Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nya spännande sorter (sparrisbroccoli)  (läst 5470 gånger)

Mitt i Planeten

• Gäst
Nya spännande sorter (sparrisbroccoli)
« skrivet: 27 mar-14 kl 18:52 »
Fick med en leverans hem idag med fröer som skall provodlas, flera sorters Grönkål, Bryssel, Broccoli och Sparrisbroccoli. Detta är en 1/3 av den Engelska leveransen.

kurt

SV: Nya spännande sorter (sparrisbroccoli)
« Svar #1 skrivet: 28 mar-14 kl 04:00 »
Sparrisbroccoli är ju inget nytt, den har bara fått ett nytt svenskt namn så att den skall se ny ut

Mitt i Planeten

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 mar-14 kl 05:14 »
Det nya är smakerna och produktiviteten, att odla lika mycket fast bättre på halva gamla odlingsytan och få bättre grönsaker.
Brysselkålen såg jag och smakade i södra England i höstas och efter det vill man bara provodla några bänkar hemma. Plantorna blir som på bilden, fullt med brysselkål hela vägen på höga plantor som klarar av att stå långt in på hösten.

Mitt i Planeten

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 mar-14 kl 13:21 »
Nu tar man det säkra före det osäkra och laddar upp inomhus också i rumsvärme.

Nya brätten med planteringar i helgen.

8 x QPD 104 = 832 plugg!

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 mar-14 kl 13:34 »
Nu tar man det säkra före det osäkra och laddar upp inomhus också i rumsvärme.

Ja det är väl säkrast att de förblir inne ett bra tag framåt, eftersom de ju knappast är framtagna på våra breddgrader.

Mitt i Planeten

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 mar-14 kl 13:42 »
Breddgraden är väl inget problem, jag passerar ofta 60'e breddgraden.

Min temp för grodd är på känsligaste är 13 grader. Det blir förhoppningsvis 13 grader här också om några veckor.

Det handlar mera om timing, att sätta i rätt tid och ha dem lagom länge inne innan de planteras om i kruka och sedan ute i upphöjda bäddar.

Mitt i Planeten

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 29 mar-14 kl 17:29 »
Tillblandning av planteringsjord.

P-Jord, Såjord, Perlite mm.

Mitt i Planeten

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 29 mar-14 kl 17:31 »
Mät upp rätt proportioner och blanda för hand i en skottkärra.

Mitt i Planeten

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 29 mar-14 kl 17:33 »
Fyll på pluggbrättena och tryck till med alla fingrar i en 8-rad och packa lite.

Fyll sedan på mera blandning och borsta av.

Mitt i Planeten

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 29 mar-14 kl 17:35 »
Blandningen räcker precis till 8 st pluggbrätten med 104 plugg.

Lägg en bevattningsmatta mellan pluggbrättet och underlägget.

Mitt i Planeten

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 29 mar-14 kl 17:37 »
Brättena klara för sådd!

Mitt i Planeten

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 05 apr-14 kl 17:49 »
Nu inviger vi snart utomhussäsongen 2014!

Att sätta olika löksorter från frö verkar inte lika meningsfullt som att sätta fin sättlök.

De hamnar i torvkrukor ca 2-3 veckor inne så att man ser knoppen, sedan sätter jag ut hela torvkakan.

Det är 7 olika löksorter varav tre är charlottensorter.

Mitt i Planeten

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 06 apr-14 kl 09:54 »
Idag sätter vi 6 olika sorters Brysselkål i plugg inomhus. Har 3 st LED trädgårdslampor 90W från trädgårdsteknik och kommer att få bättre ljus än från lysrören.

Lite frö i en stor påse, men jag räknar med 10 kg brysselkål totalt om allt blir fullvuxna plantor. Här finns så många som är sugna på Bryssel.
Senast idag schasade jag iväg 3 st rådjur som kollade om det fanns något ätbart på tomten.

Mitt i Planeten

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 06 apr-14 kl 10:34 »
Bevattning med en PET-flaska med pip typ vattenkanna för mild bevattning. Varje brätte får 2 x 0.5L vatten åt gången.

kurt

« Svar #14 skrivet: 06 apr-14 kl 10:55 »
Nu inviger vi snart utomhussäsongen 2014!

Att sätta olika löksorter från frö verkar inte lika meningsfullt som att sätta fin sättlök.

De hamnar i torvkrukor ca 2-3 veckor inne så att man ser knoppen, sedan sätter jag ut hela torvkakan.

Det är 7 olika löksorter varav tre är charlottensorter.

Ungefär 5% av löksorterna finns tillgängliga i form av sättlökar, medan 95% endast finns tillgängliga som frön, därför kan det vara meningsfullt att välja frö!

Mitt i Planeten

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 06 apr-14 kl 11:50 »
Gul lök för mig är gul lök, därför tar jag sättlök i form av gul lök, två sorter, rödlök, silverlök och några charlotten. Så varför krångla till det med lök när det finns sättlök som tar sig mycket bättre.

En påse sättlök kostar 20 sek och räcker till hela mitt behov i trädgårdslandet.

kurt

« Svar #16 skrivet: 06 apr-14 kl 13:49 »
Precis som för potatis, så finns det sorter av gul lök som odlas för tidig konsumtion, medan andra har egenskaper som gör att de passar för lång lagring. Sedan finns det en massa olika smakvarianter, mera söta milda eller mera skarpa lökar.

Sedan finns det naturligtvis steklökar, jättelökar, silverlök, syltlök,

Lök är som tomater, man kan välja att sort genom att så själv, eller att köpa färdiga plantor, men då minskar man plötsligt utbudet kraftigt.

Mitt i Planeten

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 06 apr-14 kl 14:27 »
Ja, säkert! Men som jag sa, utbudet ang sättlöken passar mig perfekt!

Ett snorkigt paket Hot Lemmon Pepper, säker 1 sek / frö, något snålt i förpackningen även om det räcker för mig.

Jag odlar inte mera chili pga det blev så mycket förra året som vi inte konsumerat än.

Har satt ca 1.200 plugg i de nya odlingsbrättena idag och 360 torvkrukor. Tycker jag har lika mycket fröpåsar kvar som när jag började. Det kommer fler år ...

Mitt i Planeten

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 06 apr-14 kl 14:34 »
Sedan finns förstås sättpotatis, sättlökar och annat som skall sättas så fort vädret tillåter om några veckor kanske.

Varje pluggbrätte har ett underlägga med matta, där har jag pytsat i 2 liter vatten och 1 liter med den tunna mjuka blomstrilen.

Runt Påsk kan man nog flytta ut allt i växthuset.

Mitt i Planeten

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 09 apr-14 kl 18:59 »
Dagens nya kap! men det får vänta tills nästa år, det finns inte plats än.

Dela detta:

* Inloggade just nu

641 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser