Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  El-stängsel, jordning m.m.  (läst 3048 gånger)

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
El-stängsel, jordning m.m.
« skrivet: 13 jul-13 kl 15:02 »
Här ska snart vildsvinsstängslet runt odlingarna kopplas in. Jag trodde jag läst klart men........

En sträcka av området är verkstadsväggen. Där, på in-sidan  tänkte jag sätta el-aggregatet men jordspetten ska väl va en viss sträcka från byggnad?
1. Varför?
2. Hur förlägger jag anslutningen mellan spett och aggregat?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: El-stängsel, jordning m.m.
« Svar #1 skrivet: 13 jul-13 kl 15:14 »
1 aldrig hört om man jag skulle nog förlägga den med blixtledare en bit från väggen så eventuella blixtnedslag och överslag inte sker i verkstaden.
2. Blank tråd, 5 cm eller mer under mark. 
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

hånung

  • Gäst
SV: El-stängsel, jordning m.m.
« Svar #2 skrivet: 13 jul-13 kl 15:38 »
Tycker nog man ska använda sig av en riktig isolerad jord kanel när man ska in i verkstaden .

torbjorn

  • Inlägg: 13773
    • Medelpad
SV: El-stängsel, jordning m.m.
« Svar #3 skrivet: 13 jul-13 kl 15:52 »
1) Dels för att isolera byggnad och elstängsel från varandra ur åsksynpunkt och dels för att inte strömmen från stängselapparaten ska störa el eller elektronik i byggnaden. Det är också viktigt att sätta jordspetten långt från nergrävda kablar, vatten- eller avloppsledningar, jordtag för elnätet mm.

2) Blanktråd fungerar utmärkt, men om den ska grävas ner så ska den vara av samma material och ha samma ytbehandling som jordspetten (om spetten är galvade vinkeljärn, så bör du t ex använda galvad järntråd till jordledning), för att undvika galvaniska strömmar och att den mindre ädla metallen fräts bort i förtid. Det finns också en risk att såna där galvaniska fenomen ger en isolerande beläggning på jordspetten. Man ska ju också undvika att blanda  jordspett av olika material.
På en väl isolerande byggnad (t ex trä) går det bra att använda blanktråd om den bara ligger långt från andra metallföremål, elledningar mm. Men om det finns mycket metallföremål där jordledningen ska dras fram (t ex väggar av korrugerad plåt, stålbalkar, armerad betong, vattenledningar) så är det bäst att använda samma sorts tjockt isolerad ståltråd som brukar förekomma som högspänningsledning för elstängsel. Man kan gärna sätta både jord- och stängselledningar på en planka som extra isolering.

Och ett tillägg: Om man har stora åskproblem så kan det vara lämpligt att sätta ett extra åskskydd några tiotal meter bort längs stängslet och jorda det till ett eget jordtag.  Ett annat sätt är att använda järnstolpar för stängslet på de sträckor som är närmast stängselapparaten, då slår åskspänningen igenom isolatorerna på dem och går till jord via järnstolparna. Även om var och en av dem inte är så bra jordad så ger det ett bra skydd om de är tillräckligt många.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: El-stängsel, jordning m.m.
« Svar #4 skrivet: 13 jul-13 kl 17:20 »
1. Som jag trodde då. *förbannat*

2. Verkstaden är byggd i Leca. Väggen där jag vill ta strömmen, placera aggregatet och behöver dra ström och jordledare är 15 meter lång. Stängslet är i 2 delar.
En slinga från norragaveln slutar mot en annan byggnad.
En annan slinga från södra gaveln till grannens staket

Det är ett relativt litet aggregat: Toro 1500. Drift 220V AC, Laddenergi 3 och pulsenergi 2 Joule.
Stängslet är i 3 st 3mm galvad järntråd, norra slingan 60 meter och den södra nästan 100 m stängsel.


Att lägga en kabel till lönnen och där sätta aggregatet i ett skåp = GRÄVA delvis i stensatt yta  >:(
Att sätta aggregatet i ett skåp på väggens utsida, jord och strömledare i galvad 3mm järntråd i vanliga isolatorer var väl närmast som jag tänkte göra. Vilka blir konsekvenserna?

Fråga 3: Kan man sätta någon sorts överströmsskydd (släckdiod, klen ledare  ;D, säkring, överströmsrelä..........) på aggregatets ingång för att skydda både utåt och inåt? Och i så fall, hur stora?

Fråga 4: något liknande på aggregatets utgång som åskskydd? Hur stort?

« Senast ändrad: 13 jul-13 kl 17:44 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

torbjorn

  • Inlägg: 13773
    • Medelpad
SV: El-stängsel, jordning m.m.
« Svar #5 skrivet: 14 jul-13 kl 19:50 »
2) På verkstadsväggarna är det nog bara att klamra kabel respektive oisolerad jordtråd direkt.

3) och 4) : Förmodligen finns det redan en varistor som överspänningsskydd på elnätsidan i stängselapparaten. Och på stängselsidan finns det ett gnistgap samt kanske diverse varistorer som ska skydda mot åska därifrån.

De två "åskfall" som är farligast för en stängselapparat är dels om man får en åskpuls från stängslet som inte riktigt räcker till för att det ska slå över i gnistgapet utan elektroniken måste ta hand om all energi. Och dels om åska - vare sig den kommer från elnätet eller stängslet - ger så hög spänning mellan primär- och sekundärsida i transformatorn att det slår igenom isoleringen i den.

Det som verkligen gör nytta som yttre åskskydd är som sagt ett extra gnistgap en bit bort på stängselsidan.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: El-stängsel, jordning m.m.
« Svar #6 skrivet: 14 jul-13 kl 21:41 »
Tack torbjörn! Det var precis det jag ville höra  ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

hånung

  • Gäst
SV: El-stängsel, jordning m.m.
« Svar #7 skrivet: 15 jul-13 kl 08:26 »
Tycker nog man ska använda sig av en riktig isolerad jord kabel när man ska in i verkstaden .

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: El-stängsel, jordning m.m.
« Svar #8 skrivet: 15 jul-13 kl 11:30 »
Tycker nog man ska använda sig av en riktig isolerad jord kanel när man ska in i verkstaden .

Nu blir det som så, att aggregatet monteras i skåp på utsidan och ansluts med en EKLK genom väggen till en undercentral innanför. Om stängseltråden blir "antenn" och stör datorn så får jag tänka om. Jag tror inte det blir antennverkan om isoleringen är perfekt. Borde jag genom flimmer på skärmen se när grisarna kommer? 
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens

  • Gäst
SV: El-stängsel, jordning m.m.
« Svar #9 skrivet: 15 jul-13 kl 11:34 »
Vilken tur att man inte grunnat så mycket utan bara satt upp stängslen och apparaturen... :)

Visste inte att det var så mycket att tänka på, och konstigt nog fungerar det ändå.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: El-stängsel, jordning m.m.
« Svar #10 skrivet: 15 jul-13 kl 11:44 »
Vilken tur att man inte grunnat så mycket utan bara satt upp stängslen och apparaturen... :)

Visste inte att det var så mycket att tänka på, och konstigt nog fungerar det ändå.

Tack! Det känns lugnande. Nu gör ju inte jag så mycke men NÄR jag äntligen gör något så ska det bli redigt!   8) Och hålla i evinnerliga tider.........
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

torbjorn

  • Inlägg: 13773
    • Medelpad
SV: El-stängsel, jordning m.m.
« Svar #11 skrivet: 15 jul-13 kl 12:09 »
När det gäller dator och elstängselstörningar så är det snarare kommunikation via teleledning (modem, ADSL etc) som brukar börja krångla.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: El-stängsel, jordning m.m.
« Svar #12 skrivet: 15 jul-13 kl 14:41 »
När det gäller dator och elstängselstörningar så är det snarare kommunikation via teleledning (modem, ADSL etc) som brukar börja krångla.
DET var INTE vad jag ville höra. För att ha spetten ungefär mitt i området så måste jordledningen korsa under luftledningen.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

hånung

  • Gäst
SV: El-stängsel, jordning m.m.
« Svar #13 skrivet: 15 jul-13 kl 14:49 »
Nu blir det som så, att aggregatet monteras i skåp på utsidan och ansluts med en EKLK genom väggen till en undercentral innanför. Om stängseltråden blir "antenn" och stör datorn så får jag tänka om. Jag tror inte det blir antennverkan om isoleringen är perfekt. Borde jag genom flimmer på skärmen se när grisarna kommer?
Det blir nog te å prova då  :)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: El-stängsel, jordning m.m.
« Svar #14 skrivet: 15 jul-13 kl 15:59 »
Vilken tur att man inte grunnat så mycket utan bara satt upp stängslen och apparaturen... :)

Visste inte att det var så mycket att tänka på, och konstigt nog fungerar det ändå.
Det är samma här, jordspettet (typ större järnpinne som av nån anledning har ett litet hål i toppen) sitter mindre än en meter från aggregatet som sitter under ett takutsprång på en lekstuga - spettet och aggregatet är förbundet (via aggregatets jordskruv) med en vanlig elledning i luften och ledarna har stuckits in i spettets hål och fästs och isolerats där. Vi har svagare aggregat än Toro just nu men det funkar galant.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

torbjorn

  • Inlägg: 13773
    • Medelpad
SV: El-stängsel, jordning m.m.
« Svar #15 skrivet: 15 jul-13 kl 15:59 »
DET var INTE vad jag ville höra. För att ha spetten ungefär mitt i området så måste jordledningen korsa under luftledningen.

Det är nog inget större problem. Det hade varit värre om jordledning eller stängseltråd hade gått längs med teleledningen en lång sträcka eller om jordspettet hade varit nära t ex något jordtag som har med telenätet att göra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 3 användare
Ebbe99, nqt, alfhild

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser