Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekonomiskt att odla under lysrör?  (läst 11322 gånger)

lichiplommon

• Hälsingland
SV: Ekonomiskt att odla under lysrör?
« Svar #20 skrivet: 26 feb-14 kl 16:32 »
Är det ekonomiskt att odla under lysrör?

Om man räknar hur mycket energi stoppar jag in och hur mycket får jag ut i form av växter/växtmaterial är svaret troligen nej.

Om man räknar vad kostar det att köpa alla tomat, selleri, basilika, pense, paprika, purjo växter osv. då blir i alla fall hos mig många kronor jämfört med vad jag betalar i extra el för lampan, frön osv.
Då blir svaret nog ja, det är ekonomiskt. Jag menar när man drar upp växter kan ju odla lite ruccola, basilika mm vid sidan av. Så....... 

Magnus24

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 26 feb-14 kl 16:58 »
En mycket stor del av energin från belysningen kommer ju bli värmeenergi. Har man sin odling inomhus så kommer denna energi boendets uppvärming till godo och måste också tas med i beräkningarna. Svinnet blir alltså då inte så stort och lönsamheten desto större.

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #22 skrivet: 26 feb-14 kl 18:22 »
En mycket stor del av energin från belysningen kommer ju bli värmeenergi. Har man sin odling inomhus så kommer denna energi boendets uppvärming till godo och måste också tas med i beräkningarna. Svinnet blir alltså då inte så stort och lönsamheten desto större.

Samtidigt skall du på  kostnadssidan ta upp avskrivningar för utrymmen eller dess hyra. Det är ju inte bara elen som räknas. Om vi nu ska jämföra priser i slutändan.

Richard

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 26 feb-14 kl 19:00 »

Du går vinst, både ekonomiskt och miljömässigt, på att använda växtlampan året om ifall det innebär att du kan hålla dig med egna grönsaker tack vare den. Dessutom innebär förbrukningsbytet från fossilt till el att du minskar dina CO2-utsläpp med ca 115 kilo på kuppen eftersom elen i Sverige primärt kommer från vatten- och kärnkraft, vilka båda är (så gott som) koldioxidneutrala.

Jag bara jämförde grönsaker med prydnadsväxter.
Kärnkraft är inte alls (så gott som)CO2 neutral. Många ton material måste flyttas för att få en liten bit uranium.Vi kan lika bra odla sockerbetor på alla golfbanor i Sverige(ca 500 st alltså minst 13000 ha(inclusief parkering,klubbhus,osv)) producera bio etanol eller energiskog,nu vi pratar om co2 neutral,då kan vi iaf utan att tjata använda en liten ljusrör för våra grönsaker.

MissT

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 26 feb-14 kl 20:03 »
Intressant tråd. För några år sedan läste jag om att det kanske skulle gå att leda ner dagsljus till källare med hjälp av optiska fibrer. Hoppas det kan bli så i framtiden så slipper man lysrör.  :-[

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #25 skrivet: 26 feb-14 kl 23:05 »
Kärnkraft är inte alls (så gott som)CO2 neutral.

Jodå. Inklusive brytningen räknar man med ungefär 2.8 gram CO2 per kWh energi ut för kärnkraft, det ska jämföras med ca 800 gram CO2 per kWh för kol. En rätt enorm skillnad.

Om vi dessutom reviderar vissa politiska beslut och börjar tillåta upparbetning så kan samma uran köras upp till 6 går genom en reaktor innan det är helt förbrukat, och det är med dagens teknik. Med bättre teknik kan man utvinna ännu mer energi ur det vi idag kallar "avfall".

Intressant tråd. För några år sedan läste jag om att det kanske skulle gå att leda ner dagsljus till källare med hjälp av optiska fibrer. Hoppas det kan bli så i framtiden så slipper man lysrör.  :-[

Det funkar alldeles utmärkt men dock givetvis bara på dagen. I källaren har vi själva bara en glödlampa, den är tänd så lite (max 5 minuter i månaden) att de ökade resurserna som krävs för tillverkning av lysrören inte lönar sig...

Men har man en inredd källare vill man säkert vara där oftare, men då kanske man vill ha ljus där även efter att solen gått ner?
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

MissT

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 26 feb-14 kl 23:15 »
Jag menar att man kunde odla i källaren och slippa lysrör. Då kanske det räcker med dagsljuset. Ev. några timmar med lysrör

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #27 skrivet: 26 feb-14 kl 23:24 »
Då går man nog över ån efter vatten ;)

Richard

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 27 feb-14 kl 07:42 »
Jodå. Inklusive brytningen räknar man med ungefär 2.8 gram CO2 per kWh energi ut för kärnkraft, det ska jämföras med ca 800 gram CO2 per kWh för kol. En rätt enorm skillnad.

