Å andra sidan finns det ju i princip bara en köpare
Om du inte köper boden, vem skall han sälja till då? Eller måste han ta bort den? Markägaren kanske inte vill ha en bod utan bin, det är pollinering inte uppställning av saker som han vill ha.
Det här är ju en liten balansgång givetvis: jag vill ju gärna inte betala överpris, men samtidigt inte avspisa säljarens bud för abrupt heller då han kanske blir arg/ledsen/besviken/sur då. Han hade en köpare som var i stort sett klar förra året men hon fick lite ändrade planer och tackade sedan nej.
Min mentor pratade om att han funderat på att ta över men då jag fick förfrågan sa han att han tyckte jag skulle försöka köpa det om det inte blev för dyrt (vilket han definitivt tycker att det är i dagsläget, kan ju nämnas).
Grejen är ju att han verkar VILJA sälja boden till mig och har bestämt sig för att ta hem sina sista två samhällen till trädgården, så han kommer ju att lämna platsen oavsett om jag köper eller inte, så han är säkert rätt sugen på att slippa bekymra sig om boden något mer nu när han väl tagit det beslutet. Han har lite svårt med balansen och med tunga lyft, så jag tycker att det är klokt att han bestämt sig för att begränsa sig till biodling i hemmiljö, men jag vill ju samtidigt inte stöta mig med honom eller känna att jag lurar honom. Vi borde ju båda kunna känna att vi gör en bra affär och att resultatet blir bra!

Det finns också en "granne" på den här vallen men i hos oss är det väl som på många andra ställen i landet mestadels äldre män som pysslar med biodling: grannen är 87 år och "min" gubbe är 80!

Dessutom har nog alla i vår förening så vitt jag vet bina på egen mark eller uppställda på samma plats sedan länge. Jag är nog den ende som bor i lägenhet och inte har tjejerna hemma...
Svårt men det borde inte vara omöjligt att få till en bra affär...