Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ersätta balatarem/flatrem  (läst 5535 gånger)

Landet

• Västerbotten
Ersätta balatarem/flatrem
« skrivet: 30 maj-14 kl 21:40 »
Är det någon här som kan förklara anledningen till att man har så lång rem mellan motor och maskin på gamla jordbruksmaskiner?  Kan förstå om det inte går rent fysiskt att ha dom närmre varandra men jag har sett spånhyvlar där motorn står cirka fyra meter från hyveln. Fyller det någon funktion? Skulle man kunna byta ut flatremmen mot en eller flera lite slappa kilremmar (så att man kan ha motorn närmre)? Man vill ju att det ska kunna slira.

Spånhyvel - Kördag 21/7 2012 Störlinge Lantbruks & Motormuseum

Hans Andersson

• -
SV: Ersätta balatarem/flatrem
« Svar #1 skrivet: 30 maj-14 kl 21:47 »
Dels fanns ju inte kilremmar på den tiden, och dels hade man ofta nån brandfarlig drivkälla, så det var nog skönt att kunna ställa t.ex en ångmaskin en bit ifrån där man tröskade torr säd/halm..
Sen varför man ställer motorn 4 meter från en spånhyvel kan man ju fråga sig..men det kanske bara fanns 1-2 remmar på gården.  Här hade vi bara en, som flyttades runt mellan maskinerna.

Halte

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 maj-14 kl 21:49 »
I fallen få det rör sig om en bendin-/diesel-motor så är det nog av arbetsmiljöskäl de står då långt bort som möjligt

Landet

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 30 maj-14 kl 21:58 »
Jo jag är helt med på erat resonemang. Men än idag när de drivs med en elmotor är motorn fyra meter från hyvlen, Kanske för att det är enklast så och att man kan använda samma rem till annat. Finns det någon nackdel att ha en kort rem? Kan ni hjälpa mej med idéer till en alternativ drivning, har en spånhyvel jag ska få fart på och den har inte motor eller rem. Känns smidigare med t ex kilrem om det fungerar.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 30 maj-14 kl 22:34 »
Om man har mycket stor utväxling (stor skillnad i diameter mellan remskivorna) så kommer remmen att få, som man säger, dålig omslutning på den mindre skivan, dvs att den ligger an mot en ganska liten del av skivans omkrets. Och då är det lätt hänt att den slirar. Men om båda remskivorna är ungefär lika stora så är det inget större problem att ha en kortare rem.

Jag kan också tänka mig att om man har en pulserande kraftkälla (t ex en encylindrig tändkulemotor) så kan en lång rem hjälpa till att jämna ut rycken som man annars får för varje kolvslag.

Ytterligare ett skäl till att man traditionellt använder långa remmar och stora centrumavstånd kan vara att en hel del plattremsdrivna maskiner egentligen är tänkta att drivas från en transmissionsaxel i taket. Och den hamnar ju ofta på omkring 3 meters höjd i en gammaldags verkstadslokal.

Om det är rejäl godstjocklek i plattremskivan så kan man svarva ett kilremsspår i den. Skivan går såklart att använda för plattrem ändå.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 30 maj-14 kl 23:17 »
Jag vill ha en spånhyvel...

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 31 maj-14 kl 06:40 »
Jag har några teorier till:
1: Remmens vikt hjälper till med att skapa friktion och kanske lite svängmassa.
2: Kanske hade man samma (bara en) rem till många maskiner. Då behöver man kunna vänd rotationsriktning genom att tvinna remmen ett halvt varv mellan drivkälla och redskap.
3: En lång rem får bra kylning.

Det är den typen av tankar jag har innan jag ändrar en konstruktion. Det finns ofta en anledning.

På många excenterpressar och stenkrossar finns inga kilremsspår på det stora svänghjulet utan remmarna får nog med friktion ändå. Fungerar nog bara på riktigt stora hjul.
/Jan

Landet

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 31 maj-14 kl 09:51 »
Tack för bra svar! Jo jag förstår att det finns en anledning till att de ser ut som de gör, men som tidigare postare påpekat så hade de inte så många alternativ, nu måste jag ordna drift på den och tänkte ha den inomhus, att ha ursprunglig drift kräver onödigt mycke utrymme så en kompaktare/modernare lösning hade varit intressant(om de går).

Halte

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 31 maj-14 kl 10:09 »
Du har ingen bild på spånhyveln? Lättare att komma med möjliga ändringsförslag då

Landet

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 31 maj-14 kl 12:38 »
Kan ordna bild men den är väldigt lik den i Youtube-klippet i första posten.

Halte

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 31 maj-14 kl 13:49 »
Ok.
Missade det, syntes inte i telefonen. Men nu såg jag det. Det där borde ju gå att byta ut mot lite vad som helst bara man får ungefär samma varvtal på axeln.

Räkna ut ungefär hur många varv/minut axeln snurrar i vid optimal gång och sedan får man väl utifrån det ersätta flatremskivan med en kilremskiva och bygga ett fäste till en elmotor.
Antar att man måste ta hänsyn till styrka i motorn också så man inte får en för klen elmotor

Che Guevara

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 31 maj-14 kl 17:14 »
Sträckta kil rep är ju bättre flat rem  problemet är att ha rätt varvtal på axen till hyveln med elmotor.

Landet

• Västerbotten
« Svar #12 skrivet: 31 maj-14 kl 20:29 »
Nja tror inte det är något problem att få till rätt varvtal med en elmotor. Frågan är om det är lönt att bygga om den rent ekonomiskt eller om man ska använda sej av en kort flat/balatarem. En annan sak man måste ordna om man konverterar till kilrem är motorskydd så den bryter om/när man kör fast samt någon mjukstart om man inte ska hjälpa till manuellt när man startar den.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #13 skrivet: 31 maj-14 kl 22:01 »
Motorskydd krävs under alla förhållanden om det är frågan om en trefasmotor, det spelar ingen roll om maskinen som drivs av motorn är gjord så att den aldrig kan fastna. En trefasmotor utan motorskydd kan brännas sönder t ex om en fas blir strömlös för att en säkring har gått.

Om lasten är så tung att en trefasmotor har svårt att dra igång den utan att säkringarna går så har man ingen större nytta av en mjukstart, då finns det risk att den inte orkar igång alls. Mjukstart har man för att dämpa strömstöten i det allra första startögonblicket.
Vad har du för motoreffekt och vad har du för säkringar (märkström, propp eller automatsäkring)?

TW

• Finland
« Svar #14 skrivet: 07 jun-14 kl 21:55 »
I min extremt utförliga flatremshandbok står det en massa skrivet om minimiavstånd mellan axlar vid flatremsdrift. Principen tycks vara att man medvetet försökte undvika korta remmar vid flatremsdrift. Om du är intresserad kan jag ju se vad de rekommenderar som minimiaxelavstånd för din maskin.

Det verkar som om den långa remmen var litet elastisk och därmed spände mot skivorna bättre. Dessutom fungerar vikten av en lång vågrät flatrem som remspännare.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Erik Gunnar

• -
« Svar #15 skrivet: 10 jun-14 kl 07:48 »
Vet inte helt varför men har noterat att remmarna så gott som alltid ligger vridna ett halv varv så att de ser ut som en 8:a. Och det är ju bra då remmen ligger mot hjulet i en större vinkel och att då remmen står på högkant fladdrar mycket mindre mellan axlarna
/Erik

Rubensgården

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 24 jun-14 kl 21:13 »
Man får också mer anliggningsyta och belastar axellager mindre. En sak att överväga om man konverterar till kilremsdrift.

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser