Jag hade grävt bort gräs med spade för hand i stället, då hade jag bara grävt upp i små rutor så jag fick upp en "klump" då får du med mycket av rötterna o de vinner du på i längden. Detta beror ju helt klart på den yta du hade tänkt dig.
Om jorden är ok hade jag blandat ner brunnen gödsel och sen kört på med odling. Ska du täcka odlingen för att förhindra ogräs i största mån så funkar halm bra men tänk på att försöka minska mängden av halm som blandas med jorden då halm tar näring (kväver), ett annat alternativ är självklart gräsklipp eller hö ( hö ger näring i jorden). Ett bra tips är att ha ull i gångarna de hjälper att bibehålla funt i jorden o då slipper du vattna så ofta. Ull kan du lätt få tag på hos en fårbonde då de flesta slänger eller eldar upp ullen.
Har du lerig jord så funkar morötter mindre bra
Ska du göra bäddar i stället hade jag gjort följande:
Grävt upp gräs som innan och vänt de upp och ner ( kväver gräset enklare, om de funkar alltid bättre)
Lagt i lager papper, tidningar eller kartong ( ca 2 lager)sen , ett nytt lager med löv eller smågrenar, sen ett lager kompost ( ev matrester) och sist jord bla med kompost ..
Tänk på när de gäller kompost så är höns ( mycket starkt) ko ( vanligast) och häst ( helt ok men minst näring)