Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inledande brunt vatten ur pumpen - lösning?  (läst 2216 gånger)

mne

• Skåne
Inledande brunt vatten ur pumpen - lösning?
« skrivet: 30 jun-14 kl 22:22 »
Hej

Har installerat min handpump på den grävda brunnen och den fungerar till belåtenhet, med undantaget att de första pumptagen alltid levererar brunfärgat vatten. Röret går ganska långt ned i brunnen och min gissning är att det första suget när det uppstått vakuum är ganska kraftigt och drar med sig grus/sand el dyl från botten av brunnen. Att korta röret känns som ett dåligt alternativ, dels eftersom det kräver svetsning, dels eftersom vattnet oftast inte står så högt i brunnen så röret bör inte sitta mycket högre upp än vad det gör. Kanske skulle en kortning inte ens avhjälpa problemet. Funderasr istället på om det skulle kunnavara idé att tömma brunnen helt, gräva bort lite grus och slam och eventuellt täcka botten med något? Nån som vet?
Tack!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Inledande brunt vatten ur pumpen - lösning?
« Svar #1 skrivet: 30 jun-14 kl 22:54 »
Och det är inte så att det bruna i vattnet är rost?

Om du häller upp det bruna vattnet i en flaska och låter den stå orörd länge (några dagar eller en vecka), blir det en brun fällning och klart vatten ovanför eller fortsätter vattnet vara homogent brunt?

Fastnar det bruna på en magnet?

mne

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 30 jun-14 kl 23:00 »
Och det är inte så att det bruna i vattnet är rost?

Om du häller upp det bruna vattnet i en flaska och låter den stå orörd länge (några dagar eller en vecka), blir det en brun fällning och klart vatten ovanför eller fortsätter vattnet vara homogent brunt?

Fastnar det bruna på en magnet?

Jag tvivlar på att det är rost då rören är helt nya. Och vore det inte märkligt om det kom rostvatten varje gång jag använde pumpen?

Resten av frågorna kan jag inte svara på än, men jag ska testa och så får jag återkomma.

Notera att det alltså bara är vid de två-tre första tagen det kommer brunt vatten, därefter är det färglöst. När jag tagit med hink tidigare har det inte varit brunt.

Tack för hjälpen!

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 jul-14 kl 01:00 »
Pumpen är väl i obehandlat järn på insidan och tömmer sig mellan gångerna, så luft kommer till?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 01 jul-14 kl 08:27 »
Låter som rost tycker jag med.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 jul-14 kl 18:12 »
Låter som rost tycker jag med.

Ja. Det är flera år sedan jag använde morsans, men jag har något minne av att man slog ut första spannen.

mne

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 01 jul-14 kl 23:21 »
Där ser man... Inget att göra åt saken med andra ord?

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 jul-14 kl 23:58 »
Där ser man... Inget att göra åt saken med andra ord?

Hönsen, pärerna, eller rosorna behöver väl också en spann vatten?

mne

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 02 jul-14 kl 22:35 »
Hönsen, pärerna, eller rosorna behöver väl också en spann vatten?

Nja, brunnen ligger en bit men visst, det är ju inget stort problem detta. Tack för infon!

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 2 användare
peterm, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser