Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Släpkärra  (läst 9386 gånger)

melongurka

• Västergötland
Släpkärra
« skrivet: 30 jun-13 kl 22:30 »
Hej. Jag har insett att verksamheten inte fungerar utan släpkärra. Jag har hyrt några gånger men nu skall jag köpa en bättre begagnad är det tänkt. Då funderar jag på bromsad eller obromsad. De jag hyrt hade broms och fungerade bra men vad anser ni som varit i kontakt med släpvagnsvärlden mer än jag. Tar tacksamt emot all information som finns att tillgå.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Släpkärra
« Svar #1 skrivet: 30 jun-13 kl 22:42 »
Trafiksäkerheten blir såklart mycket bättre med en bromsad vagn, i synnerhet om man tänker köra tunga lass och har en lätt dragbil.

Men å andra sidan innebär bromsar på en släpvagn att det är mer som kan krångla och behöver regelbundet - i och för sig inte särskilt svårt - underhåll. Erfarenheten visar att bromsade släpvagnar fungerar bra om de används regelbundet året runt, men om de står oanvända långa perioder brukar saker i bromssystemet kärva ihop.

En del av de allra sämsta släpvagnarna som saknar stötdämpare har mycket dåliga vägegenskaper när de går med lätt last - de hoppar och studsar och det är ganska sällan hjulen är i kontakt med vägen. En sådan vagn bör man inte ha om man tänker frakta lätta och ömtåliga saker, t ex möbler. Vagnar med stötdämpare uppför sig betydligt trevligare, och i all synnerhet om de har torsionsfjädrad axel (till skillnad från gummifjädring, som är ett billigare utförande och vanligast nuförtiden).

Tänk en del på hur stort flak du behöver, undvik bredare vagn än nödvändigt om du kör mycket på smala och krokiga vägar. Ju större flaket är desto större blir också vagnens egenvikt, och då blir det ju mindre kvar till last om totalvikten är given. De minsta "normala" vagnarna brukar ha ett flak på ca 130 x 250 cm, dvs lagom för att man ska få plats med gips- eller spånskivor med standardmått. Min erfarenhet är att man sällan behöver en bredare vagn än så, men däremot händer det att man önskar att flaket hade varit längre. På korta vagnar bör man absolut se till att både fram- och baklämmen går att ta bort. En del vagnar, i synnerhet billiga vagnar med kåpa, har tyvärr fast monterad framläm.

Fundera också över vilken totalvikt du bör sikta på för vagnen - du måste ju se till att välja en vagn som du kan dra lagligt med den körkortsbehörighet du har och den dragbil du tänker använda.

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 30 jun-13 kl 22:47 »
Det beror väl på hur tunga lass du ska dra. Obromsade släp har ju normalt en totalvikt på under 750 kilo om du ska köra i vettig hastighet lagligt. Dvs. du får lasta kring 3-400 kilo. Men dessa är ju billigare både i köp och underhåll. Har själv iofs. kört 800 kilo skrot till Stena med mitt lilla släp, men det är inget att rekommendera. Varken med hänsyn tagen till övriga trafikanter eller lagligheten.

edit: torbjorn tog sig mer tid så läs hans inlägg ;)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 30 jun-13 kl 23:22 »
Båtsläpor är bra om du vill köra långa detaljer, avloppsrör och reglar, och så går de stadigt efter bilen. Hästbusor är bra till djur och regnkänsliga skivor mm.

forestman78

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 01 jul-13 kl 01:14 »
Jag har en bromsad släpvagn från 1989. Köpte den billigt med murken/trasig bottenskiva. Köpte ny skiva som jag kapade till själv. Kostade ca 1000 spänn att köpa och det var det värt eftersom släpet var billigt men övrigt i bra skick. Ibland lastar man t ex reglar eller brädor som är längre än släpet är. Bra med ordentliga lämmar som tål att lägga tyngd på om man inte tar av dom. En del billiga obromsade nya släp har så tunn plåt att dom inte klarar någon tyngd alls nästan.

Jag tror man har mindre värdeminskning på ett beg bromsat rejält släp som man håller i bra skick än på ett obromsat och större nytta av det medan man äger det.
Biodlande torpare med hund och gäss.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 01 jul-13 kl 01:34 »
Som torbjörn skrev är det mindre säkert att dra omkring ett obromsat släp. Speciellt gäller det i vinterväglag. Jag har en drygt 2 ton tung dragbil och ett obromsat släp som brukar väga strax under 700kg, och det blir lurigt i vissa lägen. Med 2,5 ton bromsat efter är det mycket säkrare.

melongurka

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 10 jul-13 kl 18:07 »
Begagnade obromsade släpkärror är inte lätt att få tag i. De nya kostar väldigt mycket. Harald Nyborg säljer kärror av märket Stema som är tyskt. Har ni någon koll på dessa kärror. Priset dalar lite och den verkar stabil.

Xoot

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 10 jul-13 kl 18:16 »
Andrahandsvärdet är galet högt på släpvagnar så då kan man oftast köpa en ny.
Allting beroende på vad man behöver för en vagn. Finns förstås 1.500kronors vagnar från 80talet också.

Jag har haft ett par Thule grindsläp. Obromsade.
Får lasta 460kilo lagligt men kör ganska ofta uppåt tonnet, har inte provat mer.

Skattebefriade och ska först besiktigas efter 4år.
Gav 10.000kr inkl. moms och då ingick grindar samt stödhjul.

Tätat elsystem som tål saltvatten. (har sjösatt en del småbåtar med dränkt vagn)

Men är man lite oberoende så hade jag köpt en sävsjövagn alla dagar i veckan. :)
Viktigast är förstås att först räkna för månadskostnaden, årskostnaden, om man hyr.

Slutligen - vad får släpet kosta? :)

melongurka

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 10 jul-13 kl 18:35 »
Är alla nya släp skattebefriade samt att besiktning sker först efter 4 år. Det pris du anger stämmer helt och jämför man med ett tex 5 år gammalt obromsat släp så ligger de ju kvar på 6-7000 kr minst plus att de knappt finns att få tag på. Sen funderar man på grindar, det känns som att slå sig på fingrarna att köpa utan grindar. Presenning blir ju rätt bökigt i längden. Sen vad släpet får kosta beror mycket på vad min hjärna kommer fram till efter hjälp från er, kan mycket väl få gå upp till 10000 om det visar sig vara mest sunt.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #9 skrivet: 10 jul-13 kl 19:18 »
Beror helt och hållet på vad du ska köra och hur mycke. Det är inte bara priset som är lägre på o-bromsade släp. I min värld är de inte mycke att ha. T. ex. sätter man ett stödhjul på ena sidan på draget, (så som man vanligen gör) så vrider hela draget sig med lite last på.

Själv köpte jag just ett begagnat Hydro-Mekano vilka helt igenom är gjorda i mycke tjockare plåt än andra vagnar, och kraftigt varmgalvaniserat chassie. Tror alla modellerna tillverkas likadant men monteras olika hjul för att bestämma vikten vid typbesiktningen.  ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Xoot

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 10 jul-13 kl 19:26 »
T. ex. sätter man ett stödhjul på ena sidan på draget, (så som man vanligen gör) så vrider hela draget sig med lite last på.

Det stämmer om man har ett billigare stödhjul. :)
Jag har förbrukat säkert över femtio stödhjul och tjugo vagnar.

Antingen är hjulet kasst eller så lastar man dumt.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #11 skrivet: 10 jul-13 kl 19:46 »

Ja, en del lastar nog lite dumt. Det är dock själva dragbalken de bett mej fixa, försöka få vridstyvt eller nått, en öppen profil i vad jag kallar ugnsfolie o:). Det var väl själva stödhjulshistorien som var värt att behålla.........  ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Broberg

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 10 jul-13 kl 20:58 »

Hur har du lyckats med det?

Farsans första 750-kilos, HT-verken, -76, rullar fortafarande bra och den har ofta haft ett par ton grus på sig.. Sen har vi en 1000-kilos Kylingekärra, -92, som fortfarande är i fullgott skick. Även den får ofta rejält tunga lass.

Xoot

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 10 jul-13 kl 21:24 »
Hur har du lyckats med det?

Farsans första 750-kilos, HT-verken, -76, rullar fortafarande bra och den har ofta haft ett par ton grus på sig.. Sen har vi en 1000-kilos Kylingekärra, -92, som fortfarande är i fullgott skick. Även den får ofta rejält tunga lass.

Det är ju egentligen ingen hemlighet att alla vagnar ibland lastas med minst den dubbla tillåtna lastvikten.

Men oavsett märke och lastvikt så bör man hålla sig borta från pensionerade hyrsläp.
Ska så fall vara båtvagnarna som har haft delvis drägligare liv.

Hur jag lyckats förbruka vagnar? Det är inte jag, det är kundernas fel. ;D
Jag hyr ju ut vagnar titt som tätt så då blir det som det blir.

melongurka

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 10 jul-13 kl 21:27 »
Hej på er igen. Tillbaka till ämnet. Vad anser ni om köp överlag, tex grindar eller inte ? mm. Sen har jag väl tänkt att använda kärran till mindre belastning och inte överlasta.

Xoot

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 10 jul-13 kl 21:39 »
Hej på er igen. Tillbaka till ämnet. Vad anser ni om köp överlag, tex grindar eller inte ? mm. Sen har jag väl tänkt att använda kärran till mindre belastning och inte överlasta.

Enkelt; behöver du grindar? - jag behöver grindar.
Du skriver att du hyr ibland - vad brukar du hyra för släp? har du användning för vagnen fullt ut?

En dyr fin bra vanlig vagn är ett grindsläp under namnet sjävsjösläpet.

Broberg

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 10 jul-13 kl 22:03 »
Hur jag lyckats förbruka vagnar? Det är inte jag, det är kundernas fel. ;D
Jag hyr ju ut vagnar titt som tätt så då blir det som det blir.

Det föklarar väl saken, hehe.

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 1 användare
Kallvreten

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser