Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 160901 gånger)

Tännlappen

• -
SV: Tobaksodling
« Svar #1740 skrivet: 10 okt-18 kl 23:44 »
 :D...Hur går det odlare tro....Hård torka i år...Min erfarenhet är det inte är easy att ta kål på en tobaksplanta...Kan ha blivit en bra kvalitet i värmen...Tittar man på tobaken politiskt så kan det nog vara läge att odla rejält och lägga ett lager på vinden  :D ...Liksom lite tjafs om olagliga snusfabriker  :D ...Råtobak får inte säljas...Vad blir nästa steg...

Visionaryrealist

« Svar #1741 skrivet: 12 okt-18 kl 18:34 »
Nån som har en tidig sorts frö som kan passa i mellersta Sverige? Har lyckats med Early burly tidigare men hittar dom inte längre.

Dumlemumriken

• Finland
« Svar #1742 skrivet: 15 jul-19 kl 18:59 »
Här verkar det inte vara så värst aktivt, men låt oss pröva ändå:

Någon annan som har fått brunröda fläckar på sina blad? Några av mina Cuban Havana 142 har fått missfärgningar på bladen.

De som är drabbade ligger i halvskuggigt läge. Landet var gräsmatta tills i vår, men jag satte dit ca 250 liter Blomjord, kan det vara någon som äter på rötterna? Det är endast Havanan som är drabbade, och endast I samma del av landet.

Det är endast några få blad på olika plantor som ser ut så här. Det ser ju ut som någon sjukdom. Borde man plocka bort de drabbade bladen?

Bild på ett blad i länken nedan:
https://1.bp.blogspot.com/-ny5nPlIfDE4/XSt2fzFWW3I/AAAAAAAAAH4/ubqAnQdzWk8s1Iqj_uj44qURw8GRHO4LwCLcBGAs/s1600/20190713_154537.jpg

Tännlappen

• -
« Svar #1743 skrivet: 15 jul-19 kl 23:56 »
....Finns ju otaliga sjukdomar som dom kan drabbas av...precis som potatis... Är kanske bara att avvakta och se om det blir för konstigt och då eventuellt agera... Annars räcker det väl att ta bort växter som blir helkonstiga...Och det ser man vill jag lova...Typ förkrympta och förvridna plantor.

Dumlemumriken

• Finland
« Svar #1744 skrivet: 21 jul-19 kl 20:01 »
Det verkar som om jag har förväxlat sjukdom med mogna blad. ::) Havana 142 mognar tydligen på 55 dagar så idag då jag kollade runt i landet så hade de flesta nedre bladen på havanaplantorna fått likande utseende. Vissa av bladen hade till och med börjat torka. Så nu har första skörden gjorts. Nästa skörd är det de bättre och större bladen.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

61 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, grimbart

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser