Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  dolda fel  (läst 3012 gånger)

Balbina

• -
dolda fel
« skrivet: 30 jan-07 kl 10:48 »
Vad är det som gäller vid dolda fel vid köp på djur. Vet att säljaren har ansvaret i tre års tid. Men kan man förhandla sig ifrån det??? ex. om man skriver i köpekontrakt att dolda fel ansvaret inte gäller. Har för mig att man inte kan göra det.
Vet inte om jag lagt tråden rätt??? Det handlar ju iaf. om djur.

ratjacks

• Rat Jack's kennel
Re:dolda fel
« Svar #1 skrivet: 30 jan-07 kl 11:06 »
dolda fel gäller en försäkring som du kan teckna via ditt försäkringsbolag, dom tre åren som du nämner är konsumentköplagen.
som registrerad uppfödare är du bunden av den sistnämnda och i behov av den första om det skiter sig så att säga  ;D jag har provat att använda mig av försäkringen ett par gånger men aldrig lyckats få något från den då det är ytterst få saker som bolagen anser är doldafel.

MVH  Göran
Gutefår,ölandsgäss,linderödsgrisar  samt Nordsvensk och uppfödare av Parson Russell Terriers

Balbina

• -
« Svar #2 skrivet: 30 jan-07 kl 13:44 »
jag ska köpa ett djur som inte säljs av uppfödare och de vill förhandla sig ifrån ansvaret för dolda fel.
De vill iofs. varken vet.bes. eller verka hennes fötter innan heller. Suck.

ratjacks

• Rat Jack's kennel
« Svar #3 skrivet: 30 jan-07 kl 15:14 »
kolla om inte konsumentköplagen gäller ? annars blir det väl till att använda sunt förnuft och gå igenom djuret på bästa sätt,
lycka till  
Göran
Gutefår,ölandsgäss,linderödsgrisar  samt Nordsvensk och uppfödare av Parson Russell Terriers

Balbina

• -
« Svar #4 skrivet: 30 jan-07 kl 16:34 »
Ringde konsument verket och då det är en affär mellan två privatpersoner så gäller köplagen. Och då kan man förhandla bort dolda fel genom att skriva i kontraktet att det inte gäller.

Neta

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 jan-07 kl 19:24 »
Ja, konsumentköplaen gäller om man säljer ett djur (eller kylskåp eller ..) oavsett om man är registrerad uppfödare eller ej!!!
Det innebär att varan ska uppfylla de krav som kan ställas på en sådan vara. När det gäller TV så ska man ju tex kunna se en bild på den, en hund ska fungera som det man sålt den som, oftast sällskap men även jakt eller utställning. Annars har köparen rätt att återlämna varan och få pengarna tillbaka eller kan begära nedsättning av köpesumman men ändå behålla varan. Detta ska ske inom te år från köpeavtalets datum.

Varför vill säljaren skriva bort dolda fel? Låter lurt! Kolla upp detta innan du köper!!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 30 jan-07 kl 19:30 »
Konsumentköplagen gäller inte mellan två näringsidkare dock.

Den gäller då t.ex inte mellan två kennlar el. två jordbrukare etc etc...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Balbina

• -
« Svar #7 skrivet: 30 jan-07 kl 19:33 »
Ett litet förtyligande:
Konsumentköplagen: näringsidkare/firma säljer till konsument /privatperson
Köplagen: privatperson säljer till privatperson. Mycket luddiga regler och du kan komma undan med det mesta.

Anledningen till att de ville skriva bort dolda fel var (vad jag förstog det som) för att det var ganska jobbigt för dem att sälja och de sedan ville slippa tänka på det. Jag förstår dem till viss del. Men jag vill inte skriva bort tre års dolda fel då djuret i fråga kostar 10.000:-. En katt för 200:- där spelar det ju liksom ingen roll.
« Senast ändrad: 30 jan-07 kl 19:33 av Balbina »

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #8 skrivet: 30 jan-07 kl 20:43 »
Köplagen gäller även företagare emellan.  

Har man registrerad kennel eller liknande anses man som företagare även om verksamheten är liten och på hobbybas.

Edgar

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 30 jan-07 kl 21:46 »
Jamen herregud! Vad skulle det var för fel på ett djur som dyker upp om tre år..?? Har aldrig kommit på tanken ens..jag kanske har gått miste om massa med pengar...  ::) Eller också har jag tjänat pengar..vad vet jag.. Det där kan ju inte praktiseras så mycket i verkligheten..?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Balbina

• -
« Svar #10 skrivet: 30 jan-07 kl 21:46 »
Köplagen gäller även företagare emellan.  

Har man registrerad kennel eller liknande anses man som företagare även om verksamheten är liten och på hobbybas.

Edgar

det är det där jag inte riktigt får ihop. För att räknas som företagare måste man vara registrerad som företagare hos skatteverket och även momsa för sin verksamhet. Dvs. man ska ha ett org. nr. och ett momsnummer. Och alla kennlar stuterier etc. är inte registrerade hos skatteverket. alltså skulle man inte ses som företagare och därmed gäller köplagen.
Men det verkar allt som oftast som alla uppfödare med registrerat namn anses som företagare????
Någon som kan förklara???

Balbina

• -
« Svar #11 skrivet: 30 jan-07 kl 21:52 »
Jamen herregud! Vad skulle det var för fel på ett djur som dyker upp om tre år..?? Har aldrig kommit på tanken ens..jag kanske har gått miste om massa med pengar...  ::) Eller också har jag tjänat pengar..vad vet jag.. Det där kan ju inte praktiseras så mycket i verkligheten..?

Jo på tex. katter gör det det.
ex. om det visar sig att katten har HCM eller kattaids så kan man få tillbaka en del pengar av uppfödaren. Vi hade en kull med valpar när jag var liten som visade sig ha en hjärtsjukdom som är ärftlig. Inget vi visste om att hundarna bar på innan. Två av sålda valpar hade sjukdomen och vi betalade tillbaka köpesumman. Så nog praktiseras den. Och den finns som ett skydd för konsumenten.
samma sak om man köper en häst som sedan visar sig ha pålagringar i benen som gör den obrukbar. Köparen kan begära att köpet går tillbaka eller få tillbaka viss del av köpesumman. Säljaren kan också bli skyldig till att betala viss del av vet. kostnader.
Som tur är finns en del försäkringar att teckna mot dolda fel. Fast de gäller inte alltid tyvärr.

Balbina

• -
« Svar #12 skrivet: 30 jan-07 kl 21:54 »
Visste ni för övrigt att lagen gör att även om en vitvaruförsäljare säger att du har ett års garanti på en pryl så har du alltid tre års "garanti" mot fabrikationsfel tack vare dolda fel "lagen". Kan vara bra att veta.
Också att det är den som lämnat garantin som ska bevisa att felet inte innefattar garantin. (hängde ni med???)
« Senast ändrad: 30 jan-07 kl 21:56 av Balbina »

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #13 skrivet: 30 jan-07 kl 22:01 »
Vi har fått det förklarat ungefär så här, (jag tror det var kennelklubben) som säger att konsumentköplagen skall skydda konsumenterna som anses vara i underläge. Om man är på "samma nivå" så gäller köplagen.

En etablerad kennel (med etablerad menas att man har registrerat kennelnamn) anses ge köparen intrycket av att det är fackfolk man har att göra med, och därmed anses man vara företagare i konsumentköplagens mening.

Är det en förstagångskull från någon som tagit en kull valpar, så är det inte en etablerad kennel, kunden behöver inte förutsätta att uppfödaren "vet allt" och man är på en jämn nivå. Då gäller köplagen.

Det blev inte så vacker svenska i mitt förklaringsförsök men jag hoppas ni förstår resonemanget.

Edgar

Balbina

• -
« Svar #14 skrivet: 31 jan-07 kl 03:15 »
Ok.
men då är det alltså bara att SKK och Sverak har sagt att det ska fungera så. För enligt lagens mening så ska firman vara registrerad för att få räknas som näringsidkare... alltså då konsumentköplagen gäller.
Om man då är kennelnamnsinnehavare och bestämmer sig för att inte följa skk och sveraks rekommendationer utan gå efter vad lagen egentligen säger (så kommer man få problem och bli utesluten) så skulle man lika gärna kunna hävda att det är köplagen som gäller.
Fast å andra sidan så om man har en omsättning på 40.000:- så ska hobbyverksamhet/enskild firma registreras och då blir det konsumentköplagen .
jisses. Snurrigt värre. men tror att jag fått grepp om det.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 31 jan-07 kl 08:56 »
Ok.. men det är nog så att inom travvärlden har man så mycket koll att det knappt finns dolda fel.. Alltså tex. så friröntgas alla ett åringar och man börjar träna dom så tidigt att ev. har nog redan upptäckts... Har aldrig ens hört talas om att någon har fått betala tillbaka på en travhäst efter tre år... Ändå har jag jobbat hos några stora uppfödare som borde nån gång ha drabbats av det.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Balbina

• -
« Svar #16 skrivet: 31 jan-07 kl 10:16 »
tessmoliis: om hästen är röntag så finns inget som kan anmärkas på sedan. Om ev. fel har upptäckts vid röntgen så klassas de inte som dolda fel då man ju vet om felet. Skulle vara i så fall om hjärtfel el. liknande upptäcktes på hästen inom tre år.
Men vi röntgar inte alla katter, hundar och ridhästar.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #17 skrivet: 31 jan-07 kl 21:13 »
Ok.
men då är det alltså bara att SKK och Sverak har sagt att det ska fungera så. För enligt lagens mening så ska firman vara registrerad för att få räknas som näringsidkare... alltså då konsumentköplagen gäller.
Om man då är kennelnamnsinnehavare och bestämmer sig för att inte följa skk och sveraks rekommendationer utan gå efter vad lagen egentligen säger (så kommer man få problem och bli utesluten) så skulle man lika gärna kunna hävda att det är köplagen som gäller.
Fast å andra sidan så om man har en omsättning på 40.000:- så ska hobbyverksamhet/enskild firma registreras och då blir det konsumentköplagen .
jisses. Snurrigt värre. men tror att jag fått grepp om det.

I och för sig, och lite OT, så står det i konsumentköplagen bara näringsidkare och denne definieras som näringsidkare:
 "en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten."

Häri finns inga krav på registrering etc. Intressant vore ju att veta om någon affär prövats, där "näringsidkaren" kört sin verksamhet svart, men ser ut som en seriös rörelse.  Jag misstänker att något slags lagrum finns där han blir fälld såsom näringsidkare, trots att han inte har några handlingar som styrker detta.

Jag personligen menar att om konsumenten får ett intryck av att det är en näringsidkare han gör affärer med, så gäller konsumentköplagen, även om säljaren inte fullgjort sina skyldigheter. Sådant frågar man ju inte om som konsument. Ett sådant intryck antar jag man får om man frågat t.ex  hunderiets eller katteriets organisationer efter uppfödare.

I köplagen står det bara om köpare och säljare.

Edgar

Balbina

• -
« Svar #18 skrivet: 31 jan-07 kl 22:14 »
 ::)  ::)  ::)

ja lagar är inte kul att läsa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 3 användare (1 dolda)
Nina W, Aletaalmoni

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser