Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utvecklingtid hur funkar det egentligen?  (läst 1072 gånger)

Hemmusen

• Uppland
Utvecklingtid hur funkar det egentligen?
« skrivet: 12 jul-15 kl 08:41 »
På många frön finns ju angivet utvecklingstid någon som har koll på vad det innebär och hur man har räknat ut det?
Ex mina morötter Amsterdam forcing har 55 dagar som utvecklingstid men mina är sådda för 77 dagar sen och är inte i närheten av färdiga. är det föratt det varit så himla kallt iår som allt går såhär trögt eller har jag dåliga bäddar?

Gilbert

• Gäst
SV: Utvecklingtid hur funkar det egentligen?
« Svar #1 skrivet: 12 jul-15 kl 08:52 »
Grobarhet och planteringsdjup påverkar tiden.

När jag "mäter" på mina tomater så tar jag från att de tittar upp till första blomman och sedan från pollinering till mogen tomat och det slår ofta på många dagar ibland beroende på väder mm.

Första blommorna och pollinering på friland är i princip samma.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Utvecklingtid hur funkar det egentligen?
« Svar #2 skrivet: 17 jul-15 kl 23:05 »
Om utvecklingstiden alls är ordentligt uppmätt så lär det ha skett under ideala betingelser i en professionellt skött odling. Jag brukar alltid få längre tid, ofta mycket längre.

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 2 användare
RickardR, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser