Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gårdskollektiv i södra Lappland  (läst 43233 gånger)

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Gårdskollektiv i södra Lappland
« Svar #360 skrivet: 27 okt-17 kl 13:06 »
Om du kan timra, bastu nämndes längre upp, kanske du kan timra utanför dina hemtrakter? Jag vet inte hur jobbigt det är att timra en bastu så ursäkta om det är ett dumt förslag men om du skulle timra en bastu, lägga ut den för försäljning på nätet och erbjuda andra modeller, och sen köra ned den och timra upp den i dyrare områden? Dyrare områden är väl Sundsvall och nedåt kanske? Jag kan tänka mig att det finns en marknad för genuina grejer men det gäller att hitta kunderna och visa vad du har.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

andtol

• Gäst
« Svar #361 skrivet: 27 okt-17 kl 13:08 »
Jag tycker du ska flytta till Småland och bli granne med oss! Vi bor i expansiv bygd med många småbrukare. Det finns gott om jobb här. Tyvärr är gårdspriserna lite väl höga...

:)

Juniperus

• Gäst
« Svar #362 skrivet: 27 okt-17 kl 13:17 »
Som sagt så känner jag inte att jag timrar med tillräckligt skicklighet för att jag skulle våga mig på att sälja en timring om det inte vore ett enklare fähus eller gapakoja.

Jag funderar mycket på att prova lyckan söderöver men gårdspriser avskräcker och när man är van att ha tillgång till ett överflöd av mark, skog och fiskevatten så vore det kanske svårt att anpassa sig till en plats där så inte är fallet. Här i ödebyarnas land är det lätt att få tillstånd att slå ängar, odla mark och att ta vindfällen och att röja lövskog från igenväxande mark. Många blir bara glada att någon ids bry sig.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #363 skrivet: 27 okt-17 kl 13:49 »
Tror du på det där själv?  Att flyktingar skulle bosätta sig i Lappland och leva i skogen??

Till Kulkurri är det annars bara att säga välkommen till landsbygden, platsen där många menar att man ska göra saker gratis. Va? Ska du ha betalt??
Visst finns de, men de är svåra att hitta. Tänkte mest på att Kulkuri är van att ha främmande människor i sitt hem, och kanske skulle ändra sin målgrupp lite.

Göra saker gratis kan man göra åt de som betalar igen med samma mynt, andra måste man lära sig ta betalt av, eller avstå att hjälpa. Lite mer hjälpa än få tillbaks är ju ok, men man kan bli utnyttjad om man inte ser sig för.
« Senast ändrad: 27 okt-17 kl 13:55 av Själv är bäste dräng »

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #364 skrivet: 27 okt-17 kl 13:53 »
Du får förpacka ditt handslagna ängshö snyggt i små förpackningar och sälja över nätet. Tror att du kan få gratis frakt om du kollar med myndigheterna. Ta en bild där du slår med lie på en myr och få den tryckt på påsen, sen säljer det som smör i Stockholms marsvinskretsar ;)

Juniperus

• Gäst
« Svar #365 skrivet: 27 okt-17 kl 14:35 »
Ja ängshö har jag funderat på. Det hö som säljs i små förpackningatr matbutikerna i stockholm är av dålig kvalitet och kommer från Alperna ☺

Maria C S

• Småland
« Svar #366 skrivet: 27 okt-17 kl 14:36 »
Du får förpacka ditt handslagna ängshö snyggt i små förpackningar och sälja över nätet. Tror att du kan få gratis frakt om du kollar med myndigheterna. Ta en bild där du slår med lie på en myr och få den tryckt på påsen, sen säljer det som smör i Stockholms marsvinskretsar ;)

Håller med det förslaget gav jag till en markägare här som hade så fint ängshö med massor av örter.. perfekt till marsvin, kaniner och andra smådjur. Det var rena aromterapin att gå in i garaget där balarna var... men nej det verkade för krångligt att packa i 2 kg förpackningar.
Så det blev uppharvat och övertaget av annan brukare för monokultur foder när den äldre avecklade.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Juniperus

• Gäst
« Svar #367 skrivet: 30 okt-17 kl 07:03 »
Många tycker också att det är häftigt att jag lever utan el men det är mycket som är besvärligt med det. De första åren laddade vi telefoner en gång i veckan när vi cyklade in till samhället nu har vi solceller för laddning av telefoner, datorer och lampor men solcellerna är inte så kraftfulla och klarar inte allt som vore kul. Ett litet isolerat uppvärmt förråd för för sådant som inte mår bra av att frysas vore bra, äggkläckningsmaskin, elstöngsel och möjlighet till element om man skulle bli sjuk och inte orkar elda och ett eldrivet sågverk vore guld värt. Nu sågar jag med bensin och mådde dåligt över bensinförbrukningen innan jag insåg att jag på tre dagars sågande hade gjort av med samma mängd bensin som jag gör av på en tur fram och tillbaka till samhället 35 km härifrån. Bilen är helt klart den största kostnaden och jag borde göra mig av med den, bättre då att köpa en skoter med släde  som man kan transportera på vintern så kan man cykla på sommaren.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #368 skrivet: 30 okt-17 kl 08:41 »
Elen underlättar en hel del, men skall man klara sig billigt undan så gäller det att inte få för stora förbrukare. Värme går bort helt, den måste man klara med veden. Men med lite framförhållning så att man har rejält med ved inne så klarar man sjukdomsperioder.

Skotrar är oftast väldigt törstiga, så det kan vara värt att byta motor på en sådan. Eller köra lite.

Nyfiken, hur har du ordnat med din sol-el och var sitter de grejerna? Hur eldar du i huset, är det spis och kamin eller sitter det en panna där?

Kengus89

• Ångermanland
« Svar #369 skrivet: 30 okt-17 kl 08:47 »
Du ska inte ha en bil, du borde ha en fyrhjuling istället... Tänk på det. Skattebefriade (skogsreggad), du kan dra släp, går lite snabbare än en cykel, drar mycket mindre bensin... Jag ser bara fördelar för dig. Dessutom ett bra arbetsredskap, vincha & litet vagn borde ju vara guld värt.

Juniperus

• Gäst
« Svar #370 skrivet: 30 okt-17 kl 11:31 »
Jag har vedspis både på under och övervåningen i storstugan, det finns öven en brännugn i köket som är kopplad till tjocka kopparör som går ut till element men det systemet har inte använts på över 40 år och är antagligen sönderostat.

Solcellerna är inkopplade till gäststugan som byggdes förra året och där finns även en kamin.

Jag har påbörjat lite renovering av storstugan, källaren har fyllts då en vägg rasar in och fler var på väg att rasa, skorstenen höll på att vittra sönder så den.har jag också fixat. Mitt ex kittade om och bytte glas i de fönster som gått sönder. Hela huset är dock snett fortfarande efter det att källarväggen hade rasat in, jag har lyft lite och stöttat den väggen med stenblock, men vågade inte lyfta så mycket då det knakade oroväckande. Eternit taket börjar att vittra sönder och skulle behöva bytas ut mot plåt. Jag tycker inte det är kul att hålla på med det stora huset och har väl i tanken redan övergivit det varav jag valde att koppla in solcellerna i gästugan.

Är inte fyrhjulingar fasligt dyra?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #371 skrivet: 30 okt-17 kl 14:58 »
Ok, så då bor du i gäststugan?

Är inte fyrhjulingar lite begränsade i snödjupet som blir uppe hos dig? Här nere skulle de fungera om man inte hade behov att åka längre än till närmaste ort med butiker. Men de senaste 22 åren har vi haft 3 vintrar då de varit för grunda för skogsarbete rakt av. Men börjar man i tid går det ju att köra upp vägar i skogen med.

Med skotern öppnar sig ju nya vägar på vintern. Jag som är bortskämd med södra Sveriges täta vägnät med små grusvägar tyckte det fattades vägar i Norrland, men när vintern kom blev det bättre...

VS

• Gäst
« Svar #372 skrivet: 30 okt-17 kl 15:20 »
Jag är också beroende av att producera egen el men eftersom jag inte bor alla 7 dagar i torpet klarar jag än så länge mitt begränsade el behovet fint med sol el och har även testat en termoelektrisk apparat som levererar någorlunda bra som jag tänker modifiera senare så att jag kan producera el medan jag eldar för värme. Men största problemet jag upplever i torpet är dammsugning. Hur gör du det eller har du några alternativa metoder för att hålla dammet borta från trä hus?

Varför inte "saccovagn" på sommarn och hundsläde på vintern? Det tar visserligen relativt längre tid att komma till "centrum" men fossilfritt och mycket billigare.   

ensamhet

• Lappland
« Svar #373 skrivet: 30 okt-17 kl 15:51 »
Ok, så då bor du i gäststugan?

Är inte fyrhjulingar lite begränsade i snödjupet som blir uppe hos dig? Här nere skulle de fungera om man inte hade behov att åka längre än till närmaste ort med butiker. Men de senaste 22 åren har vi haft 3 vintrar då de varit för grunda för skogsarbete rakt av. Men börjar man i tid går det ju att köra upp vägar i skogen med.

Med skotern öppnar sig ju nya vägar på vintern. Jag som är bortskämd med södra Sveriges täta vägnät med små grusvägar tyckte det fattades vägar i Norrland, men när vintern kom blev det bättre...

Man kan ju ploga ut till vägen med en fyrhjuling

Juniperus

• Gäst
« Svar #374 skrivet: 31 okt-17 kl 22:03 »
Ja just de vintervägar som öppnas upp gör ju skotern väldigt intressant. Fäboden som vi har tillgång till befinner sig en bra bit från närmsta väg så dit vore det ju bra att fara med skotern för att hämta ved och hö.

Jag är nog nöjd med den hund jag har men annars är ju hundsläde ett spännande alternativ.

Jag sopar, det räcker tycker jag. Förra veckan hade vi till och med en dammallergier här och det var inget problem för henne.

Jag bor i storstugan men laddar upp lampan i gästugan med solcellerna. I dessa mörka tider har vi stor respekt för el och det kan vara svårt för besökare som vill slösa. Jag hadde en volontär här som laddade sin mobil dagligen och jag var tvungen att be henne ransonera så att batteriet får en chans att ladda upp, men hon.smög sig ändå in i gästugan för att ladda, svårt det där för en del.

Juniperus

• Gäst
« Svar #375 skrivet: 31 okt-17 kl 22:28 »
Egentligen vet jag vad jag borde göra för att kunna försörja mig på gården. Jag borde klassa gprdeb som en jordbruksfastighet då hade jag kunnat dra av massor på byggmaterial och inköp såsom sågen. Dessutom hade jag kunnat söka stöd för de 6 hektar äng som vi slår för hand. När jag utökar bina kommer jag nog komma upp i inkomster från försäljning som behöver beskattas.

Det spelar nog inte så stor roll vad man.odlar eller gör på gården. Men om man inte tar tag i pappersarbetet så är man.nog körd och kommer behöva extraknäcka som diskare i evighet. Just nu är jag en stor tillgpng för staten som betakar för mycket skatt och tar inte ut de bidrag och stöd som jag har rätt till. För endast då kan jag börja hövda mig trots att ica säljer rotsaker för två kronor kilot.

Men jag blir stressad och nervös av allt pappersarbete kanske bättre att gå tillbaka till livet i en koja det går ju också.

Kengus89

• Ångermanland
« Svar #376 skrivet: 31 okt-17 kl 22:37 »
Egentligen vet jag vad jag borde göra för att kunna försörja mig på gården. Jag borde klassa gprdeb som en jordbruksfastighet då hade jag kunnat dra av massor på byggmaterial och inköp såsom sågen. Dessutom hade jag kunnat söka stöd för de 6 hektar äng som vi slår för hand. När jag utökar bina kommer jag nog komma upp i inkomster från försäljning som behöver beskattas.

Det spelar nog inte så stor roll vad man.odlar eller gör på gården. Men om man inte tar tag i pappersarbetet så är man.nog körd och kommer behöva extraknäcka som diskare i evighet. Just nu är jag en stor tillgpng för staten som betakar för mycket skatt och tar inte ut de bidrag och stöd som jag har rätt till. För endast då kan jag börja hövda mig trots att ica säljer rotsaker för två kronor kilot.

Men jag blir stressad och nervös av allt pappersarbete kanske bättre att gå tillbaka till livet i en koja det går ju också.

Registrerat gården direkt borde vart de första du gjorde... De har ändrat skattereglerna med moms och hobbyverksamhet from. iår, man kan ej längre göra avdrag om du har intänker under en viss summa... Tror den låg runt 30 000? Men företag registrerade innan 2017 har de gamla reglerna. Jag är ingen expert, men det är så jag förstått det hela.

Angående bidragsdelen så tar det en halv dag i anspråk för att skicka in allt... Inte krångligt alls. Men det förutsätter dator. Vet ej hur det är med pappersblanketterna.

Men du har nog rätt till ca 10 000:-/året i bidrag. Det lever du ju länge på...

Juniperus

• Gäst
« Svar #377 skrivet: 31 okt-17 kl 22:44 »
Tänk alla jobbresor till stockholm hade kunnat undvikas om jag visste vad jag höll på med.

VS

• Gäst
« Svar #378 skrivet: 01 nov-17 kl 10:46 »
Jag tror snarare att du innerst inne visste vad du höll på med. Du ville bli en originell självförsörjare inte en företagare eller en förmånstagare. Men systemet är så himla starkt uppbyggd att det är svårt leva i det här landet utan att vara en del av det vare sig om man vill eller ej.

Om jag vore du i det här läget skulle jag göra en kalkyl hur mycket jag har gett, hur mycket jag har låtit bli att ta som jag hade rätt till, hur mycket kan det kosta om jag eventuellt skulle köra fast och tar ett snack med kommunen och visar upp den och ber dem istället ge mig nåt uppdrag eller ett deltid jobb så att jag kan fortsätta ge mer alltså 35 öre för varje krona dem betalar mig. Det blir lönsamt för båda parter. Jag betalar mina eventuella sjukhusbesök som jag kanske behöver göra i äldre dar och pensionen som jag blir erbjuden när jag inte är arbetsför. Kommunen skulle egentligen uppskatta upplägget. Långa ofrivilliga jobbresor försvinner också på köpet. Om de skulle gilla din gård är mycket vunnet där.

Den dagen du skriver din självbiografi kommer det se ut mycket bättre och mer inspirerande.   

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #379 skrivet: 09 nov-17 kl 21:48 »
En enklare jordbrukstraktor med bl.a slåtterbalk, hövändare/strängläggare, vagn, skogsvagn etc är väl inte fel om du har råd? Mer ekonomiskt än fyrhjuling. Annars kan självgående slåtterbalk vara ett alternativ till att slå 6 ha med lie. Dock lär jordbrukstraktorn ge bättre ekonomi i längden och är förstås mycket mer användbar.

Registrera jordbruksfastighet innebär att du måste sätta dig in i krångliga regler kring bokföring, deklaration m.m. Lönar det sig för dig? Är det rätt grej för dig?

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser