Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Normal kroppstemp för äldre lamm  (läst 3319 gånger)

Lindom

• -
Normal kroppstemp för äldre lamm
« skrivet: 01 okt-13 kl 12:28 »
Kanske finns svaret här någonstans, men jag behöver bara ha ett snabbt svar av någon kunnig... Vad är normal kroppstemp hos ett lamm på ca 7 månader?

För någon vecka sedan hittade vi ett bagglamm liggandes i hagen och han kunde inte resa sig. Han var trött och slö, så vi bar in honom i ladugården och gav honom bakjäst utblandat i vatten. Han piggade på sig, men kunde fortfarande inte resa sig. En vecka senare så kan han fortfarande inte stå, men äter och dricker samt sköter magen som han ska. Han kan resa sig på bakbenen men inte fram. Då vi ändå ska slakta lammen snart så har vi valt att ta detta lamm tidigare.
Nu behöver vi tempa honom för att se så han inte har feber, eftersom vi tänkt kunna äta köttet.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Normal kroppstemp för äldre lamm
« Svar #1 skrivet: 01 okt-13 kl 13:43 »
Jag googlade "lamm feber", andra länken, skriften "Friska får" hade följande avsnitt:

"Mät kroppstemperaturen. Vuxna får har normalt 38.5–39.5 grader,
medan små lamm kan ha upp till 40 grader utan att det anses vara
feber."
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Lindom

• -
« Svar #2 skrivet: 01 okt-13 kl 22:42 »
Lammet visade sig ha 40 grader och en erfaren fårbonde i byn sa att man inte ska äta köttet då, så bagglammet slaktades och kördes sedan till soptippen. Synd dubbelt upp, men vi kunde ha honom kvar när han inte kunde stå och gå och ändå skulle slaktas nu i höst.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #3 skrivet: 01 okt-13 kl 23:18 »
Då var inte den bonden så erfaren för normal tem på  lamm och får är mellam 38,5 och 40 grader celius (lite beroende på ytter temperaturen )och troligen hade han en ledinflammation som går att bota. Om ni inte gett anibiotika .. så skulle han passa mycket bra i grytan. Ett djur som äter och dricker och sköter sina funktioner är inte "sjukt" utan har ont.
    MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser