Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Medeltidskollektiv med självhushåll – Vision  (läst 4036 gånger)

snowbird

• Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
SV: Medeltidskollektiv med självhushåll – Vision
« Svar #20 skrivet: 24 apr-17 kl 20:15 »

Hej !!
Det verkar inte bli något av det här kollektivet så då gör jag något annat med mitt liv

malarmaster

• Småland
« Svar #21 skrivet: 25 apr-17 kl 10:56 »
Malamaster ! Ursäkta mej men vårt samhälle är på väg mot andra vyer precis som du sa men en behöver inte gå den vägen alls som du säger
Det är att vara en slav under samhället ,det finns andra vägar att gå för den som har fantasi och modet
Du får göra vad du vill med ditt liv och det får andra åxså göra
det är oerhörd stor skillnad på att bygga en gård enbart för de som bor där eller med den vision som TS har.
En besöksanläggning kräver helt andra investeringar och inte minst myndigheter vill ha ett ord med i laget.sedan var det ju detta med marknadsföring, betalning och teknik....
Ulf

Svart

• tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
    • Min butik på Etsy.com
« Svar #22 skrivet: 27 apr-17 kl 13:37 »
Blir det ingenting? Jag såg tråden först nyss och läste den med glädje. Det är en väldigt fin idé!
Det finns ju många aktiva medeltidsmänniskor som inte hänger här, har ni provat att nå dem?

Ett problem med andra historiska besöksanläggningar är väl att bemanna dem, om man utgår från att anställa personal som är där 8 timmar mot lön. Om ni istället vänder på steken och låter besökare komma till er på dagtid när ni ändå är där och gör det ni gör så måste ni ju inte dra in stålar till löner utan får besöks- och försäljningspengar som en bonus.

Om ni marknadsför er som "Medeltidsby" så innebär det ju att ni måste erbjuda det. Marknadsför ni er som "historisk by" så kan ni köra medeltid så mycket ni bara orkar och då blir det ett plus för besökarna istället för en belastning för er när det kommer folk som klagar på att en pryl är för modern. Och medeltiden blir en morot för er att nå istället för ett tvång. Kanske blir mer roligt då?

En del vikingabyar har ett avsides hus med el till kassa, kylar, café och besökstoaletter. Där kan ni ju även ha bokföring och nödtelefonen och annat som fogden vill se. Då kan sånt nödvändigt modernt ont få en plats dit ni inte behöver gå till vardags.

Det finns inspiration att titta på under sommaren om ni vill: Foteviken i västskåne är en vikingaby med deltagare som (såvitt jag förstått) äger och brukar sina hus som en del av en gemenskap. Har marknad i sommar.
Medeltid vet jag själv inte speciellt mkt om, det är för modernt för min smak. Jag är mer fascinerad av tidig vikingatid. Men jag kommer gärna och besöker er när ni är igång!
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

andtol

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 27 apr-17 kl 15:39 »
Men jag kommer gärna och besöker er när ni är igång!

Jag hade också gärna kommit och besökt er och betalt en rejäl slant för att få reda på hur ni gör med livet, odlingar, djur och kontakten med samhället.

Det kanske finns andra liknande ideer/gårdar/platser?

JohannaMaria

« Svar #24 skrivet: 28 apr-17 kl 08:53 »
Vad Snowbirds menar är att det inte kommer att bli på hennes gård, jag har däremot inte hoppat av projektet. Det har bara tagit ett steg tillbaka - nu letar vi mark igen! Någon här med några bra idéer?
Javisst jag har också varit på foteviken, ett fantastiskt projekt - lite så hade jag tänkt det här också!
Allt gott!
Johanna

Maria Andersson

« Svar #25 skrivet: 28 okt-17 kl 00:15 »
Låter härligt. Lycka till ni. Där uppe e för kallt för nej, men kanske jag hälsar på på sommaren! Var i Jämtland är det? Maria

« Svar #26 skrivet: 29 jul-19 kl 02:27 »
Kom upp till Lappland, jag är på gång här, behöver fler folk på gården.

Det finns ingen el här bara gamla nedgångna hus, nybygge är på gång, stolpbod och timmerkåta nästa år kanske timmerhus.
.   Trænger du stadig folk på din gård? 

Dela detta:

* Inloggade just nu

130 gäster, 1 användare
Alaia Geller

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser