Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stängsla ut hönsen från köksträdgården  (läst 2866 gånger)

kirin

• Västerbotten
Stängsla ut hönsen från köksträdgården
« skrivet: 12 feb-14 kl 21:40 »
Har en grupp Bjurholmshöns som förhoppningsvis ska kunna gå och sprätta på gården i sommar. Har även en blivande köksträdgård som jag hoppas på att få dem att låta bli.
Därför sitter jag och funderar på ett billigt och gärna flyttbart stängsel. Men jag undrar hurpass intresserade höns är att ta sig in när de har fria gräsytor plus gödselstack att hålla sig till? Räcker det med ett stängsel på drygt en meter eller hur högt behöver det vara?
Kan ett sånt här räcka eller kommer de länsa landet för mig? http://www.gardsshopen.se/product/portabelt-hönsnät-112cm-25m
Bor på gård i Växtzon 5/6 och har kallblodshästar, Bjurholmshöns, värmlandsfår, gotlandskaniner, hund och katt.

GnoBB

• Västergötland
SV: Stängsla ut hönsen från köksträdgården
« Svar #1 skrivet: 13 feb-14 kl 05:30 »
jag har "klätt" in planteringen med ett 0,6 meters hönsnät. Det räckte för att hålla mina utanför.  8)
"Good things should be carved in stone...bad things written in snow"

rosita51

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 13 feb-14 kl 08:37 »
Vi har blommehöns och vi brukar sätta hönsnät runt köksträdgården precis innan vårbruket. På något ställe hade vi kompostnät för att kunna öppna och stänga på ett enkelt sätt, men det funkade inte, för då hoppade hönorna upp och satte sig på övre kanten och sedan hoppade de ner i odlingen. Vi har 90 cm högt och det håller våra höns borta. Fördelen med hönsnät, är att det är lätt att flytta.

På sensommaren, när grönsakerna som växer i landet har växt till sig och inget nytt ska sås, då tar vi bort nätet och hönsen blir så glada! Sen får de gå i öppen jord hela hösten och vintern, det trivs de mycket med!
MVH Rosita zon 1

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #3 skrivet: 13 feb-14 kl 09:19 »
Jag tror det är olika beroende på hönsras. Våra djungeltuppar flaxar över 2-meters stängsel så jag väntar med spänning på hur vår köksträdgård kommer stå sig i vår.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

bua

« Svar #4 skrivet: 13 feb-14 kl 10:20 »
Jag har kompostgaller och en sängbotten runt mina odlingar och hönorna stannar ute så länge jag inte slarvar och länmar en glipa för då tar de sig in. Jag har någon sorts utrangerade värphyprider. Det går inte att släppa in dem i landet öht, de gräver upp potatis, frilägger ärtstänlar mm mm. När jag hade brahma kunde jag släppa in dem i landet på sensommaren och de ägnade sig åt ogräset.
Du får prova dig fram.

karsan

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 13 feb-14 kl 12:00 »
Jag använder alloxnät, mot både höns och rådjur, fäst på bambupinnar, lätt att sätta upp och ta ner när det inte behövs.  Ju bra om hönsen kan kratta i landet och ta mask och sniglar innan och efter odlingarna.  Hönsen skulle nog kunna flyga över 160 cm, men det gör de inte - antagligen för att det inte finns någon bräda överst att sitta på.  Men man får kolla nederkanten så att de inte hittar en krypväg in  - särskilt när det gäller dvärghöns och kycklingar.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #6 skrivet: 13 feb-14 kl 12:01 »
Mina odlingar är såpass utspridda så mina höns vara i sin  utegård
när det växer som bäst i alla land.
Men de får gräs och ogräsrens med smaskiga maskar och annat gottis tilldelat ;)
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Dela detta:

* Inloggade just nu

430 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser