Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Montera bort styrservo  (läst 22773 gånger)

torbjorn

• Medelpad
SV: Montera bort styrservo
« Svar #20 skrivet: 17 okt-13 kl 17:51 »

Generatorn kan jag koppla ur sladden till, för att på så vis bli av med mekaniskt motstånd.
Men jag kan ha kvar den på remmen, för att kunna slå på den då jag vill kunna göra om bensin till el.
Bäst vore att ha någon brytare inne i kupén!

Koppla ALDRIG bort pluskabeln från generator till batteri. Det är ett mycket effektivt sätt att förstöra både likriktardioderna i generatorn och den inbyggda laddningsregulatorn.

Om du vill stänga av generatorn tillfälligt, så bryt ledningen D+/61 (alltså den som går mellan generator och laddningskontrollampa, vanligtvis blå på VAG-bilar), och jorda den ände av den som är ansluten till generatorn INNAN du startar motorn. Vill du sedan köra igång laddning, så bryt upp jordningen och koppla ihop den med laddningskontrollampan. Du får dock inte jorda ledningen igen innan du har stoppat motorn. Detta gäller endast för "normala" generatorer med s k diodtrio för magnetiseringen. Det finns en del andra lösningar där man t ex tar magnetiseringsströmmen från tändningslåset, men de är sällsynta på centraleuropeiska bilar. Om det skulle visa sig att det går mer än en tunn ledning från generatorn, eller om den är märkt med något annat än D+ eller 61, så bör du göra grundligare utredningar.

Men jag tycker inte att det är någon större mening att köra omkring utan batteriladdning bara för att energin från elnätet kanske är en aning billigare än den man får från bilens generator. Istället får du ju finna dig i dåligt lyse pga lägre spänning i bilens elsystem då generatorn inte laddar, och kortare livslängd för batteriet när det oftare än vanligt blir tämligen djupt urladdat.
Tänk på att den där bilen har en hel del andra ständiga strömförbrukare utom lyset, som måste försörjas - t ex bränslepump och elektrisk förvärmning av insugningsröret, eventuellt finns det också något värmeelement i vevhusventilationen som är ständigt igång för att hindra isbildning.

krikav

• Hälsingland
« Svar #21 skrivet: 18 okt-13 kl 01:32 »
Tack för så mycket bra information om generatorn! :)

Det är ju inte bara det att elen från vägguttaget är billigare, den är ju mindre fossil också...
Att det sliter mer på batteriet är helt klart ett problem, men om man kan kringå det problemet så tycker jag det helt klart är en bra idé att minska motståndet på motorn genom att använd lagrad ström i batteriet.
Det är många elförbrukare man inte tänker på i bilen, måste undersöka närmare hur det ser ut i min bil.

Jag hittar halvdåliga bilbatterier som folk kasserat då och då, sådana batterier gör det ju inget om man sliter ut det sista på.
Och kör man korta sträckor, så att batteriet inte blir så djupt urladdat, då bör det inte slita något nämnvärt.

Existens

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 18 okt-13 kl 07:34 »
Ja, alla har vi ju varit med om hur kul det är att stå vid affären och inte komma hem på grund av att batteriet är urladdat av nån anledning..  Oftast då ofrivillig.. medvetet har jag nog aldrig kopplat ur generatorn.
Om vi ponerar att du på 10 mils körning skulle spara 0,5 dl bensin på det så är det 7 kr.
Istället får du ringa en kompis som kommer och hämtar dig.. då ryker den besparingen fortare än man hinner blinka.

Bättre då att du släcker lyset. Det funkar ju även nattetid att bara köra med parkeringslyse om man inte kör så fort. Är det dessutom måne så brukar man kunna köra med helt släckt lyse.
Stäng av fläkten och annat som drar ström och skaffa istället en trasa att torka rutan med. Sparar massor med ström.  Instrumentbelysning och annat är ju bara trams, det kan du klippa bort helt enkelt.
Har du sen dessutom en dieselbil så kommer den nu att gå helt utan strömförbrukning, och generatorn snurrar obelastad. Släpp även på remspänningen en aning.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #23 skrivet: 18 okt-13 kl 08:56 »
Tar man cykeln så sparar man 100% bensin
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #24 skrivet: 18 okt-13 kl 09:00 »
Jag hade en 6-volts bubbla som laddade så dåligt att det inte gick att ha halvljusen på, men den drog nästan litern i alla fall med sina dryga 30 hästar.

Jag var lite irriterad på lagstiftarna när halvljuslagen kom, men inte har jag märkt någon ökad förbrukning som det pratades om då. Det kan man nog bara ojja sig över om man räknar på hela bilparken i landet, och det finns nog fördelar som väger upp nackdelarna.

Val av bil och val av bränsle ger så ofantligt mycket större effekt på miljön och ekonomin. En hyffsat snål dieselbil som går på rapsolja, helst då återvunnen från de allt för vanliga potatisfriterarna, ser jag som bästa och enklaste alternativet idag. Men krikavs bil skulle jag testa e85 i, kanske också byta till ett betydligt varmare termostat, pumpa däcken hårt och planera körningen. Servostyrningen skulle jag nog inte bråka med och definitivt inte generatorn. Kanske byta till kuggremmar däremot.

Men det är kul att du tänker och testar igenom alla eventuella möjligheter, krikav, och att du luftar tankarna. Hoppas du inte tappar sugen för att vi är opedagogiska när vi sågar vissa ideer ;D Det är kul försöka lösa energiproblemet i smått, hemma, utan att man skall behöva vänta på att samhället fixar det.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #25 skrivet: 18 okt-13 kl 09:05 »

Och idag när elcyklarna börjar finnas färdiga till överkomliga priser så behöver man inte ens vara i form för att cykla i uppförsbackarna. Helt klart ett bra komplement till bilen.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #26 skrivet: 18 okt-13 kl 09:39 »
Fick till det såhär häromdagen:

Det vore intressant att se en jämförelse hur mycket bilen drar före respektive efter den konverteringen. Du har koll på hur mycket bilen drog innan hoppas jag?

(Skippa generator också, och slänga in ett extra fritidsbatteri.)

Det som är dåligt med det här är tre saker:

- Startbatterier gillar inte djupurladdning. De är konstruerade för höga strömuttag korta stunder för att sen bli laddade ganska omgående igen. Att ladda ur dem mycket kommer förkorta livslängden drastiskt.
 - Fritidsbatterier är inte byggda för bilbruk. Bilar drar, speciellt vid starten, väldigt höga strömmar och det gillar inte fritidsbatterier (men de är bra på djupurladdning).
 - Den ökade vikten från två batterier kommer öka förbrukningen. Inte mycket, men du silar ju redan mygg... ;)

Så att ha ett bil- och ett fritidsbatteri innebär alltså att du kommer få en högre omsättning batterier, inte lägre. Såvida du inte bygger om elsystemet från scratch och drar vissa saker (typ startmotorn) till startbatteriet och andra (typ lampor etc) till fritidsbatteriet, men då undrar jag faktiskt om miljönyttan blir så stor.

Truck- eller golfbilsbatteri kan kanske funka, med reservation för att kanske inte de heller gillar startströmmarna. De är annars rätt tåliga saker som pallar rätt tuffa tag, å andra sidan tenderar de att kosta och väga därefter...

Det har experimenterats rätt mycket med bly i hembyggda elbilar (innan Lithium blev överkomligt för vanligt folk) och kontentan därifrån är att startbatterier pajar på bara en handfull laddcykler, fritidsbatterer kan hålla några månader/år men truck-/golfbilsbatterier håller lätt i flera års tjänst. Lithium, å andra sidan, är nästan oförstörbara (men kräver å andra sidan mer avancerad laddningsreglering än bly...).

Att det sliter mer på batteriet är helt klart ett problem, men om man kan kringå det problemet så tycker jag det helt klart är en bra idé att minska motståndet på motorn genom att använd lagrad ström i batteriet.

Du kan kringgå det genom att tex köpa ett startbatteri med Lithiumceller. De har alla fördelarna från start- och fritidsbatterier och väger dessutom en bråkdel. Nackdelen är att prislappen är därefter. Annars ser jag inte riktigt hur du ska kunna kringgå problemen.

Generatorn kan jag koppla ur sladden till, för att på så vis bli av med mekaniskt motstånd.
Men jag kan ha kvar den på remmen, för att kunna slå på den då jag vill kunna göra om bensin till el.
Bäst vore att ha någon brytare inne i kupén!

Ne, det mekaniska motståndet är alltid där, men du kan koppla bort det elektriska motståndet (som är den stora belastningen). Men...

Ponera att generatorn kan leverera ca 1 kW ut elektriskt, det är (pga ineffektiviteter etc) ungefär 2 kW in (jag höftar till med lite siffror som borde vara hyfsat rimliga, men det slår säkert lite...). Pga att en bensinmotor är rätt ineffektiv så blir det kanske en 6-8 kW i bensin (dvs ca 0.6-0.8 liter) i timmen, och det här är när generatorn är tokbelastad maximalt! I normalfallet talar vi om kanske runt en fjärdedel av det, dvs sisådär 2 kW (eller 0.2 liter bensin i timmen).

Om du kuskar runt i en medelhastighet av 60 km/h (ganska rimlig medelhastighet för de flesta, om man inte kör väldigt mycket i stan) och har en bil som drar 0.7 liter milen så innebär det  att du har en snittförbrukning i timmen på 4 liter i timmen, varav generatorn kanske är skyldig till ca 0.2. En besparing på ca 5% mao, vilket låter toppen!

Nackdelen är att du kommer få större slitage på batteriet och måste byta det oftare, att du riskerar motorstopp och icke-optimal förbränning. Jag har kört hem en bil där generatorns kol började ta slut och batteriet sakta laddades ur. Ett symptom var att motorn började tända allt sämre när spänningen sjönk, vilket leder till kass förbränning. Helt rimligt; tändsystemet i en bil är gjort för att jobba vid 13-14 Volt (där generatorn kommer hålla spänningen), men när du inte laddar och samtidigt belastar batteriet kommer spänningen hamna på runt 10-11 Volt (och därefter sjunka...) och då får du inte optimal gnista! Icke-optimal gnista innebär sämre förbränning och större utsläpp av oförbränt bränsle och andra otrevligheter. Dessutom får du rätt kasst helljus med...

Jag hittar halvdåliga bilbatterier som folk kasserat då och då, sådana batterier gör det ju inget om man sliter ut det sista på.

De brukar vara slängda av en anledning. Det normala skälet till att ett startbatteri kasseras är för att en cell gett sig. Då får du markant lägre spänning ut (kanske runt 9-10 Volt när det är nyladdat och belastat, kanske tom lägre) och då får du ännu mer problem med dålig förbränning och riskerar dessutom att batteriet inte orkar starta motorn om den dör för dig (eller när du ska hem).

Och kör man korta sträckor, så att batteriet inte blir så djupt urladdat, då bör det inte slita något nämnvärt.

Nej, men där har du ditt stora problem med förbrukning; korta sträckor är skitdåligt ur miljsynvinkel! Prova att köra en bil med färddator och kolla på förbrukningen när motorn är kall versus när den kommit upp i arbetstemperatur, det kan lätt skilja 5 ggr i förbrukningen, på äldre bilar markant mer.

Motorvärmare och en fräsch termostat är två grejor som definitivt påverkar förbrukningen drastiskt. Använd motorvärmare även på sommaren, du lär spara mer bensin på det än att mäckla med servostyrning, generator, vattenpump etc.

Bättre då att du släcker lyset. Det funkar ju även nattetid att bara köra med parkeringslyse om man inte kör så fort. Är det dessutom måne så brukar man kunna köra med helt släckt lyse.

...jag hoppas herr'n skämtar?

Personligen avskyr jag folk som kör på parkeringsljus, eller med ljuset avslaget. Det gör dem mycket svårare att se, speciellt i skymning/gryning om man kör med solen i ögonen, och ökar risken för olyckor. Förutom de jobbiga bitarna med att folk blir skadade eller dödade i olyckor så är det miljömässigt rätt kasst med mtp att bilar tenderar att bli skrotade rätt effektivt vid en frontalkrock.

Allt ljus på en bil med halvljuset tänt tenderar dessutom att dra i storleksordningen 200-300 Watt, det är bara en liten bråkdel av alla de kW som krävs för att hålla en bil i rörelse. Om man absolut ska mjölka även belysningen på vad som kan sparas där, skaffa LED så kan man få ner förbrukningen till några tiotal Watt utan att bli trafikfarlig samtidigt.

Bättre sätt att spara bensin är annars:

- Lär dig ECO-körning, vilket inte (som många verkar tro) innebär att accelerera långsamt som en trött snigel utan att accelerera rappt och effektivt till målhastigheten och sen hålla sig där (fast givetvis inte accelerera med rusande motor och skrikande däck...)
 - Använd alltid motorvärmare.
 - Kör aldrig korta sträckor.
 - Och förstås:

Cykelkärror lastar mer än man tror och det går att veckohandla mha cykel och cykelkärra, går in många kassar mat i en sån...
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

krikav

• Hälsingland
« Svar #27 skrivet: 18 okt-13 kl 10:39 »
Men det är kul att du tänker och testar igenom alla eventuella möjligheter, krikav, och att du luftar tankarna. Hoppas du inte tappar sugen för att vi är opedagogiska när vi sågar vissa ideer ;D Det är kul försöka lösa energiproblemet i smått, hemma, utan att man skall behöva vänta på att samhället fixar det.

Jamen precis! Nej då, jag tappar inte sugen, men lite orolig är jag att idéerna framställs i ett ensidigt dåligt ljus. Då en hel kör argumenterar mot.
Rädd att andra ska avskräckas från att exprimentera.

krikav

• Hälsingland
« Svar #28 skrivet: 18 okt-13 kl 10:56 »
Det vore intressant att se en jämförelse hur mycket bilen drar före respektive efter den konverteringen. Du har koll på hur mycket bilen drog innan hoppas jag?
Ja, jag har koll på hur mycket den drog innan. 0.6l/mil.
Men problemet är att nu har vädret blivit kallare, och vinterdäcken har åkt på.
Men ett litet humm kan man ju få i alla fall.

Fritidsbatterier är inte byggda för bilbruk. Bilar drar, speciellt vid starten, väldigt höga strömmar och det gillar inte fritidsbatterier (men de är bra på djupurladdning).
På vilket vis gillar inte fritidsbatterier det?
Jag har trott att det enda problemet är att de kanske inte klarar av att starta bilen.
Är det andra nackdelar?
Stort slitage och risk för skada på batteri och/eller bil?

Ponera att generatorn kan leverera ca 1 kW ut elektriskt, det är (pga ineffektiviteter etc) ungefär 2 kW in (jag höftar till med lite siffror som borde vara hyfsat rimliga, men det slår säkert lite...). Pga att en bensinmotor är rätt ineffektiv så blir det kanske en 6-8 kW i bensin (dvs ca 0.6-0.8 liter) i timmen, och det här är när generatorn är tokbelastad maximalt! I normalfallet talar vi om kanske runt en fjärdedel av det, dvs sisådär 2 kW (eller 0.2 liter bensin i timmen).
Om du kuskar runt i en medelhastighet av 60 km/h (ganska rimlig medelhastighet för de flesta, om man inte kör väldigt mycket i stan) och har en bil som drar 0.7 liter milen så innebär det  att du har en snittförbrukning i timmen på 4 liter i timmen, varav generatorn kanske är skyldig till ca 0.2. En besparing på ca 5% mao, vilket låter toppen!
Ja, teorin är bra. Det finns en möjlighet för optimering här! :)
Men det är ju det där med det praktiska...

Nackdelen är att du kommer få större slitage på batteriet och måste byta det oftare.
Detta hade inte varit något problem...

Tändsystemet i en bil är gjort för att jobba vid 13-14 Volt (där generatorn kommer hålla spänningen), men när du inte laddar och samtidigt belastar batteriet kommer spänningen hamna på runt 10-11 Volt (och därefter sjunka...) och då får du inte optimal gnista! Icke-optimal gnista innebär sämre
förbränning och större utsläpp av oförbränt bränsle och andra otrevligheter. Dessutom får du rätt kasst helljus med...
Men detta ser jag som ett stort problem. Detta grusar generator-lobotomi planen rätt rejält.

Motorvärmare och en fräsch termostat är två grejor som definitivt påverkar förbrukningen drastiskt. Använd motorvärmare även på sommaren, du lär spara mer bensin på det än att mäckla med servostyrning, generator, vattenpump etc.
Har just bytt termostaten som var kaputt.
Funderar lite på att plugga igen motorgrillen nu på vintern för att minska värmeförluster och luftmotstånd. Bra idé?

Allt ljus på en bil med halvljuset tänt tenderar dessutom att dra i storleksordningen 200-300 Watt, det är bara en liten bråkdel av alla de kW som krävs för att hålla en bil i rörelse. Om man absolut ska mjölka även belysningen på vad som kan sparas där, skaffa LED så kan man få ner förbrukningen till några tiotal Watt utan att bli trafikfarlig samtidigt.
Jag har funderat på att byta alla glödlampor som lyser konstant till LED. Detta i sig minskar ju generatorns belastning redan där.

Bättre sätt att spara bensin är annars:
 - Lär dig ECO-körning, vilket inte (som många verkar tro) innebär att accelerera långsamt som en trött snigel utan att accelerera rappt och effektivt till målhastigheten och sen hålla sig där (fast givetvis inte accelerera med rusande motor och skrikande däck...)
 - Använd alltid motorvärmare.
 - Kör aldrig korta sträckor.
 - Och förstås:
Cykelkärror lastar mer än man tror och det går att veckohandla mha cykel och cykelkärra, går in många kassar mat i en sån...
Jag har svart bälte i ECO-driving!
Har monterat motorvärmare i bilen, och har alltid kört den sedan dess, även fast bilen står i varmgarage.
Sträckorna blir det de blir, men jag försöker samordna alla ärenden på samma färd.
Men till jobbet är det 14km, och än har jag inte byggt upp tillräckligt med djävlar-anamma för att cykla kontinuerligt. (Men hoppas det kommer!)
Cyklade 1-2ggr/vecka under denna sommar dock.

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #29 skrivet: 18 okt-13 kl 11:22 »
Jamen precis! Nej då, jag tappar inte sugen, men lite orolig är jag att idéerna framställs i ett ensidigt dåligt ljus. Då en hel kör argumenterar mot.
Rädd att andra ska avskräckas från att exprimentera.

Tror knappast att det här forumets deltagare blir avskräckta från mer eller mindre väl övervägt experimenterade p.g.a. kören i den här tråden. Det är ju något av poängen med att lägga fram ett förslag till diskussion att se om förslaget håller för kritik. När man har en ide så är nedgörande kritik i 99% av fallen ganska berättigad. Det har hittills i livet både gällt mina egna och andras ideer.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #30 skrivet: 18 okt-13 kl 11:31 »
Hoppas du bytte till vintertermostat. Kylarskiva gör en del och kostar i princip inget. Om du kör med e85 (eller så mycket e85-inblandning som motorn går bra på) så minskar behovet av kylning en del. Bilen kommer att dra mer i liter men mindre i pengar och energi. Jag har bara långtidstestat en 40 hp utombordare med e85, men det gick kanon. Om du testar dig fram till rätt inblandning, så behöver du inte byta munstycken eller krångla med inställningar. Har en liten luftkyld motor som jag skall testa med e85 plus vatteninblandning. Den stora förlusten i en motor är att man måste kyla bort det som skall ge rörelse.

Elcykel med släpkärra, undrar om jag kan få frun att acceptera det ;D

krikav

• Hälsingland
« Svar #31 skrivet: 18 okt-13 kl 12:49 »
Hoppas du bytte till vintertermostat. Kylarskiva gör en del och kostar i princip inget. Om du kör med e85 (eller så mycket e85-inblandning som motorn går bra på) så minskar behovet av kylning en del. Bilen kommer att dra mer i liter men mindre i pengar och energi. Jag har bara långtidstestat en 40 hp utombordare med e85, men det gick kanon. Om du testar dig fram till rätt inblandning, så behöver du inte byta munstycken eller krångla med inställningar. Har en liten luftkyld motor som jag skall testa med e85 plus vatteninblandning. Den stora förlusten i en motor är att man måste kyla bort det som skall ge rörelse.

Elcykel med släpkärra, undrar om jag kan få frun att acceptera det ;D

Har inte bytt till vintertermostat, tvivlar på att det finns till skoda felicia, fick punga ut med 500 pix för termostaten, då den var inbyggd i termostathuset och jag fick byta hela delen...  ::)
Men nog uppnår man väl ungefär samma effekt, om man blockerar kylaren med en kylarskiva som du nämner?

Har lagt upp frågan om etanol på ett engelsk skodaforum, och på dem verkar det som att en inblandning över 15% etanol i denna motor kräver modifikationer.
Hur mycket etanol är det i vanlig 95-okt? 5% ?
Isåfall kan jag blanda 7 delar 95-okt med 1 del e85. För att få en e15-blandning.

Men jag är mycket skeptisk till etanol som drivmedel överlag... Merparten av produktionen sker väl med skövling av regnskog och monokultur av sockerör... :(

Magnus24

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 18 okt-13 kl 13:23 »
Har jag uppfattat detta korrekt?:
Man kopplar bort servostyrningen i bilen för att spara in ett par dl bensin/år, om ens det.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #33 skrivet: 18 okt-13 kl 13:45 »
Men nog uppnår man väl ungefär samma effekt, om man blockerar kylaren med en kylarskiva som du nämner?

Mjaaeeeeääääääää... Det innebär att du hindrar kylningen från att funka och riskerar att motorn kokar. På vintern kan det funka att blockera kylaren (det gör att motorn kommer upp snabbare i arbetstemperatur) men då ska man komma ihåg att ta bort det igen om det råkar bli soligt och varmt en dag eller man ska köra tungt (tex släp).

Jag provade ett par säsonger att plocka bort fläkten på vår gamla 740 (den var ju mekanisk och muttrarna kunde hålla remskivan på plats även utan fläkt) och det gjorde att 740n kom upp snabbare i temperatur, men så kom det en ovanligt varm vår och då kokade motorn vid rödljuset i stället...

Det ger inte sådär jättemycket heller. Ja, motorn blev varm snabbare, men vi pratar nån km eller så i skillnad. Att se till att termostaten är i bra skick (så den inte kärvar eller läcker) och att använda motorvärmare funkar mycket bättre. Motorn avger också såna ofantliga mängder värmeenergi pga sin värdelösa effektivitet att skillnaden, som sagt, blir ganska minimal.

Men prova för all del? Håll bara ett öga på temperaturen för moderna bilar med aluminiumtopp kan råka ut för att toppen slår sig om motorn kokar och då blir det, för att citera Bosse Bildoktor, Dyrt Dyrt Dyrt!

Också, stäng ALDRIG av cirkulationspumpen som du spekulerade lite om innan! Även om motorn inte blir varm nog så det ger utslag på temperaturmätaren så kan det bildas värmefickor där vattnet blir ånga så att motorn blir ojämt uppvärmd och det är, typ, skitdåligt. Pumpen måste ALLTID gå! SPECIELLT i bilar med aluminiumtopp.

En kollega (som också hade Skoda) råkade ut för att pumpen började läcka på väg till jobbet. Pumpen gick fortfarande och han hade bara nån mil eller två kvar, så han körde vidare. Sen hade han tänkt köra hem igen, men vi sa åt honom att köra bilen till en lokal verkstad så han gjorde faktiskt det. Skadan var dock redan skedd, toppen hade slagit sig. Hade han stannat direkt och ringt bärgare hade toppen förmodligen klarat sig...

Har lagt upp frågan om etanol på ett engelsk skodaforum, och på dem verkar det som att en inblandning över 15% etanol i denna motor kräver modifikationer.
Hur mycket etanol är det i vanlig 95-okt? 5% ?
Isåfall kan jag blanda 7 delar 95-okt med 1 del e85. För att få en e15-blandning.

Ja, det är nåt sånt. Nackdelen med etanol är att det brinner sådär vid så låg kompression som krävs för att kunna köra bensin. För att få en bil att gå riktigt bra (och energieffektivt) behöver du öka kompressionen, men då kan du aldrig tanka nåt annat än E85 igen. Att köra etanol i en bensinmotor är kasst och den primära orsaken till att de drar ca 30% mer E85 än bensin; ökar du kompressionen sjunker förbrukningen till nånstans runt vad motorn innan drog bensin.

Men, som sagt, då slipper du köra bensin igen och eftersom det vanligaste sättet att öka kompressionen är att plana toppen så måste man alltså byta toppen om man ska konvertera tillbaka. Kanske inte så kul.

Har jag uppfattat detta korrekt?:
Man kopplar bort servostyrningen i bilen för att spara in ett par dl bensin/år, om ens det.

Lite så. Förbrukningen beror förstås på hur mycket du kör och hur ineffektiv servostyrningen är, men besparingen är rätt liten. Men det GER utslag på förbrukningen, vilket är orsaken till att många moderna bilar idag har elektrisk servostyrning.
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #34 skrivet: 18 okt-13 kl 13:53 »
Det blir nog 10-20 liter i alla fall på ett år. Ingen direkt storvinst, men armmusklerna slipper bli förtvinade ;D

Nja, vinsten med skivan är dels aerodynamisk, dels att motorn snabbare kommer upp i temp. Termostaten måste bytas om motorn skall jobba på en högre temp.

Alla motorer tål etanol, det är när du får för mager blandning så du får för syrerik och het förbränning som du skadar motorn. När det gäller etanol så kan man tanka inhemsk soppa från agroetanol eller jäsa och destillera själv. Själv håller jag på rapsoljan i väntan på att eldriften slår igenom och blir så billig som den borde vara. Man kan ju röta allt möjligt och köra på gas också förstås. En gas/bensinhybrid är inte dyr och sedan kan man röta allt hemma på gården.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #35 skrivet: 18 okt-13 kl 13:58 »
Qeruiem, den primära orsaken till att bilarna drar mer etanol är att etanolen har lägre energiinnehåll. Bensin 33 MJ/liter och e85 24MJ/liter (ungefär 30% skillnad).
« Senast ändrad: 18 okt-13 kl 14:04 av Själv är bäste dräng »

Magnus24

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 18 okt-13 kl 14:36 »
Det blir nog 10-20 liter i alla fall på ett år. Ingen direkt storvinst, men armmusklerna slipper bli förtvinade ;D
Avser du då vinsten med att koppla bort servot?
De 10-20 literna måste du ju själv arbeta ihop med dina armar. 10liter räcker till att köra ca 10mil säger vi. Tror du att du, med bara armarna, ens skulle kunna förflytta en bil 10 mil på ett år? Givetvis beror detta på verkningsgraden på de olika sätten att generera arbetet, men människan är långt ifrån 100%-ig.
Visst kan det finnas en marginell vinst med att koppla bort servostyrningen, men överlag var detta nog fan det dummaste jag läst på rätt länge.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #37 skrivet: 18 okt-13 kl 14:50 »
Qeruiem, den primära orsaken till att bilarna drar mer etanol är att etanolen har lägre energiinnehåll. Bensin 33 MJ/liter och e85 24MJ/liter (ungefär 30% skillnad).

Mjo. Men det finns folk som experimenterat med att öka kompressionen och har fått ner skillnaden till 10% eller lägre. Etanol är mer homogent bränsle än bensin så man kan få förbränningen mycket mer optimal än det går med bensin.

De tuffa killarna kör med E95 och 1:20 i kompression, men då pratar vi racing och specialbyggda motorer. ;-)

-- Bruce Schneier '08

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #38 skrivet: 18 okt-13 kl 16:51 »
Avser du då vinsten med att koppla bort servot?
De 10-20 literna måste du ju själv arbeta ihop med dina armar. 10liter räcker till att köra ca 10mil säger vi. Tror du att du, med bara armarna, ens skulle kunna förflytta en bil 10 mil på ett år? Givetvis beror detta på verkningsgraden på de olika sätten att generera arbetet, men människan är långt ifrån 100%-ig.
Visst kan det finnas en marginell vinst med att koppla bort servostyrningen, men överlag var detta nog fan det dummaste jag läst på rätt länge.

Nu har du nog inte förstått hur det fungerar med servostyrning. Så fort motorn går vispar pumpen runt oljan. Det kostar energi även om du inte rör ratten. Om du skulle behöva vispa runt den oljan med armarna skulle du bli bra trött varje gång du var ute och åkte bil. Servostyrning på vanligt vis är inte energieffektivt för fem öre, men bekvämt.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #39 skrivet: 18 okt-13 kl 17:00 »
Man får inte jämföra liter per mil när man jämför etanol, diesel och bensindrift. Bättre att jämföra kronor per mil, MJ/mil eller båda. Och idag börjar vi så smått försöka väga in miljöskadan per mil också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser