Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  förkultivering 2014  (läst 5765 gånger)

lichiplommon

• Hälsingland
SV: förkultivering 2014
« Svar #20 skrivet: 18 feb-14 kl 08:40 »
Här i Hälsingland vågar man ju inte köra igång för mycket så tidigt.
Paprika
Rotselleri
Penseer
Basilika (till inomhus bruk)

Vem vet hur våren blir, man blir ju lurad av det här blaskvädret, förrut var det ju 7 månader vinter och 5 med sämre slädföre
« Senast ändrad: 18 feb-14 kl 15:09 av lichiplommon »

Znibban

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 18 feb-14 kl 09:26 »
Hoppas jag inte trampar någon på tårna nu, men själv har jag en gammal gödselplatta som ligger i söderläge och är idealisk för tomater på friland. Vilket är tur för mitt växthus är pyttelitet och förra året hade jag över 100 tomatplantor - nändes inte slänga bort någon och alla överlevde och frodades. Skördade 144 kg och alla är slut, trots att jag kokade in och gjorde soffa, sås m.m. och fyllde frysen. Man får aldrig för mycket tomater.
Hoppas det blir lika bra "tomatväder" i år, året innan så ruttnade nästan hela skörden  och det vill jag aldrig vara med om igen.

Man får hopp om livet, i trädgården blommar vintergäck, snödroppar och snöklockor. Trädpionen har fått blad.... Nu börjar livet igen!

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #22 skrivet: 18 feb-14 kl 15:10 »
Hihi, sabbade mitt gamla inlägg men :-[ i alla fall:

Här i Hälsingland vågar man ju inte köra igång för mycket så tidigt.
Paprika
Rotselleri
Penseer
Basilika (till inomhus bruk)

Vem vet hur våren blir, man blir ju lurad av det här blaskvädret, förrut var det ju 7 månader vinter och 5 med sämre slädföre

Skruttensmamma

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 18 feb-14 kl 22:37 »
Jag läste nyss att mynta är bra att plantera tillsammans med broccoli, som skydd mot kålfjärilslarver.
Hur funkar det att odla under fiberduk? Blir det för tätt?

Skruttensmamma

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 18 feb-14 kl 22:56 »
Jag läste nyss att mynta är bra att plantera tillsammans med broccoli, som skydd mot kålfjärilslarver.
Hur funkar det att odla under fiberduk? Blir det för tätt?
Pepparmynta ska det vara.

ElinorE

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 25 feb-14 kl 17:43 »
Nu har jag petat ned frön från tomat, purjo, aster och lobelia.

Physalisen har ännu inte velat gro, men chilin är det bra fart på.

Sparrisen och slingerblomman har stått i söderfönster och inte trivts alls så de har jag fått flytta på. Det börjar att bli trångt i fönsterna nu.
Being happy doesn´t mean that everything is perfect...
It just mean you´ve found the right medication.

Rutan

« Svar #26 skrivet: 27 feb-14 kl 10:43 »
, trots att jag kokade in och gjorde soffa, sås m.m. och fyllde frysen.

Kunde inte låta bli, hur gör man soffa av tomater, skulle gärna vilja ha recept på det ;)

melongurka

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 27 feb-14 kl 18:58 »
Kunde inte låta bli, hur gör man soffa av tomater, skulle gärna vilja ha recept på det ;)
Plantera 600 tomatplantor och ta tomaterna från dessa och torka i en silo. Sy sen ihop tomaterna till en säck och fyll med vadd. Använd gärna olika färger på tomaterna. Sen kanske det inte blir en soffa men typ en saccosäck eller liknande ;D Skulle tro att Znibban gör så ;)

Lucie

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 02 mar-14 kl 11:52 »
Nu har jag sått tre olika tomater (Brandywine, Gardener's delight och Chocolate cherry), svartkål, flerfärgad mangold (gamla frön - får se om de gror), massor av basilika och en mild chili. Några andra fröer med snabb groning får vänta. Kan konstatera att om jag inte hittar en odlingslott i år så vet jag inte om jag själv får plats på balkongen...   ;D

ElinorE

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 02 mar-14 kl 13:18 »
Har nu även sått paprika, vattenmelon och busktomat.

Slingerblomman verkar inte trivas hos mig. Den dör, men jag har många frön kvar och ska göra ett nytt försök senare. Resten börjar titta upp, utom physalisen. Det är ganska så fuktigt den odlingslådan, kan det vara därför?

Det är tur att man bor själv, så att ingen klagar på att det står odlingslådor överallt.  ;D

Opicina

• Assisterande trådurspårare
    • Uppland
« Svar #30 skrivet: 02 mar-14 kl 14:20 »
Jag sådde chili och paprika i januari, och de tar sig fint förutom en sort som inte grott alls (så från den fröfirman köper jag inget mer). Idag tänker jag så lite tobak istället i de tomma chilikrukorna.

Om ett par veckor blir det dags för tomaterna.
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #31 skrivet: 13 mar-14 kl 17:03 »
Nu har jag också börjat förodla. Sådde i helgen som gick. Nu är odlingen igång. Har försått sex olika sorters tomater (som precis tittat upp) en är en frilandstomat och tre kräver växthus och de andra två vill ha minst skyddat läge. Har också försått fem sorters chili, två sorters paprika, aubergine, gräslök, oregano, gojibär, granatäpple, nona, två sorters kronärtskocka och två sorters rabarber. :)   Lite sent för vissa av fröerna men, hoppas att det ordnar sig ändå.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

grisslan

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 13 mar-14 kl 20:14 »
I år blir det lite sparsamt ser det ut som... Ett tjugotal chillisar, 2 sorters purjo, 2 sorters kronärtskocker, sparris, en handfull paprikor & till helgen blir det nog ett fåtal tomater. Men än är säsongen inte slut ju...  ::)
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #33 skrivet: 13 mar-14 kl 20:16 »
Fasen jag har inte förodlat någon sparris i år. Har inte hittat några frön på vanliga ställena och inte var det några med i förkedjorna jag var med i. Ska jag behöva beställa bara det på nätet?!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ElinorE

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 13 mar-14 kl 21:20 »
Fasen jag har inte förodlat någon sparris i år. Har inte hittat några frön på vanliga ställena och inte var det några med i förkedjorna jag var med i. Ska jag behöva beställa bara det på nätet?!

Jag har sparrisfrön som jag hittade i syrrans trädgård utanför skara. Jag kan skicka till dig om du vill.

Dela detta:

* Inloggade just nu

748 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser