Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Regler för 10 meter långt släp, tinyhouse??  (läst 7665 gånger)

IvoLinnea

• Skåne
    • Mathilde Agborg
Regler för 10 meter långt släp, tinyhouse??
« skrivet: 20 maj-15 kl 14:18 »
Hej! Jag ska bygga tinyhouse och har hittat ett släp jag tänkt åka och kolla på, det är 10 meter långt och jag undrar om det finns någon regel på maxlängd vad man kan köra med vanlig personbild och B.körkort. Hittar bara reglerna kring vikt, inte längd. Det är 2,8 m brett också och jag har för mig att maxbredden är 2,4 m. Är det någon som skulle vilka hjälpa mig räta ut mitt frågetecken så skulle jag vara supertacksam :) Kram

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Regler för 10 meter långt släp, tinyhouse??
« Svar #1 skrivet: 20 maj-15 kl 15:57 »
Oavsett vilket kommer du aldrig att kunna bygga ett hus på 28kvm som väger tillräckligt lite för att få dra med B-körkort

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 20 maj-15 kl 16:04 »
Din fordonkombination får lov att vara Max 24 meter.

Och precis som föregående talare så kommer du säkerligen kunna bygga så pass lätt att du kan dra med endast B körkort.
Du låste antagligen ta släpskort. Och då du tar det nuförtiden så blir Max totalvikt på släpvagnen 3500 kg bilen skall vara godkänd för dessa vikter.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nikenik

• -
« Svar #3 skrivet: 20 maj-15 kl 16:53 »
Har byggt ett tiny house på husvagnschassi. Det blev tungt... Men var medveten om det när jag byggde. Om man ska bygga rejält så det blir ett "riktigt" hus och inte en husvagn drar vikten iväg. Om du inte bygger ett hus på 10m2.

Om du tänkt flytta på det ofta, säg varje vecka/månad får du nog skaffa lastbilskort och en stor pickup.

Och vill du köra i mer än 30km/h tror jag det kommer bli många problem på besiktningen.

Mitt råd är. Bygg på det släpet, låna traktor när det är flyttdags och tuffa lugnt iväg. :)

IvoLinnea

• Skåne
    • Mathilde Agborg
« Svar #4 skrivet: 20 maj-15 kl 23:53 »
Tack för era svar!

Jag har inga planer på att flytta huset. Det kan bli aktuellt en gång möjligtvis. Min killes bror har snart sitt lastbilskörkort, det kanske kan vara till hjälp för oss om vi skulle behöva flytta det? Men jag tvivlar på att det blir detta släpet. Det känns som att det blir för klent för bygget. Jag hoppades att det skulle funka, för det hade varit häftigt att få större möjligheter att bygga lite roligare och större. Och det stod i annonsen att släpet passade till tiny house. Men personen som skrev det kanske inte har koll själv. Han sa att släpet är lätt att det kan flyttas med handkraft. Men att det är välbalanserat. Men det låter lite klent för ett så pass stort hus som det väl måste bli om man bygger ut på hela släpet..? När man inte själv har någon erfarenhet av sånt här sedan tidigare är det lite svårt att veta. Blir mycket att lära sig längs vägen. :) Tack för era råd!

IvoLinnea

• Skåne
    • Mathilde Agborg
« Svar #5 skrivet: 20 maj-15 kl 23:58 »
Men, jag skulle alltså kunna hämta släpet med vanlig bil/Bkort, nu då det är tomt?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 21 maj-15 kl 00:15 »
Men, jag skulle alltså kunna hämta släpet med vanlig bil/Bkort, nu då det är tomt?

Kolla i registreringsbeviset för den bil du ska använda (eller sök på den hos Transportstyrelsen), där står vilka vikter för släpvagn som kan dras lagligt med just den bilen med olika körkortsklasser.  Tänk på att det är skillnad på släpvagnens totalvikt (dvs vad den väger när den är lastad till tillåten maxlast) och dess bruttovikt (dvs vad den väger med den last som just för tillfället ligger på den).

Med vanligt B-körkort får släpvagnens totalvikt inte överskrida dragbilens tjänstevikt, och dessutom får summan av släpvagnens bruttovikt (?) och dragbilens totalvikt inte överskrida 3500 kg.
Släpvagnens bruttovikt får inte överskrida det värde som biltillverkaren har bestämt för just den bilmodellen (detta gäller oavsett körkortsklass).

Beträffande bredd så är 2,6 m tillåtet i Sverige, men i andra länder gäller andra regler. I Norge får t ex ett fordon vara högst 2,5 m brett och dessutom får en släpvagn inte vara mer än ett visst mått (tror det är 35 cm) bredare än dragbilen där.
Om man har ett fordon som är bara något bredare än de tillåtna 2,6 m så kan man ganska enkelt söka tillstånd för bred last,  är det ännu bredare så kan det bli nödvändigt att t ex föranmäla transporten till polisen och/eller andra myndigheter, hålla med följebil med skyltning, i riktigt breda och besvärliga fall kan det behöva ordnas med poliseskort och/eller avstängning av vägar där man ska fram.
Om du tänker flytta huset även utanför Sverige så är det alltså bäst att hålla sig inom 2,5 m.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 21 maj-15 kl 11:29 »
Om man inte vill räkna själv på släpvagnsvikter så finns det ett hjälpmedel hos Transportstyrelsen.
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx

Rubensgården

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 21 maj-15 kl 12:21 »
Som efterfordon får man dra ganska tungt med B- körkort. Bara bilens draganordning tål belastningen och dragfordonets bruttovikt är högre än det obromsade släpet. Är det bromsat gäller andra regler. Är släpet registrerat är det inte ett efterfordon. Efterfordon där det går att lasta gods går inte att dra lagligt med personbil om man går utanför viktreglerna.

IvoLinnea

• Skåne
    • Mathilde Agborg
« Svar #9 skrivet: 29 maj-15 kl 22:51 »
Hejsan! Tack så mycket för svar!

Jag har varit och kollat på ett annat släp idag som känns bättre. Det är tydligen till för manskapsbod. Så jag antar att det är ett efterfordon och inte släpvagn? Har jag rätt? Jag tror inte att det är registrerat, det hade ingen reg.skylt. Varför frågade jag inte det? Så dumt. Men det är stort och kraftigt och obromsat (antar jag). 6,5 * 2 m.

Så om det är ett efterfordon får man alltså sätta på LGF-skylt och dra det bakom traktor i 30, med bara den belysning för föreskrives efterfordon. Det går väl inte att fixa bromslampor och blinkers och sådant, på ett obromsat efterfordon? Och om det nu är ett sådant så behövs det inte heller... Ja, ni hör hur okunnig jag är. Men gud vad man lär sig :P

Här är annonsen, tack för er guldvärda hjälp!
http://www.blocket.se/vi/60753366.htm

Har även hittat ett annat släp som jag står och väger mellan. Vad tror ni är bäst till tinyhouse? Lite knepigare att bygga på detta då det ligger så lågt under hjulen. Men det är kanske mer stabilt med fyra hjul och två axlar som detta har?
http://www.blocket.se/vi/59828637.htm

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 29 maj-15 kl 23:07 »
Båda de där vagnarna är helt klart oregistrerade efterfordon, avsedda att dras efter traktor.
Jag skulle nog hellre sikta på manskapsbodchassiet, det är säkerligen fabrikstillverkat och mer seriöst gjort än båttrailern som verkar vara ett hembygge. Eftersom manskapsbodchassiet är enaxlat med axeln långt bak så blir kultrycket så högt att det är orimligt att dra det efter en personbil, det är traktor eller en stor tung pickup som gäller som dragfordon för det.

Det är inga som helst problem att montera fullständig belysning på ett oregistrerat efterfordon, det är inte svårare än att fixa till en belysningsinstallation som hänger i trasor på en gammal vanvårdad registrerad släpvagn.

När man står stilla med huset pallar man ju lämpligen upp chassiet i hörnen så att hjulen hänger fritt, och då blir det hela lika stadigt oavsett om man har chassi med en eller två axlar.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #11 skrivet: 29 maj-15 kl 23:10 »
Fördelen med enaxlingen är att den är hyfsat enkel att manövrera.
Tvåaxlingen är som du skriver stabilare men kan vara ruskigt svår att baxa in där det är trångt.
Har haft något liknade och den var ganska jobbig att baxa in där det är trångt.

Belysningen är inget problem då du tar ström från dragfordonet.
Mitt bästa tips för att kunna flytta med hjälp av lastbil är att montera diodbakljus som funkar till 12/24 volt.
Faktum är att om du flyttar dagtid så behövs inget ljuse alls bara triangel och reflexer. Detta då det är bogsering det handlar om.
Men ljuse är trots allt att föredra då det känns skönt att kunna informera bakomvarande om vad man vill göra.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 30 maj-15 kl 00:05 »
Om du drar med traktor och har vagnen obromsad så får vagnen inte väga mer än traktorn. Till traktorns vikt räknas även "kul"-trycket, som då räknas av från vagnens vikt. Alltså, om du efter ditt byggande hamnar på 4 ton i vagnsvikt, med fördelningen 3,5 ton på axeln och 0,5 ton på draget, så måste traktorn väga minst 3 ton. Alltså får du inte dra med en liten traktor, typ grålle, eller en lite större 165a.

Med broms, som inte måste vara automatisk utan du kan bromsa med handmanövrerat hydrauluttag, så får släpets vikt överstiga traktorns.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #13 skrivet: 30 maj-15 kl 00:11 »
Med broms, som inte måste vara automatisk utan du kan bromsa med handmanövrerat hydrauluttag, så får släpets vikt överstiga traktorns.
Gäller bara att vara kall nog att komma ihåg att dra i spaken när man blir omkörd av sin egen kärra i en isig nedförsbacke

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 30 maj-15 kl 00:33 »
Ja, och lagom mycket. Lite konstig regel, men det är ju mycket bättre än att sakna bromsar helt.

Traktorer, släp och bönder brukar vara en kul kombination :) En i mina trakter brukade köra med rejäla framhjulslyft med sin 6,5 ton John Dyr när han lastat lasbilssläpan full med ensilagebalar.

IvoLinnea

• Skåne
    • Mathilde Agborg
« Svar #15 skrivet: 30 maj-15 kl 14:18 »
Tack så hemskt mycket för era svar, det känns mer klart i huvudet. Satt uppe sent igår och försökte leta info och tänka ut vilket av de två som fungerar bäst att bygga på. Det lutar nog mer åt manskapschassit. Utifrån det ni sagt. Och utifrån att jag inte vet hur man ska bygga över hjulen på bästa sätt på båtsläpet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

792 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser