Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammal tvåskärig plog, något att ha?  (läst 6460 gånger)

krikav

• Hälsingland
Gammal tvåskärig plog, något att ha?
« skrivet: 13 jul-14 kl 23:28 »
Är denna plog något att ha?

Tvåskärig.. Kanske kan vara något för min mf35:a?
Det är en granne som vill bli fri den, funderar lite på vad man ska bjuda.

Rubensgården

• Gäst
SV: Gammal tvåskärig plog, något att ha?
« Svar #1 skrivet: 14 jul-14 kl 06:28 »
Max en tusenlapp tycker jag. Den borde funka till traktorn. Kolla så skär och allt är i bra skick och att skivorna snurrar.

Ex.

• -
« Svar #2 skrivet: 14 jul-14 kl 08:46 »
Skrotvärdet.. dvs ca 200 kr.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 jul-14 kl 08:49 »
Inte en över en femhundring i vart fall .

Xoot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 jul-14 kl 10:25 »
Såna brukar jag sälja ibland när jag kommer över ett par stycken.
500kr-2.500kr ungefär oavsett om skivorna snurrar.

Viktigast är att inget är genomrostat och att typskylten sitter kvar. :)
Bäst kundkrets finnes på veteran-dagar.

TW

• Finland
« Svar #5 skrivet: 15 jul-14 kl 14:55 »
Den där ser ut att vara en Överum Sesam Junior. Jag har en sådan. Två personer har försökt köpa den av mig vid olika tillfällen. De har bjudit kring 150 euro (1300kr) som första bud men det är troligt att jag hade kunnat få litet mer för den. Den är inte till salu. Min är i gott skick och i sämre skick är de givetvis billigare. Den mest avgörande faktorn för priset är om billarna är nötta och om vändskivorna är fria från gravrost. Nötta billar går att byta eller svetsa på men det kan vara svårt att hitta nya billar som passar i dagens läge om man inte kan smida dem själv.
Jag köpte min på auktion för 30 euro (260 kr) men det låga priset berodde väl mest på att auktionen hölls utomhus i hällregn och plogen såldes aldra sist när nästan alla hade farit hem.

Överum Sesam Junior var känd för att vara en bra modell och är mycket populär bland folk som tävlingsplöjer eller uppvisningsplöjer med veterantraktorer.

Om den har 22 mm lyftarmstappar passar den perfekt för din MF 35. Om den har 32 mm lyftarmstappar går den sannolikt att bygga om. Stödhjulet behövs inte eftersom MF35 har dragkraftsreglering på lyften. Det kan du ta bort om du vill men ta vara på alla delar och se till att de inte blir borttappade. Det kan komma väl till pass om någon vill använda plogen efter en annan traktor någon gång.
« Senast ändrad: 15 jul-14 kl 15:03 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser