Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ett Enkelt Isolerat hönshus?  (läst 8956 gånger)

thule_66

• Uppland
Ett Enkelt Isolerat hönshus?
« skrivet: 15 jun-14 kl 14:52 »
Hej!

Har tänktatt skaffa tre-fyra höns till gården. Vi har letat och letat efter en ritning eller skiss på ett isolerat hönshus men hittar inget.

Vi kommer ha hönshuset i en gammal vedbod, tänkte bara bygga en 4 kantig låda (typ) och sätta innanför väggen och ta hål så de kan gå ut.

Vi letar efter sketch på främst hur man bygger insidan med pinnar och reden men kanske även någon skiss p ett isolerat hönshus?

Bygga kan jag men tyvärr inget om höns.

Tacksam för svar!

Klockarbostället

• Uppland
SV: Ett Enkelt Isolerat hönshus?
« Svar #1 skrivet: 15 jun-14 kl 18:08 »
Hej!

Här får du några tips enligt mina egna erfarenheter. Finns säkert lika många åsikter som hönsägare.
När du nu ändå ska bygga en ny låda/ hönshus, så undvik så långt det går konstruktioner som ger utrymmen för möss och råttor att bo i. Bygg dragfria väggar och tak med panel eller skivor utan isolering. Golvet är att föredra om det är gjutet, men det beror ju lite på förutsättningarna i vedboden.
Försök att få in dagsljus till hönsen, ev. får man komplettera med elektriskt ljus.
Själv är jag med i genbank och har Hedemora-ras och jag bor i mälardalen. Den här milda vintern har hönsen inte haft någon uppvärmning i hönshuset. Minsta temperaturen i hönshuset har varit -10'C.  Vid behov kan man ha en värmelampa vid sittpinnarna. Vattnet har hållits frostfritt med en värmeplatta under vattenautomaten.
Bygg värpreden som går att ta loss från väggen. Dels för att lättare kunna rengöra vid behov eller för att ställa ner på golvet när det har kläckts kycklingar.
Jag har sittpinnarna monterade som trappsteg i en förskjutning på 30cm i både höjd och sidled.
Finns mycket bra att läsa på kackel.se, kolla även artiklar ur hanegället på den hemsidan.
Lycka till och fråga gärna om det är något mera du villha tips om.
Mvh/ Andreas

thule_66

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 15 jun-14 kl 20:36 »
Hej!

tack för svar!

Jag tänkte byffa hönslådan med OSB och trekantslist i hörnen så den blir helt skarvfri och tät, Sedan penla aquastop som man har i badrum och sedan så målas den vit invändigt. Utvändigt isoleras den med 45cm gullfiber och även där görs helt tät.
Vi har tänkt ha 3-5 höns. kanske en blanda dvärg och stora. Hur stort bör jag bygga?

längd 2m bredd 1m och höjd?

Vart placerar man ventilationen?

Hur bygger jag ett rede bäst i lådan?

Dom har möjlighet att när dom vill gå fritt ute.

Klockarbostället

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 15 jun-14 kl 21:30 »
Hej!
Dom reden som jag har fanns i hönshuset när vi köpte det. Det är gjort för en stor hönsras och är ca 40x40x40cm byggda i plywood. Annars klarar sig mina hönor med reden som är ca 30x30x30. Häng upp redena på krokar eller något liknande så dom kan tas ner. Nederkanten på redena är på ca 80cm höjd, blir inte höjden bra så är det ju lätt att justera krokarna.
Tänkte skriva att du bör ha sån höjd på lådan att du själv kan stå i den utan problem, men tänkte sen att kanske har tänkt att ha någon sorts lock på lådan så du kan göra allt utifrån? Den typen av höjd på hönshus har jag ingen erfarenhet av. Men finns butiker på nätet som kanske har angivna mått på höjd.
Lanthönsklubben rekommenderar max två hönor per m2, jag tycker inte man ska ha mindre golvyta än så, och då har du ju plats för fyra höns. Men med tiden så kanske du vill se om det kan bli några kycklingar, och då skulle åtminstone jag vilja ha dubbelt så stor golvyta så det går att dela av med mat och vatten till kycklingar och hönsmamma.
Ventilation har jag ingen erfarenhet av. Mitt hönshus är byggt med bara diffusionsöppna material och självdrag genom fönster, hönslucka och dörr. Golvet är 2x4m, 2m till tak. Skulle jag sätta in ventilation idag skulle jag sätta en ventil nära golvet i hörnet under sittpinnarna, och den andra i taket i motsatt hörn med reglerbara spjäll på båda. Men det är bara en gissning från min sida.

thule_66

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 15 jun-14 kl 22:18 »
Återigen tack! verkar dock krånglig att bygga en "hönslåda"

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 3 användare (1 dolda)
långfot, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser