Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värpreden och mobilahönshus  (läst 8306 gånger)

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Värpreden och mobilahönshus
« Svar #40 skrivet: 23 okt-13 kl 19:55 »
Värpreden och mobila hönshus finns det en som bygger  i skåne, för bra priser
Men uppåtlandet kan det nog gå att sälja

Mvh Oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Håning

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 23 okt-13 kl 20:12 »
Castro, vilket svar ska jag ge för att du ska vara nöjd med det? Bidra gärna med en egen uppfattning.
Svaret är att du utgår bara i från skånska för hållande  . Det är väll gott och  väl om man vill begränsa försäljningen. För övrigt å anser ja dom bör va så stora att dom kan få ett någorlunda naturligt levenne även inne . Att du sen värkar mest snarstucken  för ja komer med kritik tyder på att du har svårt att ta till dig andras syn i sakfrågan . Efter som ja trycker dina idéer är dåliga för landet i stor .
« Senast ändrad: 23 okt-13 kl 20:18 av Castro »

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #42 skrivet: 23 okt-13 kl 20:44 »
Svaret är att du utgår bara i från skånska för hållande  . Det är väll gott och  väl om man vill begränsa försäljningen. För övrigt å anser ja dom bör va så stora att dom kan få ett någorlunda naturligt levenne även inne . Att du sen värkar mest snarstucken  för ja komer med kritik tyder på att du har svårt att ta till dig andras syn i sakfrågan . Efter som ja trycker dina idéer är dåliga för landet i stor .
Du kanske utgår från dina egna referensramar om storleken på höns?

Håning

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 23 okt-13 kl 20:55 »
Du kanske utgår från dina egna referensramar om storleken på höns?
Ja du ut går ju från skånska förhållanden . Man kan ju nästan tror att du bara är ute efter att bygga på minimått till varje pris .

Håning

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 23 okt-13 kl 20:59 »
Det borde  att bygga både lättare och  större  Oman bygger en ram i stål profiler samt tunnare plywood med frigolit i mellan.för att uppnå en godtagbar storlek .

olof

• Skåne
« Svar #45 skrivet: 23 okt-13 kl 21:25 »
Man kan ju nästan tror att du bara är ute efter att bygga på minimått till varje pris .
Då kan jag rekommendera att läsa igen vad jag skrivit. Jag har gett ett fingervisning på vad som behövs för att periodvis hålla det frostfritt. Det är väl en bra sak att ta upp en tråd som handlar om mobila hönshus där storleken och vikten är avgörande?

Sedan skrev jag att jag tycker man ska dimensionera hönshus för utevistelse dagtid nästan hela året. Och du anser att man ska dimensionera hönshus för innevistelse.

Håning

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 23 okt-13 kl 21:34 »
Då kan jag rekommendera att läsa igen vad jag skrivit. Jag har gett ett fingervisning på vad som behövs för att periodvis hålla det frostfritt. Det är väl en bra sak att ta upp en tråd som handlar om mobila hönshus där storleken och vikten är avgörande?

Sedan skrev jag att jag tycker man ska dimensionera hönshus för utevistelse dagtid nästan hela året. Och du anser att man ska dimensionera hönshus för innevistelse.
Ja för vinter tid alla bor inte i Skåne . Sen så har du inte läst att ja skrev att man bör till föra någon form av värme .

olof

• Skåne
« Svar #47 skrivet: 23 okt-13 kl 21:42 »
...Sen så har du inte läst att ja skrev att man bör till föra någon form av värme .
Ehh jo, jag har till och med svarat på det: "Det är inte lätt att värma hönshus, man behöver speciella element för brandfarlig miljö. Sedan kan man ju ha värmelampa också men om man inte har en osynlig keramiklampa galer tuppen natten igenom."

Håning

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 23 okt-13 kl 21:49 »
Ehh jo, jag har till och med svarat på det: "Det är inte lätt att värma hönshus, man behöver speciella element för brandfarlig miljö. Sedan kan man ju ha värmelampa också men om man inte har en osynlig keramiklampa galer tuppen natten igenom."
Eller så har man ingen tupp  i  tätbebyggt område. Det finns som sagt olika lösningar på det .

johe71

« Svar #49 skrivet: 23 okt-13 kl 22:26 »

bor man i örebro så har det varit utegångsförbud pga newcaste i snart en månad... att det blir restriktioner i vissa delar av landet händer relativt ofta känns det som... tillräckligt ofta för att man nog ska ta sig en funderare på hur hönshuset fungerar i ett sådant läge

Håning

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 23 okt-13 kl 22:41 »
Att ha hönshus på minimimått är ingen bra lösning ur flera flera skäl . Dels så tycker ja det inte är djur etiskt sen sår det som någon nämnde tidigare newcastesjukan och andra sjukdomar .

olof

• Skåne
« Svar #51 skrivet: 23 okt-13 kl 22:49 »
Att ha hönshus på minimimått är ingen bra lösning ur flera flera skäl . Dels så tycker ja det inte är djur etiskt sen sår det som någon nämnde tidigare newcastesjukan och andra sjukdomar .
Inte bara det, det är bara fabriksproduktionsraserna som klarar det mentalt. Vanliga hönsraser hackar ihjäl varandra långt tidigare.

Håning

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 23 okt-13 kl 22:52 »
Inte bara det, det är bara fabriksproduktionsraserna som klarar det mentalt. Vanliga hönsraser hackar ihjäl varandra långt tidigare.
Där ser du  det blir många nackdelar om det är för smått.

olof

• Skåne
« Svar #53 skrivet: 23 okt-13 kl 23:10 »
Där ser du  det blir många nackdelar om det är för smått.
För att hjälpa trådstartaren att hitta sin marknad och rimligt pris, hur många kvadratmeter tycker du Castro är lagom hönshus för en grupp på 8-10 hönor av storlek som t.ex. brama?

Håning

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 23 okt-13 kl 23:23 »
För att hjälpa trådstartaren att hitta sin marknad och rimligt pris, hur många kvadratmeter tycker du Castro är lagom hönshus för en grupp på 8-10 hönor av storlek som t.ex. brama?
Ska dom va inlåsta  av någon anledning så bör dom i vart fall ha  det tredubbla vad jordbruksverket säger  tycker ja  ur djur etiska skäl .

olof

• Skåne
« Svar #55 skrivet: 23 okt-13 kl 23:55 »
Ska dom va inlåsta  av någon anledning så bör dom i vart fall ha  det tredubbla vad jordbruksverket säger  tycker ja  ur djur etiska skäl .
Max 9 per m2 om de väger under 2.8 kg, annars 7. Tredubbla ytan mot 9 råkar bli 3 per m2.

Håning

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 23 okt-13 kl 23:57 »
Max 9 per m2 om de väger under 2.8 kg, annars 7. Tredubbla ytan mot 9 råkar bli 3 per m2.
Det blir till att bygga lättare och större :) Eller så skiter man i hönsen och går på jordbruksverkets miniminivåer.

pegaso

• Skit blir det överallt
    • Småland
« Svar #57 skrivet: 24 okt-13 kl 15:42 »
Kanske kan du få några tips från mitt "mobila" bygge!? Inte det smidigaste att flytta, men med lite hjälp och en drös av svordomar, så går det faktiskt att flytta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser