Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Antal kaniner enligt länsstyrelsen  (läst 6252 gånger)

magnols

• Skåne
SV: Antal kaniner enligt länsstyrelsen
« Svar #20 skrivet: 01 dec-13 kl 20:21 »
Keep It Simple Stupid. Menade jag :). Varför motarbeta sig själv?

Leineri

• Hälsingland
« Svar #21 skrivet: 01 dec-13 kl 21:52 »
Länsstyrelsen är inte den som krånglar till det... 
Det är jordbruksverket som är helt förvirrade och mest försöker berättiga sin existens.. 
Egentligen är det bara så att man måste förhålla sig till en dröse regler..  Men dom är fan inte lätta att hitta alla gånger.   

Ibland känns det som att dom alltid finns anslagna på plan-3 och hissen slutade fungera för 2 månader sedan och branddörren som leder till trappan kan bara öppnas nerifrån...

Hur menar du? Kan jordbruksverket vara otydliga, de som fått pris för årtiondets bästa språkinsats!? ;D
http://www.jordbruksverket.se/formedier/nyheter/nyheter2013/jordbruksverketfarklarspraksprisforartiondetsbastasprakinsats.5.23f3563314184096e0db5fc.html

Gille

• -
« Svar #22 skrivet: 02 dec-13 kl 12:50 »
För tillfället har jag hål och springor under halmen.
Men intygar att det är en dålig lösning, kisset stannar kvar i halmen under den nya.
Kaninerna är torra, men tror dom andas dessa ångor i alla fall.
Tror faktiskt vi köttkaninuppfödare har "ödet" mot oss i Sverige.
Det är inte meningen kaninkött ska vara lönsamt här.
Trots att det inte är förbjudet, kan man på något vis ändå säga att det är förbjudet.

Du har nog för lite erfarenhet av kaniner  ;)
Kaninuppfödare och pelargontant.

John Rambo

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 02 dec-13 kl 13:33 »
Du har nog för lite erfarenhet av kaniner  ;)

Det är fullt möjligt.

Bonde-Fru

• Småland
« Svar #24 skrivet: 02 dec-13 kl 14:11 »
Att sköta dom är absolut inget problem även om det skulle vara 3 eller 40 kaniner då våra kaniner har det väldigt bra på alla sätt.
Vi kommer slakta och äta själva ca 40 kaniner per år och just därför undrade man om man behövde ha tillstånd eller inte.

John Rambo: Att fodra dom har vi inga problem med så vi producerat precis allt hemma på gården. Att fodra massa kaniner ser vi som ett lätt jobb imot att fodra våra 150 kor,hästar och alla andra djur på gården. Och att vi mockar rent hos kaninerna ganska ofta då vi producerar allt strö själva med och vi snålar inte så hinner boxarna inte bli ner pissade =)

Och kaninerna går ihop två och två (dock hanen i ensam bur) på 1.60*2.5 boxar.
Uppfödare av rasen Stora silver till utställning och hemhushåll.

John Rambo

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 02 dec-13 kl 15:50 »
Stockholm är inte småland, annars hade det hetat Potatisholm, namnet skvallrar lite om vad som växer här.
En sak att hämta mat till kanin i småland, en helt annan i Stockholm.
Vill man ha riktigt kött, då menar jag att kanin ska vara uppväxt på hö och gräs, blir det svårt här i Stockholm.
Accepterar man att mata sina kaniner med pellets går det bra, men då dyker ett stort frågetecken upp på köttkvaliteten.

Personligen säger jag nej till kaninkött uppväxt på tillsatt protein av olika slag.
Förr kunde det ta ett år innan kanin kom upp i slaktvikt, 2,5 kilo, nu tar det 4 månader med kosttillskott.

Gille

• -
« Svar #26 skrivet: 02 dec-13 kl 16:13 »
Ska vi återgå till ämnet?

John Rambo

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 02 dec-13 kl 17:48 »
Ska vi återgå till ämnet?

Jo.

John Rambo

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 02 dec-13 kl 17:55 »
Keep It Simple Stupid. Menade jag :). Varför motarbeta sig själv?

Hur menar du?
Jag menar att man kan bli anklagad för att göra fel, oavsett hur man gör, och då är det bättre att hålla " verksamheten" hemlig.
Onödigt att sätta sig i den situationen.
Lyckas man inte hålla kaninerna hemliga, är det givetvis en annan femma.

magnols

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 02 dec-13 kl 19:36 »
Följ dom burmått, utfodringsråd, mm som finns anvisade. Då har du inget att oroa dig för. Skulle det finnas något att anmärka på så får du god tid att åtgärda och sen är det klart. Det är jäkligt simpelt så varför göra det svårt? Antal och sånt ska man nog inte haka upp sig på? Det går att söka tillstånd även om du haft djuren i flera år. Tat lugnt

John Rambo

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 02 dec-13 kl 19:58 »
Jag är lugn, även om det inte låter så.
Burmått har jag inga problem med, utfodringsråd däremot anser jag ska kunna vara en aning variabla.
Antal är inte heller något problem för min del, i och med att jag vill inte ta fler kaniner än vad "gården" kan försörja.
Helst till 100%, inköp av hö får ses som ett mindre misslyckande i kalkuleringen av mängden boskap.

Gösta

« Svar #31 skrivet: 02 dec-13 kl 20:43 »
Oberoende av antalet kaniner så kan Länsstyrelsen göra ett besök. Kan vara de själva som har beslutat om kontroll eller att någon anmält uppfödaren. Då är Länsstyrelsen skyldig att åka ut. De kontrollerar att djurskyddslagen följs samt att djuren är friska och välmående. Naturligtvis kontrollerar de även det anmälaren har sagt.
Om det är förseelser som inte är direkt hälsofarliga för djuren så får uppfödaren en tid på sig att åtgärda fel & brister. Är djuren allvarligt utsatta för hälsofara så omhändertas djuren.
Gäller naturligtvis inte enbart kaniner utan alla djur.
Gösta

John Rambo

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 02 dec-13 kl 21:23 »
Om allt fungerar som det är tänkt, att djur inte ska råka illa ut och bli misskötta är det givet vis bra att myndighet eller pizzaätande poliser åker och kontrollerar vanvården.
Problemet är att verkligheten ser annorlunda ut i många fall, maktmissbruk och rent jävelskap exicterar även i Sverige.
I grund och botten är det ändå pengar som styr.

John Rambo

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 02 dec-13 kl 22:23 »
Även att säga, kaniner måste ha hö och pellets, annars är det djurplågeri, visar på okunskap, som att säga kineser måste ha ris.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #34 skrivet: 02 dec-13 kl 22:29 »
Om allt fungerar som det är tänkt, att djur inte ska råka illa ut och bli misskötta är det givet vis bra att myndighet eller pizzaätande poliser åker och kontrollerar vanvården.
Problemet är att verkligheten ser annorlunda ut i många fall, maktmissbruk och rent jävelskap exicterar även i Sverige.
I grund och botten är det ändå pengar som styr.

Det börjar kännas synnerligen tröttsamt att lyssna till din ovilja mot myndigheter och ordningsmakt.
Regler finns och det finns dom som har till ippgift att tillse att dom följs.
Vill du nu ändra på dom är det fel väg att gå genom att uppmana till brott.
Ta i stället debatt med dom som är regelstiftare och försök få till den demokratiska vägen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

John Rambo

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 02 dec-13 kl 23:06 »
Är man trött att höra på verkligheten och vill fly till en annan värld.
Till det kan jag bara säga så här, på utbildningen fick jag lära mig, där det ingick massa, väldigt många lagar.
Att lagen är en sak, verkligheten en annan.
Så är det bara, kan man inte kommunisera utifrån det faktumet med andra, är det bara sagor man pratar om.
Jag gillar inte personliga påhopp, och detta är inte heller ett sådant, utan bara en fråga om vad temat handlar om.
Ska vi diskutera lagar eller ska vi diskutera verkligheten?

I slutänden är det vad polisen säger som gäller, oavsett vad som står i lagen.
Det är verkligheten.

I många yrken har man till exempel inget val än att bryta mot lagen, och polisen blundar för detta,(vanligtvis) men det behöver dom inte göra.
« Senast ändrad: 02 dec-13 kl 23:16 av John Rambo »

Bonde-Fru

• Småland
« Svar #36 skrivet: 03 dec-13 kl 18:09 »
Även att säga, kaniner måste ha hö och pellets, annars är det djurplågeri, visar på okunskap, som att säga kineser måste ha ris.

Måste bara tillägga att kaniner inte behöver äta hö, men om man väljer att mata sina kaniner med halm MÅSTE man se hur näringsrikt sin halm är, finns halm som verkligen inte innehåller något näringsrikt alls och väljer man halm så får man leta efter det bästa för att kaninerna skall få i sig det dom behöver. Annars blir det bara ren bukfylla som inte tillför kaniner något bra alls.

Gör en analys på halmen och är den bra så fodra med halm, är den näringsfattig så måste man tänka steget längre och tillföra den näringen på annat set helt enkelt.

Uppfödare av rasen Stora silver till utställning och hemhushåll.

John Rambo

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 03 dec-13 kl 18:33 »
Man behöver inte lämna in halmen på analys.
Det finns fler sätt.

1) Men en våg kan man se hur kaninerna ökar eller minskar i vikt av maten dom får.
2) Se färgen på halmen, grönt är näringsrikt, gult är mindre näringsrikt.
3) En kanin äter 80 gånger per dag, och vilar i mellanåt, vilar han väldigt lite, är det för lite näring i, vilar han mycket, är det för mycket näring i.

4) Enklaste sättet, lämnar kanin kvar mat eller äter han allt och vill ha mer.

Finns ingen anledning att göra sig beroende av någon "jävel".
Kan man göra anallys själv, så kan man. Annars är det helt onödigt.
« Senast ändrad: 03 dec-13 kl 18:41 av John Rambo »

Gille

• -
« Svar #38 skrivet: 03 dec-13 kl 19:58 »
Fel näring kan får alla att gå upp i vikt = fetma dvs INTE bra.

John Rambo

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 03 dec-13 kl 20:08 »
Ja, inte för mycket kalaspuffar rostade i honing.

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 3 användare
torbjorn, Biggee, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser