Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elfri ekoby i spanien-portugal-Italien-Frankrike-Önskar finna  (läst 4731 gånger)

piggetröska

• Skåne
SV: Elfri ekoby i spanien-portugal-Italien-Frankrike-Önskar finna
« Svar #20 skrivet: 02 aug-17 kl 00:32 »
Puffar för att någon ev kan belysa frågan om förutsättningarna för uthålligt småskaligt jordbruk i Sydeuropa jämfört med Sverige / Skandinavien. Särskilt med tanke på vattentillgång och extrema väderförhållanden.

Piggetröskan

Ps. Håller med Magnus inlägg att den här tråden inte handlar om elöverkänslighet.
Men Torbjörns inlägg innehåller några påståenden som jag ställer mig undrande till:

*att mikrovågsstrålning från Wifi - mobilstrålning skulle vara mindre eller lika mycket som strålning från rundradio & Tv som "alltid funnits" : Mona Nilsson i sin bok "Mobilstrålningens risker" refererar till en Schweizisk undersökning från där man satte dosimetrar på ett större antal personer under en viss tid. Resultatet, som mycket väl borde kunna översättas till svenska förhållanden, visade att 90% av strålningen kom från mobiltelefoni etc, resterande 10% från rundradio, tv  o s v. Observera då att Nilssons bok är från 2010 och den schweiziska undersökningen något tidigare, vilket innebar att wifi-utbyggnaden bara startat. Så om man gjorde om mätningen idag skulle mobiltelefonins/wifi andelen antagligen vara högre.

*att mikrovågsugnars lucka ofta skulle glappa och därmed skicka ut strålning som slog ut wifi långt omkring och därmed utgöra en lika stor strålningskälla/risk som mobiltelefoni hittar jag inget om när jag googlar. Endast om ett astronomiskt radioteleskop i Australien som i 17 år hade mystiska störningar, som visade sig vara en felfungerande mikrovågsugn i observatoriets lunchrum.

*Vill tillägga att mikrovågsugnarnas bestrålning av födoämnen inte är så ofarlig / okomplicerad som branschen -myndigheter vill framhålla. Den som lagar all sin mat i mikron riskerar att drabbas av brist på vitamin B12, då mikrovågorna förstör B12 molekylen (Björkegren 2003)

*Vill tillägga att mikrovågsugnen generellt verkar sänka vitaliteten i det den hottar upp: ett bild som verkar cirkulera en hel del just nu på nätet är vad som hänt efter 9 dagar när man vattnat två likadana plantor  med mikrat vatten respektive vatten som kokats på vanligt sätt. http://www.snopes.com/science/microwave/plants.asp

torbjorn

• Medelpad
« Svar #21 skrivet: 02 aug-17 kl 08:09 »

*att mikrovågsugnars lucka ofta skulle glappa och därmed skicka ut strålning som slog ut wifi långt omkring och därmed utgöra en lika stor strålningskälla/risk som mobiltelefoni hittar jag inget om när jag googlar. Endast om ett astronomiskt radioteleskop i Australien som i 17 år hade mystiska störningar, som visade sig vara en felfungerande mikrovågsugn i observatoriets lunchrum.

Det anses än idag helt normalt på större kontor, företagshotell mm där det finns många lunchrum med mikrovågsugnar, att det är fullt normalt att wifi fungerar dåligt eller inte alls vid lunchtid. Problemet är väl mindre nu när man mer och mer går över till 5 GHz för wifi och alltså inte ligger på exakt samma frekvens som mikrovågsugnarna.

På 80- och 90-talet, då Philips/Whirlpool fortfarande tillverkade mikrovågsugnar i Norrköping, fanns det mer ingående kompetens om sådana apparater i Sverige än vad det gör idag. På den tiden mätte man upp läckage från varje tillverkat exemplar i slutprovet och hade satt egna gränsvärden som var strängare än myndighetskraven. Men man fick stora problem under en period sedan en ny svetsrobot hade installerats och innan den var riktigt intrimmad, för att överhuvudtaget kunna leverera någonting och inte behöva kassera 75 % av produktionen fick man tillfälligt höja sitt eget gränsvärde.

För en del år sedan gjorde jag i ordning rätt många kasserade mikrovågsugnar och levererade dem mer eller mindre som välgörenhet till ställen där de behövdes. Då stötte jag på flera exemplar som hade alldeles för stora glipor runt luckan, t ex kunde luckor vara skeva, gångjärn glappa eller icke fastskruvade, låshakar slitna eller trasiga. I ett par fall hade någon klåpare kopplat bort förreglingar så att ugnen gick att köra med öppen lucka!
Jag gjorde inga vetenskapliga mätningar på hur mycket de där ugnarna läckte, men konstaterade att fältstyrkan var tillräcklig för att ett litet T5-lysrör skulle lysa upp om man höll det intill misstänkta ställen.

En gång när jag skulle demonstrera en spektrumanalysator och visa hur frekvensspektrumet för bland annat DECT, bluetooth och wifi ser utu, så dök det upp en kraftig ostabil signal på ungefär 2,4 GHz - minst 100 gånger kraftigare än det jag egentligen ville titta på som kom från wifi-utrustning som låg på någon meters håll - som inte gick att förklara med någonting i samma byggnad. Signalen försvann efter ett par minuter. Detta kan knappast ha varit något annat än en läckande mikrovågsugn i grannskapet, men med tanke på hur omgivningarna såg ut kan den inte ha befunnit sig närmare mätplatsen än några hundra meter.

kervennic

• vita e vita
    • Övriga världen
« Svar #22 skrivet: 25 aug-17 kl 13:11 »
Puffar för att någon ev kan belysa frågan om förutsättningarna för uthålligt småskaligt jordbruk i Sydeuropa jämfört med Sverige / Skandinavien. Särskilt med tanke på vattentillgång och extrema väderförhållanden.
Jag bor i Frankrike och det ser ut vaeldigt dyster ut.

Det aer kraftiga regn och langa torra perioder. Man maste nu vattna hela tiden for att få en korrekt skörd; De flesta gård är nu stora eller öedel stora  med jobb vid sidan for att betala räkningarna;

Vetenskaper är väldigt negativam och jag att det aer baettre att flytta norrut aen soderut;
vita e vita

snowbird

• Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
« Svar #23 skrivet: 03 okt-17 kl 01:26 »

Torbjörn

Jag är glad att du slipper känna sviterna av elöverkänsligheten
Med vänlig hälsning Snowbird

snowbird

• Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
« Svar #24 skrivet: 31 jul-18 kl 12:28 »
Hej igen! Evone ! Snälla säg mej om du vet vad som händer angående ekobyar mer i värmen ? Jo det är sant som nån skriver här att i vissa delar av Europa så finns det alldeles för lite vatten och mycket bränder,det tänker jag åxså på ! Tänker mej nära bergen och i skogen med mer vatten är på vissa andra ställen ! Är det någon som vet vad som händer i södra Frankrike i den eventuella ekobyn som skulle uppföras av Anna hägg Drougge och hennes familj ? Har försökt att mejla dem och väntar på svar ?! Ha det gott 😘

snowbird

• Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
« Svar #25 skrivet: 03 aug-18 kl 17:49 »
Evone ! Kontakta mej om du har funderingar angående Frankrike för har funnit en bra by dit jag tänker bege mej så fort jag är klar här i Sverige 😁Mvh Nicole

torbjorn

• Medelpad
« Svar #26 skrivet: 03 aug-18 kl 20:08 »
Evone har inte varit inloggad på forumet sedan den 23 april i år. Det är nog bättre att maila eller möjligen skicka pm för att få kontakt.

Evone

• Östergötland
« Svar #27 skrivet: 10 sep-18 kl 12:11 »
Evone ! Kontakta mej om du har funderingar angående Frankrike för har funnit en bra by dit jag tänker bege mej så fort jag är klar här i Sverige 😁Mvh Nicole

Så roligt, med den franska byn, intressant ! Tittar in här på tråden
lite då och då för att se om det är något nytt. Anna m familj bor i Bessèges, här är deras sida http://www.my-microsite.com/movetosunnyfrance/
Ha det gott

skogsmix

• Jämtland
« Svar #28 skrivet: 12 okt-18 kl 12:21 »
Pm :)

Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

gredenvall

• -
« Svar #29 skrivet: 24 okt-18 kl 11:47 »
http://www.stefannovellinoportugal.cybersite.nu/alternativsustainableliving

Min vännina rekomenderade mig detta ställe.
Elfri.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser