Tipsa på plocksidan i nästa Åter!
Goda nyheter, smarta självhushållarknep och roliga händelser.
Maila petter@alternativ.nu Gärna med bild.
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Uppland Introduktion och kontaktannons  (läst 5734 gånger)

babbage

• Uppland
    • spela-folkmusik
Uppland Introduktion och kontaktannons
« skrivet: 26 jan-14 kl 22:35 »
När jag gjorde sökningar på internet så hände det rätt ofta att jag hamnade på ”alternativ.nu”. Så till slut tyckte jag att det vore bra att registrera mig. Det här inlägget blir lite av en introduktion till varför jag blev forummedlem här och samtidigt en kontaktannons. Hoppas det är OK.

Känner nog mig inte speciellt alternativ utan rätt konventionell, i alla fall än så länge. Uppfattar mig ändå lite annorlunda än de flesta andra jag träffar i mitt yrkesliv. Jag är en man av årsmodell -74, har periodvis arbetat väldigt mycket (både tid och engagemang) med ingenjörsarbete i form av elektronikkonstruktion, både i mindre och i några av Sveriges större företag. Just nu är jobbet i centrala Stockholm. Så långt är det ju inte så mycket som stämmer med inriktningen på det här forumet  ;-) Men inom mig finns det även en lite undantryckt bohemisk sida som nu börjar pocka på uppmärksamhet. Så långsamt och rätt planlöst än så länge börjar jag sikta in mig på att skaffa mig förutsättningar för att kunna hoppa av ekorrhjulet om jag skulle vilja det. Det handlar till viss del om att ha en ordnad ekonomi där investeringar idag ska minska mina levnadsomkostnader senare. Till viss del handlar det om att komma på och lära sig vad man kan hitta på och också trivas med på en liten gård. Fast det viktiga är att seriöst känna efter hur jag tror att jag vill ha mitt liv framöver. Just nu attraheras jag av tanken att komma till att leva ett sorglöst liv med delvis självförsörjande och delvis ekonomiskt oberoende där tiden som måste ägnas till att ”dra in pengar” kan minska rejält.  Jag är inte där idag, det kommer säkert att ta mycket tid, om jag ens kommer att nå målet. Status, dyra prylar och sånt är ointressant för mig men jag vill heller inte leva i armod och sakna möjligheter att kunna ha lite rörelseutrymme för annat än endast människans basala behov. Så jag kommer nog aldrig bli en ”hardcore” alternativare som vill bli helt oberoende av övriga samhället utan mera en light-variant.

Färden mot målet är redan lite ostrukturerat påbörjad. Sedan ett par år har jag en liten gård ca 5mil norr om Stockholm. Det är en släktgård jag löste ut och tog över men jag har själv inga erfarenheter av odling. Det får jag lära mig allt eftersom. Gården har inte fungerat som jordbruk de senaste, hmm, 25 åren. Det har varit lite hästverksamhet som hållit markerna öppna men inte mer. Så är läget just nu också. Redan för 25 år sedan hade byggnader eftersatt underhåll och jordbruksredskap avyttrats. Så det får bli lite av en omstart, som inte nödvändigtvis betyder att man ska återskapa svunna tider.  Uthus är i dåligt skick och är i stort behov av underhåll men boningshuset är fullt beboeligt, lite moderniserat, rustat och till och med ett bekvämt boende för det mesta.  Dock är det ibland lite ensamt att bo här alldeles själv. Jag har släkt nästgårds, trevliga och glada arbetskamrater. Men det är ju inte som att leva ihop med någon man är riktigt nära.  Mitt största fritidsintresse är nog att jag snöat in på fiolspelande och då främst svensk folkmusik i form av krokiga polskor. Jag kan vara lite blyg och reserverad i början så jag brukar inte ta folk med storm, det ska inte tolkas som att jag är ointresserad. Det gäller inte bara i verkliga livet utan även i skrift, ungefär som att jag kan se att texten jag skrivit ovan är rätt ”formell och stel” i sin utformning. Det kan vara bra att veta för att förstå mig, det är den första ytan man stöter på men det finns många mjuka goda lager under om man tar sig tid.

Det var lite om vem jag är och hur jag hittade hit.

Så vad söker jag då för kontakter:
•   En kvinna som vill bo med mig på en gård på landet och som kan bli mitt livs kärlek. För tillfället är jag själv inte flyttbar då jag tänkt rota mig där jag bor nu. Det kan ju ändras framöver men just nu känns det inte så.
•   Kontakter med forummedlemmar när det kommer till att diskutera visioner och praktiska lösningar för det alternativa livet. Det kan gälla råd om odling, djurhållning, byggnadsvård mm.  När det blir aktuellt antar jag att detta löses naturligt genom att skriva inlägg med frågor. Senare kan jag kanske till och med bidra med kunskapsförmedling när jag förvärvat mig mer egna erfarenheter.

Nina W

• Värmland
SV: Introduktion och kontaktannons
« Svar #1 skrivet: 28 jan-14 kl 12:40 »
-Jag är inte en kvinna för dig! Lite väl gammal och vill dessutom stanna i Värmland. Men om du vill ha råd om hur du ska komma igång så skulle jag råda dig att leta efter sommarkurser i byggnadsvård, odling, alternativ uppvärmning och annat som kan vara nyttigt att kunna.
Du kan ju också erbjuda dig att hjälpa till på en bra eko-gård ett tag om du vill. Men försäkra dig i så fall om att du får vara med och lära dig något! Inte bara blir satt till att jobba ensam med de allra enklaste sysslorna... Om du vill får du ta en tur hit till våren så kan jag på en helg lära dig det viktigaste om hönsskötsel. Då är det troligen någon som ruvar och det kan finnas ljuvliga små dunisar också... Kattan ska få para sig med en utvald, stilig hane nu. Funkar det så finns det kattungar. Katter sköter sig själva kanske du tänker, men det är en del blir bättre om man vet en del... Jag har en täckodling också men inte ett mönsterexemplar... Men allt det där kan du lära dig på närmare håll, finns många alternativare i dina krokar.

babbage

• Uppland
    • spela-folkmusik
« Svar #2 skrivet: 28 jan-14 kl 21:29 »
Hej Nina

Tack för förslagen och erbjudandena om att få komma och lära av dig. Att praktisera på en eko-gård, då tror jag att jag hellre vill komma igång med något enkelt på min egen gård för att se att något händer här hemma. Nu till vintern har jag fått skorstenen renoverad och fått igång två kakelugnar och en gammal järnkamin. Till nästa vinter ska även den gamla stora husqvarna-vedspisen i köket fixas så att den går att använda (det är åtminstone målsättningen).

Det finns ett gammalt hönshus (dåligt skick dock), om det står kvar nästa år kanske det kan bli aktuellt att fixa till det då. Det är några andra uthus och saker som är lite högre prioriterade för mig just nu. Det vore ju trevligt med höns och det är kanske det som går att ha fastän jag i dagsläget ofta är rätt mycket borta från gården. Det som talar emot är just att jag bor ensam här och är rätt mycket borta, om jag skaffar djur vill jag ju ta väl hand om dom. Sedan är jag inte så förtjust i att äta ägg (kokta och stekta) så det får väl bli mycket pannkakor och bakning om de inte går att sälja. Förra sommaren hade jag rätt mycket räv här, hur löser man det om man vill ha frigående höns som pickar grönt och maskrosor. Kommer ihåg hur fantastiskt god och gul sockerkakan som mormor gjorde på ägg från sina frigående höns var.

Jag hoppar nog inte på ditt erbjudande direkt, men jag ska komma ihåg det. Om jag är uppe i Värmland eller helt plötsligt kommer på att nu fasiken är det läge för en hönskurs så får jag påminna dig och hoppas att erbjudandet kvarstår :-)

Nina W

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 29 jan-14 kl 00:57 »
-Med den uppvärmningen så behöver du ha en hemkär hemmafru som släpar in ved och ut aska. Kakelugnarna klarar sig bra om du orkar upp på morgonen och elda innan du åker till jobbet, men kamin och köksspis måste ju matas hela tiden. Men du har nog tänkt ut något...

Du sa något om uthyrning till hästfolk. Har du stall på gården? I så fall kanske du kan samarbeta med en hästägare. Hon hjälper dig med djuren då du är borta mot avdrag på stallhyran och goda ägg. Angående räv så har jag en rymlig elnätshage till mina höns som dom går i hela sommarhalvåret. Den håller räv, grävling och lösa hundar ute. Men skyddar inte mot mink, mård och rovfåglar. Lycka till.

babbage

• Uppland
    • spela-folkmusik
« Svar #4 skrivet: 08 jun-14 kl 23:00 »
Här är läget i stort sett oförändrat så det är inte så mycket att lägga till från orginal-texten om inte någon undrar något speciellt. Jag gör ett försök att "bumpa" den här forumtråden en gång innan jag ger upp den.

Torpfröken

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 10 jun-14 kl 18:58 »
Ge upp ska man väl aldrig?  :)
Trevligt med fiolspelande, det är något jag faktiskt velat lära mig.

babbage

• Uppland
    • spela-folkmusik
« Svar #6 skrivet: 10 jun-14 kl 19:38 »
Inte ger man väl upp, mera att om jag inte lyckades så bra med den här tråden skulle jag låta den falla i glömska och starta en ny lite senare. Men eftersom jag ändå skulle försöka beskriva mig själv skulle den välan bli väldigt lik den här ...  ??? (vet inte riktigt hur jag tänkte nu)

Det finns många som lärt sig att spela som vuxna så det är inget hinder. Jag rekommenderar att du gör ett försök för att se om du gillar det.

Torpfröken

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 10 jun-14 kl 20:27 »
Det blir nog lätt så att nästa tråd skulle se likadan ut.  :P

Fiolspelande står på min "att lära mig"-lista, som är ganska lång. Men du har rätt i att det bara är att ge det ett försök, kanske efter en rejäl spark i sin egna ändalyckt.

babbage

• Uppland
    • spela-folkmusik
« Svar #8 skrivet: 10 jun-14 kl 20:48 »
Det kan vara bra att ta någon till hjälp vid sina första försök att spela, det gör det mycket enklare att komma igång och underlättar även senare.

Håller med om att det kan vara lite svårt att hantera lite för långa att göra/lära listor, lätt att tappa fokus. Jag har rensat bort lite föreningsaktiviteter förra året och flyttade över fokus mera på det som intresserar mig mer nu. Känns helt rätt än så länge.

Torpfröken

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 10 jun-14 kl 22:30 »
Jo, det låter smart. Jag skulle väl hålla instrumentet åt fel håll.  :-[

Vad står på din lista då?

babbage

• Uppland
    • spela-folkmusik
« Svar #10 skrivet: 10 jun-14 kl 22:46 »
Ett urval av listpunkter att lära/göra:
* rusta uthus
* odla
* dansa slängpolska
* bli bättre på att spela
* jordkällare
* semestra utan dåligt samvete
* .............
* prioritera punkterna ovan

Sjaunja

• Västerbotten
« Svar #11 skrivet: 10 jun-14 kl 23:07 »
Ett tips ;) Sätt slängpolska överst på listan. En bra polskedansör blir uppbjuden av tjejerna absolut hela tiden! Och det är inte särskilt svårt att lära sig. Roligast är det att fara på Röros marknad och dansa. Norrmännen är ruggigt bra på det och har snabba och roliga låtar.

babbage

• Uppland
    • spela-folkmusik
« Svar #12 skrivet: 10 jun-14 kl 23:30 »
Låter som jag får försöka bocka slängpolskan så fort som möjligt då  8)

Naoko

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 16 jun-14 kl 16:17 »
Hej!
Det är ett bra tag sedan du skrev, så du kanske inte letar längre. I alla fall kan jag sympatisera med det mesta du skrev och skulle gärna tala mer med dig om du vill. Jag är 4-5 år yngre än du, akademiker, men håller på att leta en medelväg där lönearbete inte är det största i livet. Jag har ganska gott om pengar för tillfället, skulle gärna vilja bo på landet men inte själv. Längtar efter kärlek och familj. Är ganska insatt i och intresserad av odling. Tycker om böcker, konst och samtal. Är öppensinnad och social, men trivs också bra på egen hand. Jag bor lite norr om Stockholm, inte på landet.
Mycket mer finns att tillägga!
Kram.

babbage

• Uppland
    • spela-folkmusik
« Svar #14 skrivet: 16 jun-14 kl 21:46 »
Hej Naoko

Jo, jag söker fortfarande och tycker att du låter trevlig, så jag vill definitivt tala lite mer med dig.

Naoko

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 18 jun-14 kl 10:26 »
Så trevligt!
Jag lyckas inte hitta någon väg till din mail. Går det att maila mig från den här sidan? (Jag har kryssat i att det är tillåtet). Annars får jag återkomma och ge dig min adress. Vi hörs!

babbage

• Uppland
    • spela-folkmusik
« Svar #16 skrivet: 18 jun-14 kl 19:14 »
Jag har skickat dig ett personligt meddelande på forumet. Längst upp på sidan i den "vita ramen" finns det länkar, en heter "meddelanden".

Che Guevara

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 18 jun-14 kl 19:33 »
Man  kan även trycka på avataren till den man vill skicka pm till så ser man en lista med blad annat pm i så det är bara att trycka på det och skriva .

Naoko

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 19 jun-14 kl 16:29 »
Tack för hjälpen! Nu hittade jag det och har svarat!

babbage

• Uppland
    • spela-folkmusik
« Svar #19 skrivet: 27 sep-14 kl 22:05 »
En liten uppdatering för att visa att det fortfarande finns en chans för någon hågad att fynda en man  8)

Har börjat känna att hösten är på intågande. Ikväll eldar jag lite för att få fysisk värme. Men nog är det så att själslig värme är lika viktig, en brasa är inte riktig tillräckligt för det.

Slåtterblomma

• Man måste vara modig för att våga leva!
    • Uppland
« Svar #20 skrivet: 30 sep-14 kl 20:36 »
Ville bara säga att det var en fin bild du hade, och så råkade jag se att du är från vackra Roslagen och var tvungen att skriva en rad. Jag är bördig från södra Roslagen :-) Vart ungefär huserar du? Hoppas brasan värmer ändå litegrann

Ha det fint.
Hälsar Catharina
Plötsligt händer det..

babbage

• Uppland
    • spela-folkmusik
« Svar #21 skrivet: 30 sep-14 kl 21:31 »
Jag finns lite utanför Rimbo, det får väl räknas till södra Roslagen det med. Du skriver att du är bördig från Roslagen också. Jag tolkar det som att du inte är kvar här nu?

Jotack, brasan värmer såklart en del.

Slåtterblomma

• Man måste vara modig för att våga leva!
    • Uppland
« Svar #22 skrivet: 02 okt-14 kl 08:54 »
Jaha utanför Rimbo, Jag gick på Finsta lantbruksskola en gång i tiden och har varit i Rimbo en hel del..Åker igenom där i bland nu också då jag har vänner i Hallstavik. Annars har jag rötterna mer ute i Roslagens skärgård, utanför Ljusterö. Nu bor jag dock söder om storstan i Haninge kommun..

Hur går det med slängpolskan?
Plötsligt händer det..

babbage

• Uppland
    • spela-folkmusik
« Svar #23 skrivet: 02 okt-14 kl 21:59 »
Jag har nog hunnit lära mig någon ny slängpolska att spela sedan jag skrev om det i den här tråden. Men med dansandet har det inte varit några större framsteg tyvärr. Jag behöver nog någon tålmodig att öva med.

babbage

• Uppland
    • spela-folkmusik
« Svar #24 skrivet: 29 mar-15 kl 20:12 »
Nu är det drygt ett år sedan jag startade den här tråden. Det gick lite trögt i starten. När jag hade en startat en egen kontaktannons så kollade jag såklart andras annonser. Om jag ska vara ärlig, så om jag hade varit på forumet sedan tidigare så hade jag nog dragit mig för att starta den här tråden. Många annonser som synbart inte får någon respons, trådar som ämnet spårar ur i, några som verkar uttrycka en viss bitterhet i kontakten med andra forumanvändare. Det gäller inte alla annonser men tillräckligt för att få mig att tveka..  Det är en reflektion jag haft under den här resan, kanske att andra också ser det likadant utifrån...

Men jag är så glad att jag skrev något här! Alla kontakter jag haft via forumet har varit med fina, intressanta, vackra, vänliga människor. Av de jag pratat med har jag nog inte en enda som jag upplevt på annat sätt. Men det har inte blivit något annat än samtal, en del ytliga en del djupa, för det har varit fel i tid/plats eller något som gjort att vi/någon inte trott på gå in i en relation eller när man pratat tillräckligt mycket är vi trots allt rätt olika. Inget som blivit bestående. Tills för fyra månader sedan då jag åkte och hälsade på en som kontaktat mig via forumet. Nu vill jag inte ha någon annan än henne. Älskar henne. Så med det tänkte jag officiellt avsluta den här tråden och hoppas att jag aldrig behöver starta en liknande igen.

Må lyckan stå alla andra kontaktsökare bi och att ni fortsätter söka.

Sjaunja

• Västerbotten
« Svar #25 skrivet: 29 mar-15 kl 22:06 »
Helt underbart! Stort grattis till er båda! Må livet fyllas av virvlande polskor och lugna valser :)

Lena III

• Södermanland
« Svar #26 skrivet: 29 mar-15 kl 22:12 »
Klackarna i taket!

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #27 skrivet: 29 mar-15 kl 23:39 »
Så med det tänkte jag officiellt avsluta den här tråden och hoppas att jag aldrig behöver starta en liknande igen.

Va kul! Kul att du berättar också, ibland blir jag lite nyfiken hur det går när trådar som denna dör ut utan kommentar. Grattis till er!

Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #28 skrivet: 06 apr-15 kl 17:16 »
Grattis! Och attans... :)

mariedoolittle

• Halland
« Svar #29 skrivet: 15 sep-16 kl 07:35 »
Hej!
Hur går det med allt? Har du träffat någin att dela livet med?
Jag är en tjej född -74. Har de senaste 10 åren bott på en liten gård i Halland. Är ursprungligen från Stockholm och är flyttbar.
Ditt projekt med släktgården verkar intressant.
Bor mellan Falkenberg och Ullared.

babbage

• Uppland
    • spela-folkmusik
« Svar #30 skrivet: 16 sep-16 kl 17:37 »
Hej
Hade inte riktigt förväntat mig att den här tråden skulle flyta upp igen.... Jag är lyckligt kär i den jag träffade via forumet :-) Hon har flyttat ihop med mig och det har satt fart på saker på gården. Det har odlats, renoverats uthus.... och annat som gjort att jag aldrig mått bättre än nu. Det är spännande saker på gång också, både i detta nu och sånt som ännu bara är lösa idéer/planer.

Tack för visat intresse men nu kan den här tråden gott få sjunka ned igen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser