Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur värmer jag bäst upp hönshuset under vintern?  (läst 3577 gånger)

pålandet

• Småland
Hur värmer jag bäst upp hönshuset under vintern?
« skrivet: 26 aug-13 kl 23:11 »
Har 4 st brahama och 5 st bouvan-höns i ett hönshus på ca 15 kvm.
Hönshuset är inrett i ett gammalt grisstall med betonggolv,betonghovar,kalkade träväggar och ca 2 m i takhöjd.
Det är även 3 st fönster med enkelglas som förmodligen inte tillför så mycket värme under vinterhalvåret.
Just nu har jag ett lager spån på golvet som underlag.
Hur ska jag göra för att på bästa sätt värma upp hönshuset och hur kallt måste bli innan jag tar till uppvärmning.
Ska jag sätta för fönstren för att undvika kyla och ev drag?
Ska de ha tillgång till daglig utevistelse även under vintern?

4-ever

• Skåne
SV: Hur värmer jag bäst upp hönshuset under vintern?
« Svar #1 skrivet: 26 aug-13 kl 23:55 »
Inte alls säger jag. Våra höns klarar det alldeles utmärkt ändå.
Blir det -26 flera dagar i rad så sätter jag igång värmelampa ovanför sittpinnarna på natten.
De får och vill gå ut varje dag även under vintern med snö och massor av minusgrader.
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Nina W

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 27 aug-13 kl 01:23 »
Drag ær inte så bra så det skadar inte att tæta fønstrena. Fukt ær farligast, du behøver ha ventilation. Jag har en værmeplatta med termostat till vattenautomaten. Førra vattenvärmaren hade inte termostat så då dunstnade en massa vatten av och bidrog till funktigheten. Jag har Hedemorahøns och jag har råkat ut før att sammanlagt fyra har blivit førkylda och døtt. Ingen epedemi utan en nu och en då... Først førsøkte jag med att sætta dom i transportburen och ta in dom i værmen, ge vitaminrik mat och sådær men det hjælpte inte ett dugg, dom dog. Så læste jag hær på alternativ att det ær kvævning dom dør av - man måste hålla andningsvægarna øppna! Vanligt Næsspray ær grejen! Samma som till folk. Men nu får jag hoppas att dina slipper ifrån førkylningar.
« Senast ändrad: 27 aug-13 kl 09:47 av Nina W »

Krågedal

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 27 aug-13 kl 05:53 »
hej! Har ungefär ett liknande hönshus. jag har bara kindahöns, de har möjlighet o gå ut om de vill... Har tak över den första delen av gården. En bra o enkel investering är  en värmeplatta till vattnet. Det är den värmen de har ., har dock lyse, men jag har den tänd när jag är där. lägg ut halm i hönshuset det värmer... Är det varmt ihos hönsen trivs ohyran ....sen har jag en "köldridå", för luckan, tjocka plastremsor på en list. gör att det inte kommer ut eller in någon kyla
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

ängesgården

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 27 aug-13 kl 07:25 »
daglig utevistelse på vinter behövs inte, vad ska de ut och göra när det är svinkallt, finns inget att sprätta I , bättre att slänga in I hönshuset , tex bös från hö eller halm, torkade brännässlor gillar de, annars tycker jag som vissa föregående, värmelampa och passa för drag och fukt
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 27 aug-13 kl 11:25 »
Mina höns kan alltid gå ut om dom vill även vintertid. De stora hönsen går gärna ut på gården även om det ligger snö på marken. Det är bara silkeshönsen som vägrar gå ut om det finns snö. Om man har öppet till hönshuset kan de ju välja själva. De är inte så dumma att de står ute och fryser ihjäl utan går in igen om de känner för det.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

karsan

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 27 aug-13 kl 18:45 »
Mina håller till i växthuset hela dagarna fast där kan vara -10 och så där -3 i hönshuset.  De går in och äter och värper hönshuset men sen till växthuset igen. Nej, de gillar inte att vara ute i snö, men i växthuset är det barmark. Samt ljust och lä förstås. Och ett sandbad - dvs ett babybadkar med torr jord och aska. Så har det varit i de fyra vintrar som jag har haft höns och jag har aldrig sett en förkyld höna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser