Absolut bra med felanalys och konstruktiv kritik! Det blir onekligen ett sjujäkla snurr på de delar av växellådan som normalt är närmast motorn. De koniska kugghjulen i en differential är så vitt jag sett i stort sett alltid glidlagrade och normalt blir där inga snabba rörelser annat än kortvarigt. Vad som händer om diffen tvingas snurra kontinuerligt och hantera kanske 10-30 hästkrafter är rena gissningar men det skulle förvåna mig om det är hållbart i längden. Mer orolig för plötsliga haverier där metallflisorna sprutar är jag faktiskt för växellådans lager på ingående axel t.ex. Tror kulor och rullar har sämre förutsättningar att klara höga hastigheter långvarigt.
Det kan också bli så att smörjningen strejkar när kugghjulen snurrar superfort och då ligger extradiffen närmast svänghjulet extra risigt till. Den tänkte jag för övrigt spärra med svets så att den fungerar som en ren vinkelväxel. Absolut hemskast kan det kanske bli för pinjonglagringen på extradiffen som inte bara ska bära axialbelastningen av ett kanske 50 kg tungt svänghjul, utan även stå ut med brytkrafterna som uppstår ur gyroverkan mot bilens rörelser. Horisontellt placerat svänghjul borde dock lindra dessa krafter ganska väsentligt, samt även minska risken för ett vilt skenande svänghjul i trafiken...
Av säkerhetsskäl bör svänghjulet utöver vertikal axel ha slätast möjliga yta, sakna utstickande detaljer och helst inte heller ha några ekrar eller andra håligheter som kan riva omkring ifall det kommer löst med ett brak. Något slags uppfångande bur eller låda kan vara klokt. Absolut hemskast vore nog om svänghjulet exploderar! Därför bör man kanske undvika gjutgods, eller åtminstone inte svetsa eller borra i det. Skivstångsvikter antar jag brukar vara av svarvat gjutgods och kan därför vara en risk.
50 kg slät stålskiva som spinner i 10.000 rpm är nog ingen större katastrof om den fångas upp i en bur och spinner den horisontellt far den nog inte iväg så galet i trafiken heller. Om den däremot klyvs i två eller flera halvor kan det bli helt förödande. Ärligt talat är detta något som skrämmer mig, för jag känner mycket väl till vilka krafter ett svänghjul kan lagra. Fel- och riskanalys är mycket relevant inför ett eventuellt fullskaleexperiment. Så mycket matematisk grund har jag inte heller, tänker mest att massan vid ett svänghjuls "radiella tyngdpunkt" borde bära exakt lika mycket energi som samma massa i samma hastighet vid en rätlinjig rörelse. Om man vill dubbla bilens rörelseenergi (för att ungefär halvera accelerations- och rullningscyklerna) med ett svänghjul som väger en tiondel av bilen borde det snurra med en tiofaldig tangentiell hastighet.
80kg svänghjul till 800 kg bil i 80 km/h innebär 800 km/h rotationshastighet. Om svänghjulet har sin radiella tyngdpunkt ca 20 cm ut från centrum kommer hastigheten där bli 2 x 0,2 x 3,14 = 1,25m omkrets. (alltså fortfarande en god bit in från svänghjulets ytterkant)
800 km/h / 1,25 = 640 rps x 60 = aj, hoppsan... 38.000 rpm! Ett jämntjockt svänghjul har kanske sin radiella tyngdpunkt 2/3 ut från centrum?
I så fall blir ytterdiametern 50-60 cm vilket ger en periferihastighet på ca 1000 km/h... oj! Har jag räknat helt fel någonstans?
SHITPÅMMFRITT!

Tror inte jag bygger denna djävulsmaskin!
Om det över huvud taget håller ihop länge nog att få upp den hastigheten på svänghjulet kan det bara inte sluta i annat än katastrof. Åtminstone inte utan inblandning av mer exakt matematik, ingenjörskonst och materiallära. Det vore förstås spännande att bygga den för radiostyrning i någon avlyst grusgrop bara för att se HUR det havererar, men någon DIY-lösning på energilagringen är det INTE.
Även om det finns otäcka krafter i elektrokemiska batterier känns t.o.m. de explosiva lithiumvarianterna betydligt säkrare för amatörmässig DIY. Med tanke på vad det kostar med 20 kW elmotor/generator och tillhörande kraftelektronik och ackumulator är det mycket mer vedbodmässigt att koppla in en extra förbränningsmotor i bilen och välja den så att den bara aningen överskrider behovet vid marschfart på plan mark.
Skönt på något vis att ha lyckats avliva en galen idé innan tid lagts på att bygga domedagsmaskinen!