Jag har läst 5 gr/kwh(säkerhet inte ens medräknat),och jämför det inte med kol medan du skrev tidigare:
Citera
eftersom elen i Sverige primärt kommer från vatten- och kärnkraft
men det börja sporra ur nu,det handlar om ljusrör och grönsaker.
Jag tycker att det är ekonomiskt försvarbar (även klimatsmart,plantor tar upp co2)att använda lampor till produktion av mat.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #29 skrivet: 27 feb-14 kl 17:33 »
En annan aspekt är om det är onödig lyxkonsumtion att äta färska bladgrönsaker som odlats under lysrör under vintern? Och det är det nog.

Det finns mycket annat man kunde ätit istället, som hade varit minst lika nyttigt och som klarade sig med naturligt solljus under sommaren. Man kan äta rotfrukter och kål, exempelvis, som man tar upp från sin egen jordkällare. Då är inte alternativet att köra till butiken. Ytterligare en möjlighet är att äta vintersallad som odlas i fönster eller ute under vår och höst i drivbänk.

Men det är i så fall lite som inte är onödig lyxkonsumtion...  :-X

Jag tycker att det gott kan vara rimligt att odla en mindre del under lysrör under vintern, om det är något särskilt man saknar. Exempelvis färsk dill och persilja eller bladsallad. Men att det mesta är annars rotfrukter, lök och kål eller från frysen. Fast jag tycker elen borde vara minst 2-3 ggr dyrare. Den är så billig att vi slösar med den...
« Senast ändrad: 27 feb-14 kl 17:38 av sɹǝpuɐ »

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #30 skrivet: 27 feb-14 kl 18:19 »
Fast jag tycker elen borde vara minst 2-3 ggr dyrare. Den är så billig att vi slösar med den...

Och DÄR dog i princip allt ekonomiskt incitament att försöka fasa över från fossila bränslen till eldrift och Sverige fortsatte glatt att spy ut CO2...
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Richard

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 27 feb-14 kl 18:34 »
En annan aspekt är om det är onödig lyxkonsumtion att äta färska bladgrönsaker som odlats under lysrör under vintern? Och det är det nog.

Du vågar att kallas grönsaker för lyx konsumtion?Lyxkonsumtion är att ha en dator så man kan skriva skit på alterfaceinstashit!
Wake up dude!!!

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #32 skrivet: 27 feb-14 kl 18:51 »
Japp! Jag vågar kalla färska bladgrönsaker från lysrörsodlingar vintertid för lyxkonsumtion!

Jag tycker också att elen borde vara minst 2-3 ggr dyrare och att fossila bränslen borde vara minst 10-20 ggr dyrare. Så jag vill också stärka incitamentet att fasa över från fossila bränslen, men kanske inte så självklart till el alla gånger. Hellre till biobränsle eller fjärrvärme, där det är lämpligt.
« Senast ändrad: 27 feb-14 kl 18:59 av sɹǝpuɐ »

vicky-g

• Västmanland
« Svar #33 skrivet: 27 feb-14 kl 19:02 »
Ärligt talat! Jag blir helt matt.  :o Tänk att mitt lilla expriment skulle röra upp så mycket konstigt. Jag ville ju bara veta om min sallad blir billigare än den man köper i affären.

Pratet om lampor fick mig att börja fundera och jag konstaterade ganska snart att jag förträngt det jag lärt mig om odling under konstljus. Egentligen inte så konstigt eftersom jag aldrig har gjort det utan här brukar allt växa efter bästa förmåga i något fönster... året om.
Konstaterade snabbt att lampan troligen är varmvit och började leta efter en kallvit eller växtlampa. Något som verkar vara i stort sett omöjligt i de affärer jag har tillgång till. När det sedan är så att sockeln är E14 så verkar det bara vara att gå och lägga sig. Dock efter lite sökande hittade jag några firmor på nätet som säljer kallvita lampor, dock blir det attans dyrt med frakten när den ska bäras av ett stycke liten lampa. Inte direkt klimatsmart heller. Vi får se hur det går. Än har växterna inte dött även om en sallatsplanta hänger lite, men det beror nog troligen på klumpiga mig som skadade roten lite vid omplanteringen. Så kan det gå. Får se om den överlever.

vicky-g

• Västmanland
« Svar #34 skrivet: 27 feb-14 kl 19:05 »
Vill du verkligen veta om det är ekonomiskt så ska du skaffa dig en effekt mätare så du ser exakt vad belysningen drar.
Det som står på förpackningen är bara halva sanningen.

Tex denna http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/energimatare/energimatare-p67058

Lite väl mycket överkurs.  ;D Har något liknande någonstans. Men att gräva fram den för det här mini experimentet... nä det orkar jag inte. Köpa en ny? Då blir det en jäkligt dyr sallad.

vicky-g

• Västmanland
« Svar #35 skrivet: 27 feb-14 kl 19:21 »
Vi har inte elektricitet i Sverige till att folk ska producera ljuskrävande grödor hemma. Om du tillverkar din egen så kallat förnyelsebara el är det en sak. Annars skulle jag klassa det som oansvarigt. Ungefär som att köra en stor fet bil för att man har råd. Ät klimatsmart och säsongsanpassat istället!
/Jan

Om vi har brist på el eller inte i Sverige tänker jag inte kommentera eftersom jag faktiskt inte vet, men jag vet att min el kommer från förnyelsebara källor. Eftersom jag bor i lägenhet har jag svårt att fixa egen el.
En anledning till att jag vill odla mat billigare än i affären är bristen på pengar. Hade jag råd så skulle jag köpa KRAV/ekologiskt, för det är det jag odlar här hemma. I affären är det inte ofta jag har råd att köpa det ekologiska alternativet.
Vi äter det mesta efter säsong. Nu är det mycket rotfrukter framför allt. Det har blivit mindre och mindre "sommar" grönsaker under vintern för varje år som går. Tycker över lag att vi gör mycket för både våra kroppar, ekonomi och miljön.
Experimentet med gröna blad är just bara ett experiment. Trots att jag gillar det så äter jag bra mycket mindre "lätta" grönsaker under vintern. Det blir mera ugnsrostade (rot)grönsaker, soppor/grytor med rotfrukter o.s.v. eftersom vinter behöver kraftigare mat tycker jag.
Men om jag nu blir sugen på t.ex. tacos så tänker inte jag skämmas för att jag vill ha lite gröna blad till. Blir ju inte riktigt samma sak att ha rivna kålrötter på.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #36 skrivet: 27 feb-14 kl 19:25 »
Jag tycker också att elen borde vara minst 2-3 ggr dyrare och att fossila bränslen borde vara minst 10-20 ggr dyrare.

Och DÄR drabbades Sverige av galloperande arbetslöshet, ekonomisk depression, skenande statsskuld samt potentiellt total samhällskollaps...

-- Bruce Schneier '08

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #37 skrivet: 27 feb-14 kl 19:28 »
Konstaterade snabbt att lampan troligen är varmvit och började leta efter en kallvit eller växtlampa. Något som verkar vara i stort sett omöjligt i de affärer jag har tillgång till. När det sedan är så att sockeln är E14 så verkar det bara vara att gå och lägga sig.

Ebay eller deal extreme kan ha för vettiga pengar, fast frakten kan bli långväga...

-- Bruce Schneier '08

vicky-g

• Västmanland
« Svar #38 skrivet: 27 feb-14 kl 20:03 »
Samtidigt skall du på  kostnadssidan ta upp avskrivningar för utrymmen eller dess hyra. Det är ju inte bara elen som räknas. Om vi nu ska jämföra priser i slutändan.

Men eftersom jag odlar i en lägenhet jag ändå hyr för att bo i så tycker jag inte den kostnaden blir relevant. Odlingen tar ju inte så mycket plats så att jag skulle kunna ta en mindre lägenhet om jag slutade odla.
Däremot om min önskan om att få använda en del av ett förråd till odling så skulle ju kostnaden för del i hyra vara tvungen att vara med i kalkylen för att få en rättvis bild.   

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #39 skrivet: 27 feb-14 kl 20:08 »
Ytterligare en aspekt är att väl utförda odlingar i en lägenhet kan upplevas som en trevlig inredningsdetalj. En prydnad. Ungefär som ett akvarium, men kanske med lite mer direkt praktisk nytta.

Här är några exempel på billiga växtbelysningar från Kina. Jag vet inte vilka som är lämpligast eller om de är ofarliga. Kvaliteten kan vara lite blandad. En del behöver drivkretsar för att lysa. En del är bara att montera i befintliga armaraturer och tända. En hel del är nog både väldigt bra och väldigt billigt samtidigt!

http://dx.com/s/led+grow+light

Det kostar ingen frakt alls att skicka efter dessa fina växtbelysningar från Kina. Eller rättare sagt, frakten är inbakad i priset! Men du får räkna med att det kan ta upp emot en månad eller mer att leverera, och att du troligen får betala moms vid införsel. Möjligen tull också om du handlar för mer än 1400:-.

Jämfört med lysrör så skulle jag tro att elförbrukningen för växtodling kan mer än halveras.

Grejerna skickas med flygpost. Men troligen bara när det är gott om plats i planen och inget med mer påkostad frakt fyller det. Billigt, billigt! Om du vill så kan du betala extra för snabbare leverans.

Om du själv skickar efter från Kina så blir det billigare eftersom du slipper betala mellanhänder. Men det är också mer riskabelt och du bör veta precis vad du behöver. Eller gå med på något forum där du kan få tips från andra.

Jag tror att fossila bränslen behöver bli minst 10-20 ggr dyrare globalt sett. Hur det skall gå till har jag ingen aning om. Vi får se om några klimatkatastrofer sätter fart på oss...

Extremt låga transportkostnader innebär att vi slösar med fossila bränslen för att köpa prylar för lyxkonsumtion från andra sidan jordklotet. Det måste vara ett grovt systemfel någonstans.
« Senast ändrad: 27 feb-14 kl 20:24 av sɹǝpuɐ »

Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser