Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kvadretmeter utomhus per Ekologisk höna  (läst 3033 gånger)

jerker_s

• Södermanland
kvadretmeter utomhus per Ekologisk höna
« skrivet: 29 mar-13 kl 13:02 »
Jag har försökt att hitta på Jordbruksverkets hemsida hur många kvadratmeter per höna ekologiska höns skall ha.. Men hittar ej..

Är det någon som hittar info, eller vet hur det är?

wahlgrens

• Uppland
SV: kvadretmeter utomhus per Ekologisk höna
« Svar #1 skrivet: 29 mar-13 kl 14:17 »
Tror att 2 m2 per höna är minsta tillåtna yta, men är inte helt säker. Större är förstås bättre...

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 29 mar-13 kl 15:12 »
Jag har försökt att hitta på Jordbruksverkets hemsida hur många kvadratmeter per höna ekologiska höns skall ha.. Men hittar ej.. Är det någon som hittar info, eller vet hur det är?
Det står inte på Jordbruksverkets sida.

Rastgårdsregler till Ekologiska höns 2013:

Fjäderfän ska ha ett bete eller en rastgård som ger dem både foder och rikliga tillfällen till sysselsättning. Betet eller rastgården ska vara beväxt under hela användningstiden.
Under minst fyra månader sammanhängande från maj till september ska stallet vara öppet större delen av dygnet, alltså minst 12,5 timmar varje dag.
Rastgårdar och beten för fjäderfän ska innehålla träd, buskar eller andra anordningar där djuren kan söka skydd och få trygghet. Du ska placera växter eller andra skydd så att det hjälper djuren att vilja gå i väg från stallbyggnaden och utnyttja hela rastgården.
Utomhus får du inte utfodra fjäderfä med annat än naturlig växtlighet och vatten.
För värphöns ska rastgården vara minst 4 m2  per djur.

red. lagt till år
« Senast ändrad: 30 mar-13 kl 10:25 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

jerker_s

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 29 mar-13 kl 18:33 »
Det låter lite rimligare.. Om ytan skall vara bevuxen och grön lär ju aldrig 2 kvadratmeter räcka.. Iofs är det kanske gränsfall med 4 kvadratmeter med.. Dock kanske de räknar med att man har gårdar att växla mellan..?? Själv uppskattar jag nog en yta på ca 6-8 kvadrat per djur för att upphålla en grön yta..

Existens!

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 mar-13 kl 18:43 »
Ja, dom räknar med att man har ett cirkulerande system, men att det sammanlagt är 4 m2 per höna.

Lite intressant är att för att få stämpla äg med en etta, som betyder utegångshöns, men Ej ekologiska, så ska dom ha 10 m2 per höna ute. Såna besättningar finns det färre än en handfull i landet.

jerker_s

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 29 mar-13 kl 19:05 »
Jag trodde att jag hade frigående utomhus tills jag just läste 10 kvadratmeter per höna.. Tycket det är knepigt mycke.. Tycker det borde gälla samma regler som Ekologiska.. om yta och beväxt yta..

Jag har 94 kvadrat utomhus på 15-16 höns.. Hunderar på att bygga ut lite till ;)

Existens!

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 29 mar-13 kl 19:23 »
I den här artikeln talas det dock om samma regler för båda kategorierna.. Det är inte samma uppgifter jag fick när jag kollade senast.
Jag tror däremot inte att det är många som uppfyller kraven.. Dom i artikeln har 25 000 höns.. det skulle alltså vara 100 000 m2 hagar, dvs 10 hektar.  Det undrar jag ju...

http://www.fjaderfa.se/?p=20411&m=3223

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 30 mar-13 kl 10:33 »
Lite intressant är att för att få stämpla äg med en etta, som betyder utegångshöns, men Ej ekologiska, så ska dom ha 10 m2 per höna ute. Såna besättningar finns det färre än en handfull i landet.
Nej nu har du läst slarvigt Existens ;)

Så här står det ju: Beteskravet är dock detsamma. Hagen ska erbjuda varje höna fyra kvadratmeters betesyta.

Inomhusmåtten för kod1 "ägg från utehöns" är nio höns per kvadratmeter. För kod0 "Ekologiska höns" sex höns per kvadratmeter tillgänglig stallyta.
Reglerna för "frigående ute" är alltså mycket mindre hårda än Ekologiska höns reglerna.
« Senast ändrad: 30 mar-13 kl 11:46 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #8 skrivet: 30 mar-13 kl 10:42 »
Om varje höna får fyra kvadratmeter rastgård var, som dessutom är beväxt hela betestiden, så skulle jag säga att ekologiska höns har det bättre än många höns i hobbybesättningar.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Existens!

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 30 mar-13 kl 10:48 »
Nej nu har du läst slarvigt Existens ;)

Så här står det ju: Beteskravet är dock detsamma. Hagen ska erbjuda varje höna fyra kvadratmeters betesyta.

Inomhusmåtten för "frigående ute" till nio höns per kvadratmeter. Ekologiska höns sex höns per kvadratmeter tillgänglig stallyta.
Reglerna för "frigående ute" är alltså mindre hårda än Ekologiska reglerna.

Ja..jag skrev ju det i mitt inlägg  ;)   Uppgiften om 10 m2 kom från Åsa Odelros.. lite märkligt att hon hade fel på det..

Om varje höna får fyra kvadratmeter rastgård var, som dessutom är beväxt hela betestiden, så skulle jag säga att ekologiska höns har det bättre än många höns i hobbybesättningar.

Håller med.. men som sagt..jag skulle gärna räkna de HEKTAR hagar som det skulle betyda i många ekobesättningar...

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #10 skrivet: 30 mar-13 kl 10:49 »

Det kan man ju tycka om man enbart mäter välfärd i kvadratmeter.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 30 mar-13 kl 11:50 »
Det kan man ju tycka om man enbart mäter välfärd i kvadratmeter.

Intressant inlägg men kanske ett nytt ämne?

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 5 användare
Anders Flix, eriksjos, Ollefund, Aquamaja, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser