Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönshus utan fönster?  (läst 7064 gånger)

Fiddeli

• Småland
Hönshus utan fönster?
« skrivet: 11 jan-15 kl 12:02 »
Hej!
Jag och min sambo ska snart flytta till hus på landet och funderar på att skaffa höns :) Vi har lite funderar på hur man ska bygga ett godkänt hönshus. Vi har tillgång till en ladugård och där har dom haft höns förr i en liten del, men det finns inget fönster, måste det finnas? Det är tre väggar och sen öppet in till resten av ladugården, ska man bygga igen så det blir tätt och varmt? Hur varmt ska höns ha och ska det alltid finnas värmelampa? Hur stor ska en flock vara för att dom ska trivas? Dom kan tyvärr inte gå löst ute så vi måste bygga en hönsgård, hur stor ska den vara och vad ska det finnas i den för dom ska trivas?

Vi är tacksamma för alla svar och tips!  :)

Stormcrow

• Norrbotten
SV: Hönshus utan fönster?
« Svar #1 skrivet: 11 jan-15 kl 12:58 »
Hej.

Ska försökja svara på det jag kan.

1: Nej, jag tror inte det MÅSTE finnas fönster, men hönsen verkar uppskatta solljuset och du får mer naturlig gryning/skymning.

2: Nej, det tycker jag absolut inte att ni ska göra, tätt=fukt, och det är viktigare att det är torrt än varmt.

3: Höns klarar kyla bra, bara det får vänja sig på hösten, jag har höns i norrbotten och kan få temperaturer ner till -40 på vintern (inte varje vinter dock, men ser alltid runt -35 någon gång under vintern).
Exempel: idag är det -14 och snöstorm, i hönshuset är det -6 och alla är nöjda och glada. Värmelampor använder jag inte, har ett elektriskt element istället, har sett/läst/hört om för många bränder orsakade av värmelampor för att känna mig säker med dem.

4: Höns är flockdjur, 3 tycker jag är absolut minimum, själ har jag just nu 13, men siktar på att utöka till sommaren för att landa på ca 25 hönor och 3 tuppar.

5: Hönsgård funkar bra om de inte kan vara frigående, ang storleken, så skulle jag säga: så stort du kan ha/har råd med, i det fallet så ÄR "bigger better". jag skulle inte rekommendera något under 2-3 kvadratmeter per höna, men försöker själv ha MINST det dubbla, (har inte byggt gården till nya hönshuset än, men den kommer bli ca 250kvm, alltså nästan 10kvm per höna) samt att mina får gå löst ute när jag/vi är hemma.

Ang vad man kan ha i hönsgården för att de ska trivas: Jag kommer att ha gräs, buskar, sittpinnar i olika nivåer, stubbar/trästockar, en liten komposthög i ett hörn, några gamla trädgårdsmöbler (trä) som de kan sitta på/under, och mer i den stilen som jag kommer på/hittar eftersom.

Sirpa

• -
« Svar #2 skrivet: 11 jan-15 kl 13:47 »
Hönshus MÅSTE ha fönster.

Fjäderfästallar ska ha fönster eller andra ljusinsläpp för dagsljus.
Djurskyddsbestämelserna.

Man pratar om 5% av golvytans storlek är ljusinsläppets storlek.
Höns och Liljor i min trädgård.

Stormcrow

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 11 jan-15 kl 13:50 »
Hönshus MÅSTE ha fönster.

Fjäderfästallar ska ha fönster eller andra ljusinsläpp för dagsljus.
Djurskyddsbestämelserna.

Man pratar om 5% av golvytans storlek är ljusinsläppets storlek.

Se där, det visste jag inte, bra att det finns de som har koll. Så, där har du svaret på det.

Weasel

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 11 jan-15 kl 15:40 »
Gäller det även om de har fritt att gå ut dygnets alla ljusa timmar??
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Sirpa

• -
« Svar #5 skrivet: 12 jan-15 kl 13:00 »
Ja  :)
Höns och Liljor i min trädgård.

Weasel

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 12 jan-15 kl 13:54 »
Ja  :)

Eftersom mitt hönshus inte har något fönster så tolkar jag reglerna som att luckan ut är ljusinsläpp nog  ;) fönster eller andra ljusinsläpp för dagsljus
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

hustran

« Svar #7 skrivet: 12 jan-15 kl 13:58 »
lite värme vore väl bra så inte äggen fryser. ::)

Stormcrow

• Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 12 jan-15 kl 14:41 »
Eftersom mitt hönshus inte har något fönster så tolkar jag reglerna som att luckan ut är ljusinsläpp nog  ;) fönster eller andra ljusinsläpp för dagsljus

Då får du ha bra stor lucka, om den ska matcha 5% av golvytan som det talades om, eller ett väldigt litet hönshur  ;)

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 12 jan-15 kl 14:55 »
Definitionen av fjäderfästall? är detta samma sak som ett hönshus?

Eftersom mina höns får gå fritt alternativt får en lucka öppnad ut i rastgården innan solen går upp så tror jag att dom har det ganska ok, trots avsaknad av ett fönster.

Jag hävdar nog att mitt hönshus togs i bruk före den 1 januari 1994...för enkelhets skull.
« Senast ändrad: 12 jan-15 kl 15:00 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser