Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Prata off grid, husvagn och andra knasiga ideer?  (läst 5990 gånger)

trailerprojekt

• Gäst
SV: Prata off grid, husvagn och andra knasiga ideer?
« Svar #20 skrivet: 24 feb-16 kl 07:48 »
jag har byggt en rocketstove baserad kamin i rostfritt (pga-lågkol legering) med gravitationsmatning för pellets och ställbar värme . prototypen står här hemma isärkapad för ytterligare tester . just nu har jag varken tid eller råd att utveckla vidare pga andra projekt som går före . har dock ritat upp på en ny pelletsbaserad kamin med vattentank i rostfritt jag samlat ihop grejer till som skall användas till varmvattenberedare i mitt hem då jag har för avsikt att koppla bort mej från elnätet till nästa år  . ska investera i en tig-svets med innan jag kör igång med den prototypen . kul tråd med :)

Hm, intressant. Kan du beskriva den mer? bilder? Kanske kan hjälpa till att få till den. Kan svetsa :) Behöver en sådan lösning för att docka med mitt vattensystem på husvagnen.

husbehov

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 24 feb-16 kl 09:23 »
ja jag kan svetsa alla svetstyper med så det är inga problem, problemet är mest att jag inte har tid just nu . det är vad jag vill jobba med i framtiden så jag är inte så sugen på att visa allt i detalj om du förstår ;)   . jag har en facebook som inte använs som du kan se bilderna på prototyp 1 testad i ett år utan driftstörningar , jag skickar ett meddelande vad jag heter på facebook . jag hade ett nästan helt komplett system för vagnsliv med vattenreningsverk t.o.m. så dessa saker har jag testat väl

husbehov

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 24 feb-16 kl 09:26 »
men jag övergav dom planerna pga att jag behöver ett garage och kunna bygga och testa saker :)

husbehov

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 24 feb-16 kl 10:06 »
 på sparlåga så gick den väldigt länge med på väldigt lite pellets :) och vred man på max ville man inte vara kvar där inne i vagnen för länge ;) bastu ! ni har ingen anställning till övers och kapital så ska ni få se på lite andra saker med :) är trött på mitt jobb

husbehov

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 24 feb-16 kl 10:33 »
och ja det går att leva med 12v :) accamulering är det enkla svaret , (massor in , väldigt lite ut)
« Senast ändrad: 24 feb-16 kl 10:40 av husbehov »

ensamhet

• Lappland
« Svar #25 skrivet: 24 feb-16 kl 10:47 »
Är det någon som har koll på solceller?
Verkar finnas mycket att välja på om man googlar lite.

Jag funderar lite på de där som är böjbara och för marin miljö.
De borde vara lämpliga att ha på taket på en stor buss, Vad tror ni?

Vet någon hur mycket effekt man kan få ut en solig dag, om man har 25 - 30 kvadrat solceller. Jag har 24 volts system.
Vad blir skilnaden om man kan vinkla dem mot solen, i stället för att de ligger platt på taket?

husbehov

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 24 feb-16 kl 11:14 »
skillnaden om du har möjlighet att ställa dom upprätt mot solen är enorm i jämförelse med platt mot taket ! man får rejäl kraft ur dom även på vintern om du kan vinkla dem mot solen . 25-30 kvm är ingen liten anläggning . vad kör du för regulatorer och batteribank  ? dem böjbara har jag inte kommit i kontakt med ännu men de funkar säkert . på sommaren står ju solen högt med . inte funderat på vindkraft med ?

ensamhet

• Lappland
« Svar #27 skrivet: 24 feb-16 kl 11:46 »
Jag har ingenting ännu, utom att jag ska ha det på en buss och att det är 24 volt.
Jag funderar på 4 st 230 Amperes batterier. Det innebär 24 volt och 460 Ampere.

Vad händer om panelerna ger ett stort överskott ibland?

Det jag är ute efter, om det nu är möjligt. Är att driva AC-n när det är som soligast och varmast.
Om det sen ger ström på vintern mm. som en bieffekt, så gör det inget.

husbehov

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 24 feb-16 kl 11:52 »
när mina paneler fyllt batteribanken så klickar det bara ifrån ut i en dumplast (antar jag att det är ?) jag kör med ivt mppt regulatorer finns på energishop.se med bra pris , finns ännu bättre alternativ men mina har funkat helt felfritt i flera år . ju mer batteribank du har desto mer har du ju att leka med och längre tid . själv har jag 1350 ah i 12 v då änsålänge men siktar på 2000 iaf . vet inte vad en ac drar i effekt ? och om du måste omvandla till 230v?

husbehov

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 24 feb-16 kl 11:58 »
och de bästa batterierna vad jag lyckats läsa mig till just nu är lifepo4 batterier . mycket fördelar med dem

ensamhet

• Lappland
« Svar #30 skrivet: 24 feb-16 kl 11:58 »
Jag vet inte heller vad AC-n drar, men den är stor och man måste nog ha en 3-fas motor.
Jag kan inte ha för mycket batterier, men om det behövs kan man väll öka på med 2 batterier till.

Om jag tolkar ditt svar rätt, så gör det inget att man inte förbrukar den energi som solcellerna ger.

husbehov

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 24 feb-16 kl 12:03 »
den låter klurig då men går säkert . då krävs det ju mycket kraft för att driva runt den , lifepo4 batterier väger mycket mindre än vanliga blysyra batterier om det är vikten du har i åtanke ? och kan djupurladdas/återladdas mycket mer med men de kostar ju ännu ganska mycket . du tolkade svaret rätt :)

ensamhet

• Lappland
« Svar #32 skrivet: 24 feb-16 kl 12:23 »
Jag googlade lite på det och hittade en Thermo king, som verkar liknande det jag tänker på.
Det står att de är på runt 30 kW kyleffekt.
Sedan står det att den drar 120 A vid 27 volt. Undrar om inte det är fläktarna som drar det?

Jag ska forska vidare, medan jag väntar på svar om någon vet hur mycket effekt man får ut på 25 - 30 kvadrat solceller.

trailerprojekt

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 24 feb-16 kl 12:27 »
ja jag kan svetsa alla svetstyper med så det är inga problem, problemet är mest att jag inte har tid just nu . det är vad jag vill jobba med i framtiden så jag är inte så sugen på att visa allt i detalj om du förstår ;)   . jag har en facebook som inte använs som du kan se bilderna på prototyp 1 testad i ett år utan driftstörningar , jag skickar ett meddelande vad jag heter på facebook . jag hade ett nästan helt komplett system för vagnsliv med vattenreningsverk t.o.m. så dessa saker har jag testat väl

Jag förstår, inte ska du röja en massa bra att ha saker :) Fick ditt mail. Tack.. ska spana vidare i helgen.

husbehov

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 24 feb-16 kl 13:02 »
Jag googlade lite på det och hittade en Thermo king, som verkar liknande det jag tänker på.
Det står att de är på runt 30 kW kyleffekt.
Sedan står det att den drar 120 A vid 27 volt. Undrar om inte det är fläktarna som drar det?

Jag ska forska vidare, medan jag väntar på svar om någon vet hur mycket effekt man får ut på 25 - 30 kvadrat solceller.
det är nog kompressorn som drar runt kylmediumet som drar en jävla effekt . där fick du ju fram siffror på vad den drar där och det var ju inga små siffror . så räknar du efter vad bara den drar per timma/under drift så får du beräkna batteribanken därefter :) jag kan nog försöka mej på att ge dej siffror på den anläggningen men ni har ju inte så mycket sol där uppåt norr under vintern

husbehov

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 24 feb-16 kl 13:11 »
30kvm och vad jag snabbt läste mej till ca 140-150w kvm så runt 4.2-4.5 kw då om jag räknat rätt . men har du tänkt i ett on-grid paket?

ensamhet

• Lappland
« Svar #36 skrivet: 24 feb-16 kl 13:21 »
30kvm och vad jag snabbt läste mej till ca 140-150w kvm så runt 4.2-4.5 kw då om jag räknat rätt . men har du tänkt i ett on-grid paket?

Vad är on-grid paket?

det är nog kompressorn som drar runt kylmediumet som drar en jävla effekt . där fick du ju fram siffror på vad den drar där och det var ju inga små siffror . så räknar du efter vad bara den drar per timma/under drift så får du beräkna batteribanken därefter :) jag kan nog försöka mej på att ge dej siffror på den anläggningen men ni har ju inte så mycket sol där uppåt norr under vintern

Jo vi har inte så mycket sol mitt i vintern och inget behov av AC då, så vad solcellerna ger då spelar ingen roll.
AC-n går ju bara när det är som varmast = mycket sol.

ensamhet

• Lappland
« Svar #37 skrivet: 24 feb-16 kl 13:25 »
AC-n kommer inte gå för fullt dygnet runt på sommaren.
På natten är det svalare.
Finns det tillgång till el, så är enklast att köra på det.
Kör jag med bussen så drivs den av motorn.

husbehov

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 24 feb-16 kl 13:27 »
aha så du menar att detta är helt till för bussen du talade om? isåfall är det fullt möjligt och då talar vi off-grid :)

husbehov

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 24 feb-16 kl 13:36 »
då borde anläggningen kunna leverera vid direkt solljus till ac:n ja . i runda slängar jämnt upp

Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 2 användare
skalis, Kapten Rödskägg

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser