många bäckar små vilket jag själv tillämpar

ensamvarg_17

• Dalarna
« Svar #61 skrivet: 02 mar-16 kl 11:00 »
Var hittar man billiga vindsnurror och billiga solceller är det ebay i tyskland som gäller?
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

torbjorn

• Medelpad
« Svar #62 skrivet: 02 mar-16 kl 11:42 »
Om det gäller billiga småsolceller som man inte ställer några större krav på när det gäller verkningsgrad, livslängd och sånt, så är det nog eBay, Aliexpress och liknande ställen man ska söka på.
Är man däremot ute efter större paneler (sådana som används i solcellanläggningar som säljer energi till elnätet) så finns det gott om svenska och tyska leverantörer av sådana.

När det gäller små fabriksbyggda vindsnurror så verkar det som om marknaden och utbudet av sådana nästan har försvunnit på de senaste åren, de har konkurrerats ut av billiga solceller. Man tar hellre till en större solcell och mer kapacitet i buffertbatteriet för att klara långa mulna perioder än man kompletterar med en vindsnurra.
Många av de små vindkraftverk som såldes för runt 10 år sedan var inte särskilt bra konstruktioner, de blev ofta inte så långlivade.

husbehov

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 03 mar-16 kl 06:54 »
Var hittar man billiga vindsnurror och billiga solceller är det ebay i tyskland som gäller?
har precis talat med en firma som heter www.solcellsexperten.se och dom tar fantastiska 1650 kr för polykristallina 250w men de skickar på pall så frakten går alltid på 1200 kr upp till 12 st :) bra pris !

trailerprojekt

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 03 mar-16 kl 12:34 »
har precis talat med en firma som heter www.solcellsexperten.se och dom tar fantastiska 1650 kr för polykristallina 250w men de skickar på pall så frakten går alltid på 1200 kr upp till 12 st :) bra pris !

Aha, spännande!
De måste undersökas närmare.

husbehov

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 03 mar-16 kl 15:05 »
Ett 12v värme system är faktiskt inte helt lätt dock men inget omöjligt, har byggt några stycken som jag har blivit nöjd med.

Batteribank är sällan något kul eller billigt,  men oftast ett nödvändigt ont.

Ang kaminlösning som vattenvärmare så funkar det bra som fan, testade själv en rocketstove lösning efter inspiration av denna snubbe :) https://youtu.be/5IRLVCJ1olA
Dock applicerade jag den till en mindre värmeväxlare till vattelement.

Ett annan sak många inte använder sig av är Termo.Eletrisk.Generator, kan bero på att det är bortglömt eller oftast blir en dyr lösning, men det är en grej jag har lagt tid på att hitta fler lösningar.

Solfångare är också ett bra alternativ, finns en massa olika lösningar, dock skulle jag inte välja solfångare framför solceller om jag har begränsat utrymme.

Vindkraft är kul och är en av mina favorit grejer, men de är begränsade pga väldigt många faktorer tyvärr, fast jag använder idag 2 st 1000w till min experiment anläggning tillsammans med 2000w solceller och en batteribank på 48v 1200ah .
Kan bara säga att jag skulle inte välja 48v till mitt hus idag.
kör du off-grid på denna anläggning eller är det bara på kul ? hade jag haft den anläggningen hade jag helt klart varit helt självförsörjande på el iaf . garanterat . uppvärmning med ved

husbehov

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 04 mar-16 kl 06:56 »
just ja tips på led-lampor som jag använder till mycket som är energi snåla och ger snyggt ljus . på jula finns dom . cosa 45 heter de :) så slänger man 230v omvandlarn och kopplar direkt på 12volten 0,42 w st och 10 st för 599

trailerprojekt

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 07 mar-16 kl 21:56 »
Hade idag ett intressant samtal med en go vän. Han har en gård med vedspis i köket som visserligen värmer bra med jag tipsa om en sådan här http://www.elkatalogen.se/varmedriven-kaminflakt-sf-800n.html värmedriven fläkt. Den typen och kanske inte just denna. För att sprida varmluften istället för som de gör idag, med en elfläkt som drar 600w-1000w.

Under samtalet kom vi in på min tanke om att ha en kamin i förtältet. Typ rocketstove eller http://www.vedkaminer.nu/kaminernew.htm där jag tittat på Älgtrofén. Tanken var först att docka den med vattensystemet på vagnen. Där jag nu väntar på varmare tider för att kunna plocka isär systemet och börja bygga.

Då kom vi på att en sådanhär fläkt skulle även kunna ta den varma luften runt om (på, ovan, vid röret) av kamin och trycka in i ett rör som sedan mynnar ut UNDER vagnen. Där finns idag ca 6 kubik kall, någorlunda stillastående luft. (Har vindskydd i trä runt om). Den skulle då inom loppet av ca 5minuter (räknat med förluster här och var) Flytta bort den kalla luften och få in varmare.

Golvet torde kännas något varmare och på så sätt dra ytterligare nytta av varmluft från eldning. Det vill säga minska ännu mer på de timmar som el behöver användas till värme.

Tankar om det?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #68 skrivet: 07 mar-16 kl 23:51 »
De där kaminfläktarna kan du inte jämföra med en fläkt på 600-1000W, de är bara på någon enstaka watt och flyttar luft därefter. Och en vettig kanalfläkt som verkligen flyttar luften ligger på ca 50W. 600-1000W, då blåser det rejält ;D

torbjorn

• Medelpad
« Svar #69 skrivet: 08 mar-16 kl 00:17 »
600 W fläktmotor...det motsvarar t ex effekten hos en dammsugare av 60-70 -talstyp eller 2-3 gånger värmefläkt eller elkylfläkt i en bil som går för fullt.

husbehov

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 08 mar-16 kl 07:01 »
han menade nog något liknande byggfläkt ? att den skulle motsvara det ?

trailerprojekt

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 08 mar-16 kl 12:35 »
haha, ja alltså i det tidigare inlägget blanda jag äpplen, päron och en och annan banan i en stor röra. Skönt att ni är lite med iallafall.

Är fullt medveten om att det inte går att jämföra en kaminfläkt med en byggfläkt (600w-1000w) Min lilla idé var däremot att trycka iväg 170 kubik betydligt varmare luft (från kamin) in under husvagnen (där det är kallt) för att på så sät dra någon nytta av varmluften som blir och som egentligen går tillförtält, läs kråkor.

Tittar på alla lösningar som finns som är oberoende el. Försöker kombinera dessa och inte springa inom ramen för varenda järnboa i landet. En dag som denna förbrukar jag enbart 4 ampere i timmen. DET är vad jag har att jobba med. De BÖR går att få bort med enkla ved, sol, vind lösningar om man kombinerar de på rätt sätt. Utan att bygga allt för fasta installationer för 100.000 tals kronor :)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #72 skrivet: 08 mar-16 kl 13:12 »
Jag tror att du eldar för sorkarna om du blåser in luft under vagnen ;D Men det är klart, har du det för varmt i förtältet så gör det väl lite nytta.

Vi har en sådan där trendsnurra ståendes på kaminen och största nyttan vi har av den är att se när det är dags att lägga i ved för då snurrar den långsammare. Just nu med halvvarm kamin så ger den 0,35 watt och skulle man räkna om det till ditt 12v system så blir det 0,03 ampere. Alltså är de väldigt dyra strömproducenter då man betalar för hela grejen och dessutom för nyhetens behag. Skall väl lägga till att jag inte köpt den vi har...

Men principen är intressant. Köper man den elskapande komponenten löst så blir det visserligen dyrt, men överkomligt. http://www.ebay.com/itm/Thermoelectric-Power-Generator-Peltier-Module-TEG-40-40mm-High-Temperature-150-/221895761869?hash=item33aa049fcd:g:V6IAAOSw0HVWBPVH

Säg att du monterar 25 stycken (625 kr) på en kamin så har du dina 4 ampere (12 volt) när du eldar så att temperaturskillnaden över elementen är 80 grader. Egentligen helt överkomligt eftersom en solpanel kostar i samma storleksordning.

husbehov

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 08 mar-16 kl 14:23 »
jag ska lämna in en förfrågan på traktens metallfirma jag tänkt använda så de kan fixa delarna så jag bara kan montera ihop kaminen jag har står på lut . så kommer många ha en lösning direkt . på både pellets och eventuellt flis , har dragit på det för länge nu. den går att bygga som varmvattenberedare med . verkar vara dags nu efter 5 år sen den byggdes

husbehov

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 08 mar-16 kl 14:28 »
kan tala om att yttermåtten blir höjd exklusive skorsten ca 50-60 cm . djup ca 40 cm  och bredd ca 30 cm . om man inte ska ha beredare då . då blir den säkert 90-100 cm hög

husbehov

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 08 mar-16 kl 14:33 »
och när den prototypen jag byggde hade 980 grader c på brännardelen så kunde jag hålla handen på skorstenen som då blir ett bra ställe för T.E.G

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #76 skrivet: 08 mar-16 kl 14:35 »
Förbereder du med en plan yta där man kan klämma fast ett antal TEG med en kylfläns i aluminium bakom så har du ett trevligt litet kraftvärmeverk för arbetsvagnar och tält.

husbehov

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 08 mar-16 kl 14:39 »
exakt . ska bara våga ta det ekonomiska steget att fullborda projektet (och starta firman) . är lite harig när det gäller ekonomi

ensamhet

• Lappland
« Svar #78 skrivet: 08 mar-16 kl 17:12 »
Förbereder du med en plan yta där man kan klämma fast ett antal TEG med en kylfläns i aluminium bakom så har du ett trevligt litet kraftvärmeverk för arbetsvagnar och tält.

Varför kylflänsar? Tål de inte om det blir för hett?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #79 skrivet: 08 mar-16 kl 22:02 »

Varför kylflänsar? Tål de inte om det blir för hett?

Dels det, och dels krävs det ju en temperaturskillnad mellan varma och kalla sidan för att en TEG ska kunna leverera någon spänning. Den fungerar alltså bättre ju hårdare man kan kyla den kalla sidan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser