Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  räv eller grävling? Mina fina höns har mist sina liv :'(  (läst 4837 gånger)

Midsommaren

• Bohuslän
Våra höns brukar alltid kunna gå lösa i trädgården även när vi inte är hemma på dagarna och det har sällan varit några problem. Fram tills igår. Jag åkte hemifrån  på eftermiddagen och när jag kommer hem några timmar senare så är 13 stycken borta, varav tre kroppar funna.  Så oerhört ledsamt  :'( till och med hade den/de brutit sig in i kycklingburen och tagit alla chabo kycklingar.  Men det som känns värst är de vuxna hönsen, dom hade man ju hunnit få en relation till. Vågar aldrig någonsin släppa ut mina höns när jag inte är hemma i fortsättningen. Men man har väll blivit för tuff i och med att vi haft många av hönsen i totalt 4 år och vi har alltid kunnat ha dom lösa i trädgården. Vi hade hönsgård tidigare men ja tyckte det blev så trist yta, nedtrampat och dant och gräset noppra dom snart av... Jag undrar va det möjligen skulle kunna vara för djur? Någon som har ungar?  Jag har totalt 5 hönor kvar och en tupp. Den femte hönan hitta jag i skogen en bit bort idag. Trött och törstig stackars lilla.

peppz

• Västergötland
SV: räv eller grävling? Mina fina höns har mist sina liv :'(
« Svar #1 skrivet: 11 jun-13 kl 20:02 »
13 djur på ett par timmar, dagtid eftermiddag...
Jag vågar mig på att säga tvärsäkert att du har haft besök av räven.
Och med största sannolikhet en räv med ungar....
Nu kommer hon mata ungarna med höns och när dom är större och vet att fågel är gott, så kommer hon lära dom jaga och visa dom vart de läckra hönsen finns...
Dom är duktiga rävar, de har inte alls lika grundläggande instinkter vad gäller jakt som tex ett solitärt kattdjur utan dom lär sina ungar otroligt mycket själva.
Hon kommer lära alla ungar hon lyckas föda upp att jaga, och hon kommer garanterat bland annat göra det på dina höns.
Så antingen ser du till att få räven skjuten eller så är det dags att rusta för krig...

Mitt tips är att rusta för krig OCH skjuta räven.   Rävar är fina djur och förtjänar rätten att leva i ett hörn av världen, men ger dom sig på höns - PANG.
men så länge rävar och höns existerar så kommer vi ha problemet, mitt tips är att du skaffar hönsgård igen...  Så får du släppa ut dom fritt när du är hemma istället.

I bland går det bra, med lite tur i flera år, men man får nog alltid räkna med att rovdjur kan dyka upp när som helst.

Med en rulle elektriskt hönsnät kan du ha dom rävsäkert inhägnade på dagarna och när grönskan är slut så  är det lätt att ensam flytta hela inhängnaden på ett par minuter till en ny grön plats.. kanske kan det vara ett alternativ för dig.
Kennel SweetCaileanz

Nina W

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 11 jun-13 kl 20:13 »
Och för snart hundrade gången så rekomenderar jag elnät! Jag har haft höns i sju år och haft räv och/eller grävling + en och annna lösspringande hund utanför inhägnaden - men inte i  :). Jag har ett glest nät avsett för getter, men finns finmaskigt elnät avsett för höns och det är ännu bättre. Så googla på "elnät höns" så får du se. Vill du sedan ha mer detaljerade råd så kolla vad jag skrivit förr eller skicka ett pm till mig så ska jag förklara. För övrigt jättehemskt att du förlorat så många av dina små vänner. Kanske, kanske lever en till och gömmer sig i skogen. Hoppas det.

4-ever

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 11 jun-13 kl 20:45 »
Vet exakt hur du känner!
Vi hade samma massaker här igår. Mitt på dagen!
Mannen åkte iväg och jag var i ett rum inne där jag inte hör vad som händer ute.
Hunden var helt slut av värmen och låg här med mig.
När jag kom ut 2 timmar senare så var 9 höns och två ällingar borta! En höna hade nog kommit undan men var skadad.
Husse och hund spårade upp första hönan som räven grävt ner, så nog var det en räv alltid.
Husse satt på vakt efter räven i går kväll om den skulle komma tillbaka efter sitt byte men icke.
Så det är fortsatt rävjakt här.
Och sorg  :'(
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

CaJo

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 11 jun-13 kl 21:27 »
Räv!  Och den behöver också mat till sig och sina ungar. Stäng in era djur! Vi har rovdjur i Sverige, fler blir de och deras naturliga byten räcker snart inte längre.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 11 jun-13 kl 21:58 »
En rävkull äter 850-1000kg kött under sin uppväxt. Lås in hönsen annars är de ett lätt byte..
Fjäderfän och kaniner

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 12 jun-13 kl 08:46 »
Tråkigt med dina djur  :(  Men även jag ställer mig till kören av de som lovsjunger elnät eller elstaket. Vi har haft räv och räv med ungar runt vårt boende under flera år och det har fungerat kanon bortsett från när elagregatet gick sönder när vi var på midsommarfest. Men en rävkatastrof på 3 år när vi ser spår av räv i närområdet varje vecka är knappast något att räkna även om det var enormt trist när det hände. Utan el hade jag förmodligen varit utan både höns, ankor, pärlhöns, kalkoner och gäss.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

hånung

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 jun-13 kl 09:03 »
En rävkull äter 850-1000kg kött under sin uppväxt. Lås in hönsen annars är de ett lätt byte..
Var i från har du fått den upp giften och på hur många månader är det räknat på och antal rävungar . Satt och räkna på fem ungar och 4månader  då skulle ungarna äta lika mycket som en stor schäfer vardera .       Så det tror ja inte på .
« Senast ändrad: 12 jun-13 kl 09:33 av håning »

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #8 skrivet: 12 jun-13 kl 09:09 »
Våra höns brukar alltid kunna gå lösa i trädgården även när vi inte är hemma på dagarna och det har sällan varit några problem. Fram tills igår. Jag åkte hemifrån  på eftermiddagen och när jag kommer hem några timmar senare så är 13 stycken borta, varav tre kroppar funna.  Så oerhört ledsamt  :'( till och med hade den/de brutit sig in i kycklingburen och tagit alla chabo kycklingar.  Men det som känns värst är de vuxna hönsen, dom hade man ju hunnit få en relation till. Vågar aldrig någonsin släppa ut mina höns när jag inte är hemma i fortsättningen. Men man har väll blivit för tuff i och med att vi haft många av hönsen i totalt 4 år och vi har alltid kunnat ha dom lösa i trädgården. Vi hade hönsgård tidigare men ja tyckte det blev så trist yta, nedtrampat och dant och gräset noppra dom snart av... Jag undrar va det möjligen skulle kunna vara för djur? Någon som har ungar?  Jag har totalt 5 hönor kvar och en tupp. Den femte hönan hitta jag i skogen en bit bort idag. Trött och törstig stackars lilla.
Skulle kunna vara Mink.. Hur såg de kroppar du hittat ut??
-Tuppen kommer nog leva längst (dom är oftast fegast). I hönshus sätter dom sig längst upp och ibland tränger dom till och med ner hönorna som ett "offer" för att rädda sig själva..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

seccan

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 13 jun-13 kl 19:11 »
Jag kan inte förstå hur du tänker Peppz.    Räven måste väl få äta också, och är vi så dumma att vi "serverar" dom maten så får vi skylla oss själva. Ett perfekt höns liv måste väl vara att gå ute lös och picka .  Nej , elstängsel lär vara grejen. Jag tycker verkligen det är så dåligt att anse att vi har rätt att avliva vilda djur för att vi inte själva gör det vi kan för att förhindra attacker. Uch.   Och jo, jag har höns också och blivit av med några både till räv och rovfågel.

Smajsan

• -
« Svar #10 skrivet: 13 jun-13 kl 21:02 »
Om man använder el nät, Hur gör ni med tak då? Jag tänkte eftersom dom är lätta att flytta då är det inget nät tak över eller?
Jag är trög som vanligt  ::) Men har tänkt på det ett tag. Och hur höga är el näten? Och hur stora hagar kan man göra med näten?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #11 skrivet: 13 jun-13 kl 21:09 »
Om man använder el nät, Hur gör ni med tak då? Jag tänkte eftersom dom är lätta att flytta då är det inget nät tak över eller?
Jag är trög som vanligt  ::) Men har tänkt på det ett tag. Och hur höga är el näten? Och hur stora hagar kan man göra med näten?
Elnät funkar inte mot rovdjur som flyger ;) HUr stora hagar man kan göra beror på hur många nät man har. Vi har tre nät uppsatta bakom stall, loge & maskinhall som blir ena sidan av hagen. Det gör att våra djur får ca 1500 kvadratmeter att röra sig på :)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Smajsan

• -
« Svar #12 skrivet: 13 jun-13 kl 21:14 »
Tack  :D Men jag undrar om det räcker med ett elaggregat till de 3 näten?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

peppz

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 13 jun-13 kl 21:32 »
jag har köpt två 10-pack med nät och mina 20 nät går på ett och samma aggregat utan bekymmer.
När vi hade får på jobbet så hade vi nog betydligt fler nät än så på samma ag.

Kennel SweetCaileanz

Smajsan

• -
« Svar #14 skrivet: 13 jun-13 kl 21:33 »
Ok! Tack  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser