Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hej  (läst 3348 gånger)

Galeniskogen

• Jämtland
Hej
« skrivet: 23 sep-15 kl 23:39 »
Skulle tycka det vore trevligt att komma i kontakt och få skriva med personer som har tankar/drömmar eller som har tagit steget mot att bli självförsörjande på något vis. Kan även tycka att det är intressant att få höra om mindre projekt eller varför inte dagens handarbete?! Tror det kan  ge massor av inspiration och motivation!

Jag är en person på 26 år som kommer från Jämtland. Bor just nu i lägenhet tillsammans med mina två katter. Har även en liten flock med får som får bo på mina föräldrars gård. I framtiden hoppas jag att jag bor på en gård och att man till stor del är självförsörjande på mat.

Har ett stort intresse för djur men har väl inte jätte stor kunskap. Men tycker det är roligt att få lära. Tycker om att spendera min lediga tid utomhus genom att tex promenera, plocka bär, åka skidor, titta på norrsken osv. Inomhus tycker jag om att pyssla, läsa böcker, titta på tv, lyssna på musik mm.

De som känner att de har tid och lust kan gärna få skriva några rader!

Mvh// Cilla
Instagram cillaiskogen

guaruska

• Gäst
SV: Hej
« Svar #1 skrivet: 24 sep-15 kl 00:30 »
Hej.
Jag är inte självförsörjande, men däremot är jag helt fossilbränsleoberoende (varit i 1,5 år), trots att jag pendlar 9 mil (t o r) till jobbet och bor i hus på landet bland åkrar och skog. Det tog tid att komma hit, började tänka på det för ca 10 år sen. Har kostat en del i investeringskostnader, men det är billigare att leva fossilbränslefritt då mina månadskostnader är betydligt lägre än tidigare. Hade vi (då med barnens mamma) valt ett mer spartanskt liv skulle det nog varit enklare, men det krävs två för att dansa tango.
Självförsörjande har länge varit en dröm men inser att det blir svårt som singel med fyra barn. Kanske dags att börja odla nästa år, nu när man kommit in i denna nya fas i livet...?
Skriv om du vill veta mer om att vara fossilbränsleoberoende :-).
Hälsningar,

Luis

Galeniskogen

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 24 sep-15 kl 19:37 »
Hallå!
Tycker att fossilbränsleoberoende låter som en typ av början mot självförsörjande. Har aldrig hört talas om det, det kan du gärna få berätta mer om. Det låter dyrt men det kanske lönar sig i längden? Måste vara toppen att du har fått ner bränslekostnaden, de är ju en kostnad som annars lätt skjuter i höjden!

Ja det kan jag tänka mig att det kan vara kämpigt att vara ensam och dessutom ha fyra barn, att hitta tid. Men man kan ju prova odla i liten skala, mera på skoj. Tror man ska börja enkelt med några saker och öka eftersom. Så man kan känna efter vad man orkar och att man kan tycka det är kul att odla.

Mvh// Cecilia
Instagram cillaiskogen

martin6718

« Svar #3 skrivet: 24 sep-15 kl 20:12 »
Hej Galen i skogen

Såg din annons och fick en impuls att skriva några rader. Det blev kanske lite mer som en artikel om du ursäktar :)

Att klara sig själv, att vara oberoende är en god sak men bara till en viss gräns tror jag.  Man är ju alltid mer eller mindre beroende av andra människor och varför skulle man inte vilja vara det, i den bästa av världar, att göra affärer med andra, byta saker, köpa varor och tjänster av varandra finns ju väldigt mycket glädje i, då varje människa sätter sin egen prägel på allt han el hon gör eller tillverkar. Man kan koncentrera sig mer på det man själv, allra helst vill fördjupa sig i, och bli riktigt bra på, kanske göra till en konstart, vare sig det gäller att vara konstnär eller lärare, odlare, homeopat. Att bli riktigt bra på någonting är bland det bästa som finns (tycker jag iallafall).

På ett sätt kan jag känna att jag har tvingats till att leva så här av det rådande ekonomiska systemet som ju uppenbarligen slutat att fungera för länge sedan. Jag hade kanske kunnat ge mig av till någon metropol där mycket pengar är i omlopp men jag tycker om skogen och tystnaden.

Så min egen modell är en slags mellanväg. Jag har ett deltidsjobb som ger mig ”rena stålar” så att säga, bor enkelt, odlar, plockar bär i skogen, kantareller. Ja ungefär som man tänker sig; falurött torp, skogen i bakgrunden, åkrar och sjöar.

Principen är att spara de pengar jag normalt skulle lagt på bekvämligheten i ett konventionellt boende för att lönearbeta mindre och frigöra min egen tid. Istället för att jobba ihop pengar till en hantverkares lön kan jag göra jobbet själv eftersom jag ju har tid och det kan dessutom vara roligt och utmanande. Istället för att ta lån och köpa dyra grejer så kan jag använda gamla och sämre vilket faktiskt bara kan hjälpa till i läroprocessen, att använda begränsningen för att bli mer kreativ. Fundera ut och hitta lösningar på alla tänkbara vägar stärker mig och gör livet mer levande och jag kommer i kontakt med andra på ett otvunget naturligt sätt.

För att exempelvis reparera bilen måste jag normalt betala en bilverkstad 700 kr för en timmes arbete måste jag själv lönearbeta mellan 6 och 7 timmar. På halva den tiden kanske jag kan reparera bilen själv, kanske med hjälp av goda råd från en granne, låna verktyg etc. Bor man i ett hus på landet finns det utrymme, och allting är inte så ömtåligt som i en lägenhet. Det finns youtubeklipp och handböcker på biblioteket, verktyg är billiga, man kan köpa begagnade delar osv.

Jag tycker inte det här är en särskilt bra situation med kombinationen billiga prylar och dyra arbetskonstnader men den ger möjligheter för den som vill leva ett friare liv i vissa avseenden, äga mer av sin egen tid, hitta flexibilitet, välja sina utmaningar.

Själv är jag en konstnärsjäl och kan inte kreativt jobba åtta timmar per dag, fem dagar i veckan för att försörja ett konventionellt liv med femtusen i månaden för hyra. Som konstnär behöver man mycket tid för att promenera, sitta och drömma, kontemplera, läsa, resa, sitta på cafeer och andra saker. Den kreativa kraften finns där bara i perioder.

Faktum är att jag undrar om inte den självförsörjande livstilen skulle passa konstnärliga människor särskilt bra nu i den här ekonomiskt karga tiden. Alla dessa andra sysslor som exempelvis odling tillför en annan dimension av skapandet . Man kan potentiellt göra hela sitt liv till ett konstverk, balansera de olika elementen, leva med årstiderna, ge utrymme för de olika dimensionerna inom sig att få sitt uttryck. Leva på ett sådant sätt att man kan lyssna på den inre processen och göra rätt saker i rätt tid och inte för att räkningar måste betalas. Odla sin självdiciplin och organisationsförmåga. Praktiska realiteter som kyla, regn och snö ger en bra realitycheck så man inte blir alltför drömmande och verklighetsfrånvarande. Man lever gentemot verkliga livet istället för mot påhittade byråkratiska och ideologiska konstruktioner.

Ett litet exempel på hur man kan tänka om bekvämligheter. Eftersom jag inte har vatten inomhus tänkte jag bygga en vacker bastu (en byggnad som bara i sig själv kommer att berika livet) och att bada bastu har alltid varit som en meditation för mig, en aktivitet där jag verkligen kan slappna av och bara vara. Att titta på min bastu och känna att jag faktiskt byggt den med mina egna händer är både mer tillfredställande och billigare än att köpa någon massproducerad  ful låda på ett köpcentrum. Att bygga den blir en episod i mitt liv som jag alltid kommer att ha med mig och varje gång jag tittar ut in trädgården ser jag den som en symbol för min kreativitet och förmåga.

Tja som sagt några tankar bara.

Mvh/Martin

Galeniskogen

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 27 sep-15 kl 11:00 »
Hej Galen i skogen

Såg din annons och fick en impuls att skriva några rader. Det blev kanske lite mer som en artikel om du ursäktar :)

Att klara sig själv, att vara oberoende är en god sak men bara till en viss gräns tror jag.  Man är ju alltid mer eller mindre beroende av andra människor och varför skulle man inte vilja vara det, i den bästa av världar, att göra affärer med andra, byta saker, köpa varor och tjänster av varandra finns ju väldigt mycket glädje i, då varje människa sätter sin egen prägel på allt han el hon gör eller tillverkar. Man kan koncentrera sig mer på det man själv, allra helst vill fördjupa sig i, och bli riktigt bra på, kanske göra till en konstart, vare sig det gäller att vara konstnär eller lärare, odlare, homeopat. Att bli riktigt bra på någonting är bland det bästa som finns (tycker jag iallafall).
...

Hej Martin6718!
Får be om ursäkt att mitt svar har dröjt men jag har varit iväg på utflykt och har bara haft tillgång till mobilen. Tyckte det bara blev rörigt när jag skulle prova svara från mobilen  :P Roligt att du ville skriva ;) Svaret blir inte lika långt och fint som det du har skrivit tyvärr.

Ja helt själv är det nog svårt att bli, vara helt oberoende och det är jag tveksam till om man egentligen vill. Är trevligare att hjälper du mig så hjälper jag dig. Även att det är roligare att kunna göra saker ilag. Och visst håller jag med om att det är bättre att satsa på det man tycker är roligt, det brukar kunna vara det man lyckas med. Tycker man inte att det är roligt, då är det lättare att man misslyckas. Tror det är bra att man känner sig för hur mycket man vill och hur mycket man orkar göra själv, både kroppsligt och mentalt.

Det är bra att du har hittat vad du tycker funkar för dig! Klarar man av de uppgifterna som man egentligen skulle ha anlitat hantverkare till så är det klart roligare att göra det själv och man blir dessutom stärkt som person att klara av saker man kanske inte tidigare har gjort. Men här tror jag att det beror lite vad man har för intresse. Jag har inget intresse alls av att meka och tycker det är svårt att fatta hur jag ska laga/byta nått på bilen. Och jag tror jag har svårt att förstå hur jag ska göra för att jag har egentligen inget intresse för det. Tycker bara att det ska fungera  :P Men jag förstår hur du menar.

Haha har alltid fått höra av min mor att jag är en konstnärssjäl, det kanske är därför jag söker mig mot den självförsörjande livsstilen  ;) Men jag tycker om att arbeta med kroppen och tycker om att kunna göra en del saker själv. Tycker man mår bra inombords. Jag vill helst bli självförsörjande på mat för att jag tycker folk har tappat respekten för maten. Kan vara diverse konstigheter i maten som egentligen inte ska vara där. Och ska jag äta kött vill jag att djurena ska ha haft det bra.

Låter fint det där med bastun, såklart blir det mycket bättre om du bygger den själv. Den blir säkert mycket finare och som du har påpekat är det något som du sedan kan känna dig stolt över att du har klarat av att göra. Den blir unik i sitt slag.

Roligt att få en inblick i dina tankar!

Mvh Cilla
Instagram cillaiskogen

martin6718

« Svar #5 skrivet: 29 sep-15 kl 19:35 »
Tack själv Galeniskogen :)

Ja det känns bra på något djupt plan att sätta händerna i jorden, att klara av saker själv. Det är enkelt, friskt och naturligt, som att hitta tillbaka till sig själv som människa i en mer omedelbar relation till planeten, allt som växer, jorden och djuren...

Galeniskogen

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 02 okt-15 kl 19:46 »
Tack själv Galeniskogen :)

Ja det känns bra på något djupt plan att sätta händerna i jorden, att klara av saker själv. Det är enkelt, friskt och naturligt, som att hitta tillbaka till sig själv som människa i en mer omedelbar relation till planeten, allt som växer, jorden och djuren...

Visst är det så! Sen tror jag man har ett behov att få koppla bort all stress och att istället bara kunna få vara. Tror den nutida människan bär på mycket stress... Då är det bra med kroppsarbete  :D
Instagram cillaiskogen

Hannilonia

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 24 okt-15 kl 14:34 »
Jag tycker att det låter som en trevlig idé! Jag är för närvarande inte självförsörjande över huvud taget men drömmer om ett hus på landet med utrymmer för odling och djur. Bor just nu i en liten lägenhet i centrala Uppsala som jag fyller med växter, böcker och handarbete! Tycker också om att se på serier/filmer samtidigt som jag handarbetar och har på sistone upptäckt att det också fungerar väldigt bra att lyssna på ljudböcker samtidigt. Tycker om att vara i naturen men tycker ofta att det känns svårt att ta sig dit eftersom jag bor just i centrala stan, så det blir sällan när jag är här men desto oftare när jag är ute i familjens stuga i Norrbotten. Tänker att det skulle vara fint att ha en likasinnad vän att skriva med. :)

/Hanna

Galeniskogen

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 02 nov-15 kl 00:35 »
Jag tycker att det låter som en trevlig idé! Jag är för närvarande inte självförsörjande över huvud taget men drömmer om ett hus på landet med utrymmer för odling och djur. Bor just nu i en liten lägenhet i centrala Uppsala som jag fyller med växter, böcker och handarbete! Tycker också om att se på serier/filmer samtidigt som jag handarbetar och har på sistone upptäckt att det också fungerar väldigt bra att lyssna på ljudböcker samtidigt. Tycker om att vara i naturen men tycker ofta att det känns svårt att ta sig dit eftersom jag bor just i centrala stan, så det blir sällan när jag är här men desto oftare när jag är ute i familjens stuga i Norrbotten. Tänker att det skulle vara fint att ha en likasinnad vän att skriva med. :)

/Hanna

Hej! Ursäkta att det har dröjt med svar, jag har inte haft tid att sitta med datorn. Men vad roligt att du ville skriva! Låter som du har liknande drömmar som mig :) Nu blir man ju nyfiken och vill höra vad för växter du har i lägenheten ;) Vad brukar du syssla med för handarbeten? Ja likadan är jag, när jag tittar på tv:n vill jag gärna ha nått att syssla med, som tex sticka eller något annat pyssel. Jaså ja jag har provat ljudböcker, de kanske man skulle göra då hör jag ;) Ja jag kan förstå att det kan vara lite svårt för dig att ta dig till skogen när du bor så centralt. Riktigt så har ju inte jag, har väl 5 minuter till skogen så egentligen kanske man är lite bortskämd :) Visst är det kul att hitta andra som tänker ungefär som en själv, att kunna byta tankar och idéer :)

Hälsningar Cilla 
Instagram cillaiskogen

trailerprojekt

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 22 dec-15 kl 19:22 »
Tjenare!

Mindre projekt hitta jag i din inledning. Sånt gillar jag med och spanar efter var dag. Hittar alltid nya och kul saker att härma eller utveckla så det passar mitt projekt.

Har du själv några tips eller ideér så läser jag gärna. Här hittar du mitt spektakel http://michaelthell.wordpress.com

Ha en skön julhelg

Hannilonia

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 26 dec-15 kl 19:47 »

Hej! Ursäkta att det har dröjt med svar, jag har inte haft tid att sitta med datorn. Men vad roligt att du ville skriva! Låter som du har liknande drömmar som mig :) Nu blir man ju nyfiken och vill höra vad för växter du har i lägenheten ;) Vad brukar du syssla med för handarbeten? Ja likadan är jag, när jag tittar på tv:n vill jag gärna ha nått att syssla med, som tex sticka eller något annat pyssel. Jaså ja jag har provat ljudböcker, de kanske man skulle göra då hör jag ;) Ja jag kan förstå att det kan vara lite svårt för dig att ta dig till skogen när du bor så centralt. Riktigt så har ju inte jag, har väl 5 minuter till skogen så egentligen kanske man är lite bortskämd :) Visst är det kul att hitta andra som tänker ungefär som en själv, att kunna byta tankar och idéer :)

Hälsningar Cilla

Hej!
Har helt missat att du svarade, har varit ganska inaktiv på sista tiden. Jag har haft en liten ek och en mango som jag planterade själv men som jag misslyckades med. Just nu har jag tre citronträd, ett avokadoträd och en liten planta från en sharonkärna som jag har planterat själv, hade flera paprikaplantor under sommaren och hösten också. Förutom dem har jag flera växter som jag har köpt också men det är ju inte riktigt lika roligt. ;)
Det är främst stickning jag sysslar med, men gillar även att göra allt möjligt annat då och då också. Har fått min farmors mors gamla spinnrock så jag försöker lära mig att spinna eget garn, det är väldigt roligt!
Vad skönt att ha så nära till skogen, hade det innan jag flyttade hemifrån och kan sakna att bara kunna gå ut med hunden och vara i skogen på några minuter.
Hoppas att du har haft en bra jul!
/Hanna

Galeniskogen

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 21 jun-16 kl 23:41 »
Oj vad länge sen jag var in och titta här, och så har ni skrivit till mig  :-[ Får be så mycket om ursäkt  :-[
Instagram cillaiskogen

Dela detta:

* Inloggade just nu

370 gäster, 8 användare (1 dolda)
Vitis, Fredrik B, Dala Stina, countzero, corona, ärt, GrävlingsJanne

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser