Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför tar ruvhönan äggen från en annan ruvhöna?  (läst 997 gånger)

klarafina

• Hälsingland
Varför tar ruvhönan äggen från en annan ruvhöna?
« skrivet: 19 aug-14 kl 19:39 »
Jag har 2 st hönor som vill ruva, de har jag flyttat till en eget rum, eftersom jag har opraktiskt små i vanliga hönshuset. (Litet för 5 höns) I dag när jag kom hem från jobbet hade den höna som ruvat längst typ 10-12 dagar lämnat sina ägg och kört bort den andra hönan och lagt sig på hennes ägg, hon hade börjat ruvat i fredags. Äggen i det redet var helt kalla så jag kolla dem och såg att inget rörde sig längre, men jag upptäckte också att jag hade missat att 2 st av de 7 äggen inte var lika utvecklade som de övriga, jag märkte att det luktade surt ur de ägg med foster som inte var så utvecklade, kan det vara så att hönan kände på lukten att de var döda och därför tog hon den andra hönans ägg, eller? De övriga 5 äggen hade ju foster som var större och luktade inte surt. När jag flyttade in höna nr 2 som börjat ruva förra veckan trodde jag att det var bra med sällskap, men är det för att höna nr 1 är äldre  som hon visar att hon är högst i rang och tar den andra hönans ägg. Höna nr 2 satt på en pinne utanför. Eftersom hon är så sur och bara hackar när jag kommer nära fick höna 1 behålla äggen (de är köpta eftersom jag inte har nån tupp ;) Är det alldeles tokigt att en ruvhöna får ligga i ett annat rum, hon verkar ju trivas med det, nu ångrar jag att jag flyttade in den andra hönan, men kan inte ändra på det. ??? :-\

annepanna

• Västergötland
SV: Varför tar ruvhönan äggen från en annan ruvhöna?
« Svar #1 skrivet: 25 aug-14 kl 10:08 »
Min erfarenhet är att hönor ofta får för sig att det andra redet är bättre, att andra ägg är bättre osv. Innan jag hade lärt mig att hägna in och göra egna fållor till hönorna var det mycket kiv och bytande.
Ett tag hade jag fem stycken som ville ruva. Då byggde jag barrikader varje dag, kändes det som. Kompostnät och buntband kör jag med. Lätt att bygga med och lätt att plocka bort.
Inte nog med att äggen blir kalla om hönan körs bort. Äggen kan dessutom bli söndertrampade när de kivas om utrymmet eller som när ett par hemma hos mig fick för sig att ligga i samma rede.
Det är mycket som kan gå fel och man kan inte kunna allt från början. Det är tråkigt när köpta ägg blir förstörda (ja egna med förstås)och man får glädjas när det lyckas.
I år har jag köpt avelsägg vid tre tillfällen och det har resulterat i 1! kyckling. Mina egna hönor har producerat 7 kycklingar. Jag kan ha fel men det känns som om att ägg helst ska hanteras så lite som möjligt om man ska bibehålla livskraften i dem.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

klarafina

• Hälsingland
Ja, nu har äntligen några ägg kläckts under tjuvhönan, igår 3 svarta dunbollar och nu i morse satt en liten grå också i redet när jag lyfte på hönan, det är fortfarande 6 ägg som inte kläckts ska jag bara avvakta eller? Är det ok att hönan ligger på dem med sina 4 dunbollar ::) verkar ju helt naturligt, men sen har jag ju läst här i forumet att hon ska lämna äggen när det är dags för kläckning??? Jag förstår inte riktigt ??? ??? Verkar ju naturligt att hon är där, hur länge ska jag vänta innan jag plockar bort okläckta ägg? Idag är det 21 dagar för dessa ägg så jag tror att de ska komma idag, men om inte ska man låta dem vara en dag till? Blir det konstigt för de kycklingar som föddes i förrgår, får inte dom den hjälp dom behöver av mamman, tänker på det här med mat. Jag gav dem kokt äggula nyss, men de verkade inte fatta att de skulle äta. Känns som jag måste lita på hönan att hon visar dem hur man äter. Eller hur??

annepanna

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 05 sep-14 kl 07:10 »
Grattis! Underbart roligt med kycklingar! Hönan brukar ligga kvar något dygn med kycklingarna. De behöver inte mat med en gång. De klarar sig något dygn sedan visar hönan var maten finns och hur man äter. Hönorna verkar veta när det är dags att gå av äggen. Eller rättare sagt: när det är dags att visa kycklingarna var maten finns.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

klarafina

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 05 sep-14 kl 08:01 »
Ja det stämmer för nyss när jag var ut och titta satte jag fatet med äggulan närmare hönan så hon når den och hon började ta äggula och skrocka så att de äldsta kycklingarna kom fram och hon "matade" dem, knackade i fatet och delade bitar åt dem och "pratade" med dem. Sååå gulliga, jag förstår nu att man kan helt underbart förtjust i att ha höns, först tänkte jag bara ha dem för att få ägg, men ju mer man lär känna dem ju roligare blir det. Sotis som hönan heter är alldeles underbar, hon låter mig ta i kycklingarna och accepterar mig som en "partner"  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 3 användare
Lycanthropy, ärt, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser