Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför inte mer än sex kaniner?  (läst 19633 gånger)

John Rambo

• Gäst
SV: Varför inte mer än sex kaniner?
« Svar #80 skrivet: 13 nov-13 kl 16:43 »
Kaninerna ser i vilket fall som helst missnöjda ut när dom äter sly, och sly ur handen är av någon anledning mycket godare än sly som kanin hittar själv.
Någon antydning till att gnaga på bark har jag inte märkt av.
De föredrar dom tunnaste kvistar med många knoppar.

Håning

• Gäst
« Svar #81 skrivet: 13 nov-13 kl 16:49 »
Kaninerna ser i vilket fall som helst missnöjda ut när dom äter sly, och sly ur handen är av någon anledning mycket godare än sly som kanin hittar själv.
Någon antydning till att gnaga på bark har jag inte märkt av.
De föredrar dom tunnaste kvistar med många knoppar.
Det var ett bra svar på frågan  ;D

John Rambo

• Gäst
« Svar #82 skrivet: 13 nov-13 kl 17:01 »
Ja, kanin värdesätter inte sådan mark särskillt mycket.
En fågelskådare å andra sidan har nog en helt annan åsikt.

Någon som vill ha nobelpriset för upptäckt av ny fågelart?
Hittar inte den här i brochyren.
Han har någon tuppkam.

« Senast ändrad: 17 nov-13 kl 09:37 av Petter B »

Maria C S

• Småland
« Svar #83 skrivet: 17 nov-13 kl 00:01 »
Det näringsvärde som växterna innehåller nu så här års är lågt och innehåller mest fibrer.
Att kaniner som gör konstiga språng (som många uppfattar som glädje skutt) beror oftast på ohyra eller exempelvis irritation av fästingbett.
Vilda kaniner äter frön och maskrosor,groddblad,röllika mm så här års. Kaniner äter även änden på kvistar(ätliga) och knoppar för där finns mycket näring.
Jag tittar på dina bilder och ser eklöv (betyder kemiskt sur jord ) och barrväxter.
Starr ser jag på en bild och det äter inte ens kor.
Den svarta ser ut att vara en dvärg, dom andra ser ut att vara sent födda ungdjur och dom behöver bra foder om dom ska klara sig.
Hö bör dom få dagligen och det ska vara placerat så att det inte kan regna på det och så att dom inte kan kissa och skita på det.
Vatten har dom troligen fått från växterna dom ätit men det fryser snart och sen försvinner den mesta vätskan ner i marken.
Vatten ska dom ha dagligen.
Kaniner är inte flock djur, dom går bra ihop i grupp så länge dom inte är könsmogna sen vill dom ha egna hål / lådor att bo i.
Vilda kaniner rör sig på ganska stora områden och bor så klart där det är lämpligt med rätt sorts växter.
Säd är mycket bättre och näringsrikare än bröd som du bakat av processat mjöl.
150 kg säd hämtades idag hos oss till hönsen och kaninerna, 2 kr kg direkt från bonden.
Om du lär känna någon ko bonde så kan du kanske köpa lite kopellets i en hink och blanda med säden det kostar inte mycket till 3 små kaniner.

Du måste förstå att även om du har större hage till dina kaniner än dom flesta så finns nog inte den nödvändiga maten just där och då måste du komplettera med foder från annat håll.

Och när du ger nytt foder så ge pytte lite i början kanske 1 matsked var så deras magar får anpassa sig sakta.
Hö är proteinrikt foder som skördas innan midsommar vanligtvis. Det är så djuren här i norden har klarat vinterhalvåret.

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

John Rambo

• Gäst
« Svar #84 skrivet: 17 nov-13 kl 17:52 »
Det var ett långt fint svar.
Jag tror som du att en kaninmage processar säden bättre än maskiner.
Startade en annan tråd angående fästingplågan.
Möjligt det finns någon bonde med säd här någonstans.
Dom växter du pratar om fick jag den uppfattningen växer i södra delen av landet nu.

Maria C S

• Småland
« Svar #85 skrivet: 17 nov-13 kl 18:46 »
Kaniner är utmärkta grovfoder omvandlare, dom har en ovanligt lång tarm för att bearbeta fodret väl.
Mjöl har ofta blivit avlägsnat från skalen som innehåller en massa nyttigheter.
Sen så är det så att vid själva malningen så skapas värme och många vitaminer blir förstörda på vägen.
Hel säd eller kross är lämpig mat. Toppar på sälg, bärbuskar frukt träd är bra kanin mat. Gran och tall toppar äts gärna på vintern.

Så lågt norr som du befinner dej finns inga "vilda" kaniner i naturen, troligen för att dom har svårt att klara sig över vintern.
I halland och skåne och nedre delen av sverige finns vildkaniner och det beror nog på att det inte fryser så hårt och mat finns att finna under snötäcket.
Inne i Stockholm finns förvildade kaniner som överlever men där finns även ledningar och rör som håller marken varmare så att det blir möjligt för endel av kaninerna att finna mat (tror dom stöd fodras ibland).
Om dom blir för många så tryter maten och dom svälter och då brukar dom gå in och sanera(avliva endel)
Jag samlar gräsklipp fram till midsommaren med gräsklipparen, det får torka och är en del av det foder som jag börjar mata med innan avels säsongen drar igång.
Vår beskärningar av frukt träd ger rena vitamin kicken.
Torkade nässlor är super mat till kaniner.
Nöjda å glada kaniner ligger mest och vilar.

Det är helt möjligt att samla mat åt kaniner så dom har hela året men det arbetet börjar på våren och då är det viktigt att veta vad dom ska äta och kan äta.
Har man inte gjort det så får man helt enkelt köpa mat så dom klarar sig till våren, OBS växande kaniner behöver protein rikt foder.
Näringsbrist gör bla att endel av hårsäckarna i pälsen inaktiveras då produktion av hår kräver massor av protein (hår är byggt av protein) det ger gleshåriga kaniner som kanske inte klarar kyla bra senare.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #86 skrivet: 17 nov-13 kl 19:16 »
Maria, använder du någon speciell klippare? Har funderingar på att ta tillvara klippet till foder men tycker att det blir lite väl finfördelat.

Leineri

• Hälsingland
« Svar #87 skrivet: 17 nov-13 kl 19:17 »
Varför finns det ingen "gilla" eller "bra inlägg"-knapp på den här sidan? ;)

John Rambo

• Gäst
« Svar #88 skrivet: 17 nov-13 kl 19:44 »
Ja, jag har märkt att den vita kanin tappar hår.
Men den är inte riktigt som dom andra kaninerna, den tappar i vikt på grönbetet, men går upp i vikt på natten av halm.
Tvärt om mot dom andra, och jag har funderat om den är avlad att bete sig så, huvudet och nosen är betydligt kraftigare än hos dom andra kaninerna, och den har sylvassa tänder som skär morotsköttet så det inte känns i handen när man håller i moroten och kanin tar en tugga.
Den väljer själv halm framför gräs.
Inte kan det vara någon där och smygmata den på natten.
Jag hade gärna trykt på gilla knappen för dom fina svaren.

Maria C S

• Småland
« Svar #89 skrivet: 17 nov-13 kl 20:22 »
Maria, använder du någon speciell klippare? Har funderingar på att ta tillvara klippet till foder men tycker att det blir lite väl finfördelat.
Alla klippare går bra, men nu mera har jag lyxen att åka med sido utkast och då planerar jag klippningen ungefär som en  bonde och lägger det i strängar.
Vädret är ju viktigt att ha koll på så att det torkar fort.
Dan efter så läggs klippet på billigaste sortens presäningar (dom är lätta att dra med sig när man samlar in klippet.
Sen brukar jag vika pressäningen över klippet nattetid (vill inte ha in dagg och fukt i det igen) så ruffar jag runt i det så länge det behövs tills det är helt krut torrt.
När det är klart pressar jag ner det i pappers säckar (sopsäckar/ fodersäckar eller liknande) dom knyts igen med gamla bala band och förvaras sen på luftigt torrt ställe tills det är dags att mata djuren.

Ja man kan tycka att det är korta strån men kaninerna älskar dessa och det är lättare att hantera vid utfodring med. Kaninerna tuggar ju ändå ner det i småbitar. Gräs har kanske inte så grova fibrer som hö men å andra sidan så växer det så många olika arter i gräsmattan att det blir en guldgruva ur hälso synpunkt. Sen kan man ju faktiskt berika gräsmattan med annat om man tycker den är artfattig.
Här växer groblad,svartkämpar,röllika,maskrosor,kirskål,nässlor,daggkåpa,kamomill,johannesört.vitklöver mm + olika gräsarter som jag inte kan namnet på.
Fördelen med riktigt hö är nog att det finns frön men vi köper säd så.. frön får dom.

Jag ser klippet som något av det bästa jag kan ge (super foder)

Varför finns det ingen "gilla" eller "bra inlägg"-knapp på den här sidan? ;)

Tack, jag skriver sällan om kaniner nu mera. (lite sorge arbete förknippat med kaniner men jag ska nog komma över det med)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #90 skrivet: 17 nov-13 kl 20:29 »
Som Maria skrev så behöver dina kaniner extra mat. Eftersom magarna är känsliga så får man övergå försiktigt. De kan formligen skita ihjäl sig och vissa raser är mer känsliga än andra. Kaninerna här är "fransk vädur". Den på bilden nedan är 3 veckor.

En bild visar ett perfekt kanin-hö. Det består mest av smått stråfoder och bara en och annan rödklöverskälk, (som du ser en i nedre högra hörnet).
Gör en korg så de inte kan ligga i det och ha tak över så det håller sig torrt.
De ska ha hö varje dag.

Den andra bilden visar en blandning av nöt-pellets från Granngården och säd. Nöt-pellets har samma sammansättning i stort sett som kaninpellets, men kaninpellets är mycket dyrare.  Häst-pellets är inte bra! Jag fick köpa detta "tillväxtfodret" som innehåller extra protein på en gård för 3 kr/kg annars kostar det 7-8:-, om man köper det i säckar.
Så köper vi säd, mest vete, på en annan gård och ger varannan dag.

Men var försiktig med säd/pelletsblandning om du ger det. Annars äter de ihjäl sig! Speciellt nu när de är utsvultna. Maria vet bättre än jag hur mycke du kan ge.
Jag håller tummarna för att dina kaniner klarar sig.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #91 skrivet: 17 nov-13 kl 20:38 »
Tackar! Ja då är det bara att bli gräsmattebonde 2014 8) Det känns så slösaktigt att slänga det på komposten när det är en hel del goda arter och ytorna är stora. Men jag sätter nog vinkelslipen i de där mulcher-knivarna, de behöver inte finfördela extra när djur med tänder skall få klippet.

John Rambo

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 17 nov-13 kl 20:55 »
TIB

Det var en jättekanin jag såg på bilden.
I dag vägde en av småkaninerna över kilot.
Jag har märkt att det inte bara är vad man ger dom, utan även hur man ger dom.
En fjärdedels brödskiva en eller två gånger per dag, plus en fjärdedels morot två tre gånger per dag. (per kanin)
Ovanpå grönbetet och natthalmen är ett fungerande recept.
Dom ökar i vikt så jag är rädd att dom spricker.
En av småkaninerna vägde för första gången över kilot i kväll, få se om han behållet vikten tills i morgon.

Det är nog så att små höstkaniner inte exicterar i vilt tillstånd.
Är nog bara vårkaniner som klarar sig på dessa breddgrader.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #93 skrivet: 17 nov-13 kl 21:01 »
Tackar! Ja då är det bara att bli gräsmattebonde 2014 8) Det känns så slösaktigt att slänga det på komposten när det är en hel del goda arter och ytorna är stora. Men jag sätter nog vinkelslipen i de där mulcher-knivarna, de behöver inte finfördela extra när djur med tänder skall få klippet.
Inga stads-knivar, för Bövfeen. Riktiga propellerknivar, som tål lite sten som hönsen sprätt upp, grenar, avätna majskolvar, skiftnycklar............  ;D

Maria C S

• Småland
« Svar #94 skrivet: 17 nov-13 kl 21:08 »
Ja, jag har märkt att den vita kanin tappar hår.
Men den är inte riktigt som dom andra kaninerna, den tappar i vikt på grönbetet, men går upp i vikt på natten av halm.
Tvärt om mot dom andra, och jag har funderat om den är avlad att bete sig så, huvudet och nosen är betydligt kraftigare än hos dom andra kaninerna, och den har sylvassa tänder som skär morotsköttet så det inte känns i handen när man håller i moroten och kanin tar en tugga.
Den väljer själv halm framför gräs.
Inte kan det vara någon där och smygmata den på natten.
Jag hade gärna trykt på gilla knappen för dom fina svaren.

Den ska tappa hår!
Dom unga har alla baby päls ännu och den byts ut allt eftersom dom växer bitvis på olika delar av kroppen.
När kaninerna är ca 6-7 månader så har dom bytt på hela kroppen.
Därför är det viktigt att dom får bra proteinrikt foder för dom växer ju samtidigt.
Det ser ut att vara en kull lilla scheck och dom ska ju bli närmare 2,5-3 kg som vuxna.
Dvärg kaninen har redan vuxen päls och växer ju inte heller så den hålls ju i skick med mindre krävande foder.
Att kaniner ser olika ut beror kanske på att det är olika kön, hanar och honor ser inte likadana ut (finns dock undantag) Hanar har vanligen vad man kallar maskulint huvud, dvs kraftigare skalle. Liksom det är bland många andra djurslag.
Kaniner äter och behöver torra fibrer hö/halm för att balansera magen. Han har troligen störningar i magen/tarmarna om han sätter i sig massor.
Kan ju vara så att han ätit något som inte var så bra för honnom med.

Maria C S

• Småland
« Svar #95 skrivet: 17 nov-13 kl 21:13 »
:) *Tumme upp för den*
Gräsklippning får en ny mening. Jag kan aldrig få för mycket, för resten används i odlingarna till maskarna  ;)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #96 skrivet: 17 nov-13 kl 21:16 »
Rambo

SÅ stora är de inte. Visst, större än dina men Belgisk Jätte är betydligt större.
Detta med halm, OM de äter halm, då är det nog inte så mycket ätbart på "grönbetet". Kaniner växer så fort så det är ofattbart. Och skinnet håller  ;D  oroa dig inte för det. De kan inte äta allt som växer. Någon växt är giftigt som fanns på någon av dina bilder. Jag vet faktiskt inte, om de äter det hellre än att svälta ihjäl. Resultatet blir i alla fall det samma.
Så försök att få tag på några 4-kantiga balar hö. Kaniner i den åldern måste öka i vikt hela tiden om de ska klara sig.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #97 skrivet: 17 nov-13 kl 21:39 »
Citera
Inga stads-knivar, för Bövfeen. Riktiga propellerknivar, som tål lite sten som hönsen sprätt upp, grenar, avätna majskolvar, skiftnycklar............  ;D

Har du varit här? ;D

Gillar glimten i ögat på traktorförarn ;) Själv brukar jag nog se lite sur och sammanbiten ut när jag kryssar mellan äppelträden, men det kanske släpper när jag får nytta av det slagna.

John Rambo

• Gäst
« Svar #98 skrivet: 18 nov-13 kl 18:45 »
Enda säd jag kunnde komma åt var mixad fågelfröblandning med havre, solrosfrö och kirs tror jag det hette, eller något liknande i alla fall.
Kaninerna gillar det, dom bryr sig inte om att skala solrosfröna.
Ibland hoppar dom med alla fyra benen mot gallret när jag kommer och tittar surt på mig och kräver få något gott.
Dom tycks ha väldigt dålig syn på det som ligger på marken.
Ibland biter dom lite lätt i handen för att smaka om den är ätbar.
Faktiskt helt säker dom skulle äta ihjäl sig om dom fick chansen.
Efter att ha ätit sig proppmätta, vilar dom en eller två minuter, sen äta igen.

John Rambo

• Gäst
« Svar #99 skrivet: 18 nov-13 kl 18:51 »
Fortsätter det så här kommer kaninköytet kosta några tusen per kilo.
Räknar jag sedan in transportkostnader, 4-5 mil varje dag.
Kanske ska söka eu bidrag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser