Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måste man byta drottning?  (läst 3728 gånger)

gibbonso

• Västergötland
Måste man byta drottning?
« skrivet: 08 maj-13 kl 23:41 »
Nu är drottningarna i två av mina kupor tre år gamla. När jag planerar inför sommaren så funderar jag på om jag måste byta dem eftersom de snart är "gamla".
Min fråga är ifall ni alltid byter ut drottningarna mot nya köpta eller låter samhällena driva upp en ny drottning själva? Känns onödigt att köpa nya hela tiden men det verkar som att de flesta gör så?
Gris- och bibonde

Orje

• Bohuslän
    • Orjes Bin
SV: Måste man byta drottning?
« Svar #1 skrivet: 09 maj-13 kl 07:54 »
Visst går bra att låta bina dra fram egna drottningar om du är nöjd med egenskaperna på dom gamla. Det är tom att föredra. Du får bin som är mer anpassade till ditt lokala klimat.
Jano här på forumet gör det och har skrivit en del om sin metod.
Mel Disselkoen i USA gör på ett liknande sätt. Se hans sida mdasplitter.com
Tidpunkten är när samhället är på topp. tex i början på juni. Kan anpassas till vilka drag du har.

Principen är kortfattat att man avlägsnar drottningen och några yngel och foderramar och skapar en liten avläggare. Nu är bina tvingade att dra upp en nöddrottning i det gamla samhället. Ordet nöddrottning har en dålig klang men med rätt tillvägagångssätt blir det finfina drottningar.

I det nu drottninglösa samhället letar man upp en ram med ägg och spätt yngel. Ta en vass kniv och skär igenom cellväggen 3-4 cm brett på precis nykläckta larver och dra några cellrader nedåt. Du behöver inte skära igenom hela vaxkakan.
Gör detta på 2-3 ställen på ena sidan av yngelkakan
Detta skapar ytrymme för bina att bygga fina drottningceller direkt över spätt yngel. Gör man inte detta blir det drottningceller ändå men med en sämre kvalite. Gamla sega kokonger/cellväggar är inget som bina rår på att omforma utan dom fyller cellen med drottninggele tills den svärmar över och sedan bygger dom en drottningcell. Detta är inte optimalt för drottninglarven.

Märk ramen så att du lätt hittar den igen.

Efter 5 dagar kontrollerar du att det har blivit några fina celler på din märkta ram. Gå igenom övriga ramar och ta bort alla andra drottningceller. Spara en eller två stycken celler på den märkta ramen.

Kontrollera om det finns ägg/larver efter 3 - 4 veckor. Undvik fram till dess att rota i yngelrummet.

Under tiden finns det mycket bin i kupan men mindre och mindre öppet yngel att mata. Resultatet blir välfyllda skattlådor. Skatta ofta så att det finns plats för honungen.

Som bonus blir det en automatisk varroabekämpning. När det inte finns något öppet yngel att krypa ner i blir det rusning när den nya drottningens första yngel börjar att täckas. Det blir så många varroa per larv att larven dör och blir utrensad. Alternativt sätt in en drönarram med öppet yngel från ett annat samhälle for att ta bort de flesta kvalstren.

Vill du ej ha fler samhällen kan du återförena avläggaren med modersamhället när den nya drottningen kommit igång med äggläggningen.

Detta är en metod som jag skall prova på min egen biodling i sommar. Den låter logisk av vad jag kan läsa mig till och jag är övertygad att den fungerar.
Här på västkusten har all ljung frystorkat bort så jag skall försöka att få en lite större skörd av sommarhonung/sorthonung istället.

//Örjan
Think outside the box
http://orjesbin.blogspot.se/

Gideon i Roslagen

« Svar #2 skrivet: 09 maj-13 kl 09:48 »
Orje ger en bra beskrivning om drottningodlingen men kanske ska den kompletteras.
Först så bör du fundera på vilka grannar du har ifråga om bin. Har de bra bin med bra humör så kan du fortsätta som beskrivet. Annars ska du kanske köpa en drottning. För halva arvet kommer från omgivningens drönare. Du behöver inte skära hål i kakan det räcker att trycka ner eller skrapa bort cellbygget motsvarande det Orje beskrivit. Men... de kanske viktigaste! När du gjort det första så att bina börjat dra upp celler så kolla hur många som det blev. Ska du bara ha en drottning så lämnar du max två av de bästa cellerna. För har du fler så kan det bli en svärmning. Och kom ihåg! Spara gärna den gamla drottningen i en typ avläggare. För om det går fel så är hon bra att ha! För egen del så skulle jag gjort cellmarkeringarna på minst två ramar. Om jag gör det på tre ramar så har jag möjlighet att göra avläggare eller byta på något fler samhälle. Lycka till både du och alla andra som funderar kring att odla drottningar!

Jano

• Halland
« Svar #3 skrivet: 09 maj-13 kl 12:42 »
 Det Orje beskriver är en jättebra metod att odla bin. Det blir nya drottningar och mycket  honung samt varroan får problem med fortplantningen. Innan den nya drottningen börjar sin äggläggning, och det mesta ynglet krupit ur sina celler, är det läge för en mjölksyrabehandling av bina. Man blandar till en 15%-tig lösning och sprayar ca.5-6 ml på varje ramsida. Efter detta finns inte många kvalster kvar som kan äventyra det senare yngel som ska bli vinterbin. Glöm sen inte den gamla drottningen i sin låda. Hon har inga dragbin till sin hjälp de första dagarna och kan behöva tillsyn med vatten och foder och där behövs även utökning med ramar efter ett tag. En extra bonus är att delat på två blir inte samhällena så höga, alltså mer lättjobbat. Inför invintringen slås delarna ihop genom att ställa yngelrummet med den nya drottningen över det med den gamla med ett tidningspapper mellan. Vill man vara riktigt säker så kan den gamla drottningen avlägsnas först, men i de allra flesta fall är det den övre drottningen som sparas av bina. Efter denna operation har du ett supersamhälle som, om det får sitt vinterfoder i tid och lagrat på rätt plats, klarar vintern med glans  och är friska och pigga på våren. I år hade ett samhälle två drottningar nu på våren, eftersom bina får välja själva och hade valt båda. Så kan det också gå att man har ett samhälle mera på våren än vad som invintrades på hösten.
Lycka till önskar Jano

jacobfor

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 09 maj-13 kl 22:01 »
Men... de kanske viktigaste! När du gjort det första så att bina börjat dra upp celler så kolla hur många som det blev. Ska du bara ha en drottning så lämnar du max två av de bästa cellerna. För har du fler så kan det bli en svärmning.

En liten varning här från en annan nybörjare. Jag testade denna metod förra sommaren och lämnade 2 drottningceller. Tyvärr utvecklades båda drottningarna bra och samhället svärmade med en av drottningarna. Jag kommer nog i fortsättningen endast lämna en drottningcell. Ev kommer jag flytta en av drottningcellerna till en avläggare om jag blir oroliga att den första inte utvecklas bra.

Mvh,
Jacob

gibbonso

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 13 maj-13 kl 16:47 »
Tack för era svar! Det låter väldigt intressant och ska nog försöka mig på detta på ett av samhällena.
Min fråga var dock lite otydlig märkte jag, det jag egentligen undrade var: Ifall jag bara låter min gamla drottning gå kvar utan att byta ut henne, blir det då en garanterad svärmning? Alltså om man låter bina sköta sig själva helt. Eller är det vanligast med "ett stilla byte" då en ny drottning kommer fram när den gamla dör / ifall den nya dödar den gamle, utan att det blir en svärm?
Gris- och bibonde

Gideon i Roslagen

« Svar #6 skrivet: 13 maj-13 kl 19:40 »
En liten varning här från en annan nybörjare. Jag testade denna metod förra sommaren och lämnade 2 drottningceller. Tyvärr utvecklades båda drottningarna bra och samhället svärmade med en av drottningarna. Jag kommer nog i fortsättningen endast lämna en drottningcell. Ev kommer jag flytta en av drottningcellerna till en avläggare om jag blir oroliga att den första inte utvecklas bra.

Mvh,
Jacob
Du hade otur! Men det var bra att du påpekade risken! Om det är två likvärdiga celler så brukar den ena drottningen döda den andra. För min del så kanske jag inte funderar så mycket på det. Jag använder högbotten med spärrgaller och en nykläckt drottning tar sig inte ut förrän efter någon dag och då är det bara en kvar. Ibland så öppnar jag gallret för parning, men ibland så låter jag bina banta ner damen så hon tar sig ut. Vilket som jag gör verkar sakna betydelse. Det blir bra parning i båda fallen. Det här fungerar i alla fall med Carnica damer. 

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #7 skrivet: 13 maj-13 kl 20:35 »
...Ifall jag bara låter min gamla drottning gå kvar utan att byta ut henne, blir det då en garanterad svärmning? Alltså om man låter bina sköta sig själva helt. Eller är det vanligast med "ett stilla byte" då en ny drottning kommer fram när den gamla dör / ifall den nya dödar den gamle, utan att det blir en svärm?
Det sköter sig ofta själv. Alla mina 3-åringar har bina själva bytt ut på sommaren med stilla byte. Tyvärr hade jag förra året en 2½-åring som inte klarade vintern så det blev samhällsförlust. Efter att ha pratat med andra biodlare så tror jag att det är en större risk än svärmning på gamla drottningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 2 användare
SrAlexxa, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser