Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kompostering av höns-skräp  (läst 2052 gånger)

flindra

• -
Kompostering av höns-skräp
« skrivet: 08 apr-13 kl 10:21 »
Tror ni att det kan funka att kompostera strö och bajs från hönshuset med en sån här kompostsäck?

http://www.wexthuset.com/kompostering/kompost/kompostbehallare-rollmix-composter-p1

Det verkar ju onekligen smidigt att slippa gräva i komposten!

Znibban

• Skåne
SV: Kompostering av höns-skräp
« Svar #1 skrivet: 08 apr-13 kl 11:31 »
Lägg bara ut det i en hög, använd kompostgaller och låt det vara. Håll det lagom fuktigt och låt maskarna göra jobbet.
Vi har flera komposter och jag gräver väldigt sällan igenom dem. Det funkar bra ändå. I hushållskomposten tar jag bara ut underifrån. Vi har två för köksavfallet och det blir nästan aldrig fullt trots att vi inte gräver runt. Det sjunker bara ihop och tycks rymma hur mycket som helst. Det tar kanske lite längre tid men har man flera behållare så spelar det ju ingen roll. Maskarna och insekterna jobbar ju för en.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 08 apr-13 kl 12:35 »
Jag komposterar hönsgödseln i kompostlimpor där jag sedan tänker ha upphöjda odlingsbäddar. Praktiskt, eftersom jag då bara behöver flytta på materialet en gång. Man blandar i torra löv, rens, tunna grenar och vad mer man har tillgängligt, och försöker få en hyfsad balans mellan kol och kväve. Sedan är det bra att täcka med halm, så att det inte kommer så mycket ogräs. Låt komposteras i 6-12 månader, sedan kan man plantera näringskrävande grönsaker som pumpa, squash, tomater i bädden. Funkar fint, man behöver inte gräva runt i komposten, maskarna blandar materialet bra.

Vill man ändå kompostera på annan plats än där man ska använda kompostjorden, så är det smart att täcka med halm, för att få mindre ogräsfrön och för att hålla komposten lagom fuktig.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

flindra

• -
« Svar #3 skrivet: 08 apr-13 kl 13:19 »
Praktiska förslag. Tack!

Jag ska bygga odlingslådor, så jag kan ju slänga i skräpet där så är det på rätt ställe direkt.  :D

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 08 apr-13 kl 13:25 »
I odlingslådor är det ju perfekt att grunda med en bra kompost med hönsgödsel i. Är det gödsel från bajsbrädor ska den blandas med kolrikt material, typ torra löv, halm, kutterspån etc. Är det gödsel från golvet, med strömaterial i så brukar det gå bra att använda precis som det är. Om man vill kunna odla i lådan samma säsong, så kan man bottna med hönsgödselkomposten, och fylla på med 10-15 cm jord överst som man sår/planterar i. Då bör man välja näringskrävande växter första året, nästa år kan man odla det man vill, som passar i ens växtföljd.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

flindra

• -
« Svar #5 skrivet: 08 apr-13 kl 14:53 »
Jag håller på att förkultivera squash, så det passar ju bra. (Förstår verkligen varför man vill ha växthus!!!)

Bajsbrädebajset ger jag bort i present till odlande vänner. :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser