Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ullöss och rotlöss - fryser de ihjäl i vinter?  (läst 4584 gånger)

S.Odkil

• ...med fablesse för ull, trädgårdar & nyttoväxter
    • Småland
Ullöss och rotlöss - fryser de ihjäl i vinter?
« skrivet: 10 okt-13 kl 21:54 »
Jag har fått problem med ullöss och rotlöss, vet inte varifrån de kom men de har härjat på balkongen i sommar. På balkongen har jag dels haft pelargoner som jag slängt efter att ha tagit sticklingar av dem som jag sedan badat ohälsosamt länge i såpsprit och de flesta har överlevt, förhoppningsvis utan löss men jag har ett drabbat videträd som står ute på balkongen. Den har ju fördelen att den står ute i köldgrader så nu är min fråga - kan jag effektivt frysa ihjäl de små monstren (och deras ägg) eller bör jag bränna videträdet på bål i höst? ;-) Det vore ju illa om det spred sig vidare ut i vår nya trädgård... :-P Vore tacksam för hjälp på min fråga då jag sökt på nätet utan svar...  ::)

honeyybees

• Östergötland
SV: Ullöss och rotlöss - fryser de ihjäl i vinter?
« Svar #1 skrivet: 19 okt-13 kl 21:23 »
Jag skulle slänga allt som skulle kunna slängas, och för att vara riktigt säker på att bli av med rotlössen - som inte är roliga alls - ta bort all jord så det blir barrot (även skölja rent rötterna så att all jord verkligen försvinner) och sen sätta i ny jord i ren kruka.

S.Odkil

• ...med fablesse för ull, trädgårdar & nyttoväxter
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 21 okt-13 kl 17:02 »
Jag skulle slänga allt som skulle kunna slängas, och för att vara riktigt säker på att bli av med rotlössen - som inte är roliga alls - ta bort all jord så det blir barrot (även skölja rent rötterna så att all jord verkligen försvinner) och sen sätta i ny jord i ren kruka.
Tack för ditt svar! Ja, det känns osäkert, även om jag läst tips att frysa krukorna efter rengöring för att bli av med lössen (äggen?). Hmm... :-/

K@rin

• Närke
« Svar #3 skrivet: 21 okt-13 kl 20:00 »
Vad jag har läst dör iallafall rotlöss när det fryser

honeyybees

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 21 okt-13 kl 22:04 »
Tack för ditt svar! Ja, det känns osäkert, även om jag läst tips att frysa krukorna efter rengöring för att bli av med lössen (äggen?). Hmm... :-/

Ja när det bara gäller en eller ett par krukor kan det ju vara värt att helgardera sig :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser