Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brahmahöna med stor böld på bröstet!  (läst 5603 gånger)

Jullan i norr

Brahmahöna med stor böld på bröstet!
« skrivet: 19 maj-13 kl 19:45 »
Vår fina brahmahöna Ebba, 2 år gammal, har legat på ägg senaste dagarna och sällan varit uppe och gått så man sett henne. Men Idag gick hon dock ut på gården en sväng och då såg jag att hon har en knöl/böld fram på bröstet, stor som en knytnäve!   :( Hon verkar inte ha ont när man klämmer på den. jag ser inga sår, inga fjädrar fattas och det finns inget annat "konstigt" med henne. Möjligtvis är hon lite slöare än normalt, men inget jag skulle tänkt på om jag inte sett bölden. Den känns som om den vore vätskefylld snarare än vävnadsfyllt. Huden har normal färg där den sitter. Jag vet inte hur länge hon haft den eftersom hon som sagt legat i redet senaste tiden och jag inte sett henne trava runt så mycket.  :-\
Frågan är nu, vad gör jag? (förutom ringer veterinären imorgon)
vet någon vad det kan vara?

VÄLDIGT tacksam för svar!

bo_i_dala

SV: Brahmahöna med stor böld på bröstet!
« Svar #1 skrivet: 19 maj-13 kl 20:20 »
Hej
Sitter den där hals och bröstet möts?

Det är inte krävan du känner?

MVH/ Bo

Jullan i norr

« Svar #2 skrivet: 19 maj-13 kl 20:51 »
Hej bo!

Den sitter på höger sida just nedan där bröst blir till hals liksom. där bröstet är som "tjockast" och "bulligast."
bölden ger henne liksom en tupp-aktigare profil..

Mvh julia

Nice

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 19 maj-13 kl 20:58 »
Jag har en Orpingtonhöna som också har en sån, det ser ut som hon svalt en tennisboll. Hon är pigg och glad. Jag har känt på den, jag tror det är en full kräva, man känner frön och vätska. Min höna har sett ut så någon vecka men hon verkar inte bry sej, så jag tänker inte göra något.
Hoppas det går bra med din höna.  :)
Bor på en gård med sambo,2 border collies,får,katter och höns

Jullan i norr

« Svar #4 skrivet: 19 maj-13 kl 21:02 »
Tack!  :D
jag är novis när det kommer till sånthär.. men alltså, sitter inte krävan i mitten ???
Ebbas knöl sitter på högra sidan..

Nice

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 19 maj-13 kl 21:11 »
Krävan sitter väl på höger sida. Min hönas bulle  :D sitter på den sidan. Du behöver nog inte vara orolig, strunta i veterinären och spar dom pengarna, köp något gott till hönan istället.  ;D
Bor på en gård med sambo,2 border collies,får,katter och höns

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 19 maj-13 kl 21:12 »
 Hej! Det låter som att det är krävan du ser/känner.  :) Den sitter lite mer mot höger sida precis där halsen övergår till bröst. När hönsen ätit blir den full och stor som en..ja..tennisboll som någon annan nämnde här. Tror inte det är något du behöver oroa dig för :)
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

Jullan i norr

« Svar #7 skrivet: 19 maj-13 kl 21:54 »
åh tack gode... gud eller nåt:)men mest tack till er för de lugnande svaren!
Jag har bara haft höns i 2 år och aldrig sett nåt sånt :-[
Dom äter ju som små hästar, men jag har verkligen aldrig sett nåt såntdär på dom.. Mkt otäckt med en sån jättebulle!
Får innerligt hoppas att det är krävan:)
Men vad gör jag om den är lika stor framledes?
Kan det bli stopp i den så man måste tömma/hjälpa? går det?

Någon mat som är bättre/sämre?

TACK igen! :)

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 20 maj-13 kl 08:16 »
Jag upplever att mina brahma-ruvhönor äter sig proppmätta när de går ur redet medans de andra småäter hela dagen. Kanske därför krävan ser så stor ut på henne? De gör ju så för att de endast går ut 1-2 ggr på hela dagen och då passar de på att äta, dricka, bajsa och ibland sandbada. Då är det bra att fylla krävan så man slipper gå ut fler gånger  ;)

Jag tror inte du behöver oroa dig så länge hon verkar pigg och är fin i hullet. Höns kan få stopp i krävan, men då blir de allmänt dåliga. Så länge hon är pigg och fin i hullet ska du bara låta henne vara.
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 2 användare
Pamilla, Rosanne

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser