Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sinnad brunn  (läst 2139 gånger)

tesåpa

• Skåne
Sinnad brunn
« skrivet: 07 okt-13 kl 21:13 »
Vi har en fem meter djup grävd brunn. Nu har den sinat (igen) och inget regn i sikte. Dessutom hann pumpen gå varm och skära... Sugande pump.
Tankar på åtgärder:
Klättra ner i brunnen och rensa?
Ny pump i brunnen, med flottör?
Borra?

Xoot

• Gäst
SV: Sinnad brunn
« Svar #1 skrivet: 07 okt-13 kl 21:17 »
Låter ju som att du behöver ny pump oavsett.
Jag hade rensat lite för att se om där blev skillnad, är ju ganska kostnadsfritt.

Sen kan du ju gå vidare utifrån det..

Broberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 okt-13 kl 21:29 »
Sen har man sänkt grundvattnet rätt rejält, sista 150 åren, så att en äldre brunn nu står torr längre perioder, kan ha sådan förklaring också.

tesåpa

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 08 okt-13 kl 11:41 »
Då visar det sig att det fanns i alla fall 70cm vatten kvar i botten när jag väl klättrade ner. Kanske 1dm sediment över bottensternarna. Det var nog bara tillfälligt slut och sedan, så fort pumpen la av funkade det igen. Ny pump monterad, i morgon kommer elektrikern och sätter dit en nivåvakt så att den nya pumpen inte går samma väg.

amv

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 10 okt-13 kl 19:55 »
Våran brunn sinade i vintras, det var en källa som det hade funnits vatten i över 50 år.
Det har huggits bort skog i närheten så vattenådern har tagit en annan väg.
Det var bara att beställa en brunnsborrare, så nu finns det vatten, sköönt....

amv

tesåpa

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 10 okt-13 kl 21:37 »
Felet här är mest att det inte regnat ordentligt sedan Juni.

andtol

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 okt-13 kl 07:07 »
Här har vattnet tagit slut för flera med grävda brunnar. Så nu börjar det borras i stället.

Vi har redan djupborrad brunn, annars skulle jag också borra i stället för att renovera den gamla brunnen. Vi går mot mer extremt väder. Lång perioder av torka och långa perioder av väta...

tesåpa

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 13 okt-13 kl 09:56 »
Idag fick jag en liten insikt. Det är alltid på morgonen, var tredje dag som det är mest problem. Vad är det som gör av med vatten på nätterna var tredje dag? Backspolning av pH-filtret...

Dela detta:

* Inloggade just nu

828 gäster, 3 användare (2 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser